رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشارە بە رسالت دانشگاه‌ها در تحقق رونق تولید و اقتصاد مقاومتی، گفت: دانش و فناوری از سوی دانشگاه به تولید تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف در نخستین روز برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران اظهار داشت: نامگذاری سال رونق تولید را عملی کردن اقتصاد مقاومتی می‌دانم که سرمایه عظیم درونی کشور را احیا می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در رونق تولید ادامه داد: شرایط فعلی تحریم برای نخبگان و دانشگاه‌ها یک فرصت است و اگر این شرایط را نداشتیم برنامه دانشگاه ها و پژوهش ها چگونه خواهد بود.

عارف با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید میدان‌دار تغییر و تحولات باشند اضافه کرد: اگر برنامه ریزی و دقت باشد می توان حرکت صحیح دانشگاه را به سمت رونق واقعی و اقتصاد دانش بنیان رقم زد.

وی بیان داشت: باید بررسی کرد که نقش دانشگاه برای اقتصاد مقاومتی چه بوده و آرزویی که همه برای تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه دارند به چه جایگاهی رسیده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بیانیه گام دوم و نقش دانشگاه در این زمینه افزود: دانشگاه‌ها نگاهی دارند که در سیاست‌گذاری‌ها و تخصیص‌ها باور عمیقی از خود ندارند و اغلب مدیران دانشگاه‌ها دغدغه تامین مالی دارند در حالی‌که نباید این‌گونه باشد.

وی با بیان اینکه هنوز از قله‌های دانش جهان فاصله داریم و راه درازی در پیش داریم، گفت: ریل‌گذاری مسیر با دانشگاه نیست و نهادهای تصمیم ساز باید انجام دهند اما طی کردن مسیر به عهده دانشگاه است.

عارف با اشاره به اینکه رتبه علمی ما ۱۶ است و جای تقدیر و ارج گذاری دارد، عنوان کرد: خودمان را با این رتبه گول نزنیم چون کافی نیست و در برخی شاخص‌ها از جمله علم و فناوری رتبه ضعیفی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در شاخص خلاقیت هم از ۱۳۷ کشور در جایگاه ۵۷ هستیم، افزود: موارد مطرح شده در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب باید به دقت در برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها مدنظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وضعیت اشتغال هم نگران کننده است و بناست که ۵۰ درصد اقتصاد داخلی مبتنی بر دانش بنیان باشد در حالیکه عمده بیکاران ما دانشگاهیان هستند.

عارف عنوان کرد: بی‌توجهی به پژوهش عامل بخشی از مشکلات امروز است و آسیب‌شناسی‌ها در این راستا با کمک آموزش عالی که اگر بخواهند قطعا حل می شود

وی با اشاره به اینکه بی‌انگیزگی و بی توجهی آموزش عالی به اقدامات دانشجویی همراهی با حکومت نیست گفت: همراهی با حکومت پیاده سازی منویات رهبری است نه تصمیم گیری های برخی مدیران دانشگاهی که آثار منفی به دنبال دارد.

به گزارش ایلنا، بیست و هفتمین گردهمایی مهندسی برق ایران امروز با هدف گسترش دانش فنی از طریق ایجاد محیطی برای تبادل‌نظر علمی و فنی، ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی و تشویق محققان به مشارکت بیشتر در این ارتباط در دانشگاه یزد آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.