رئیس هیات‌مدیره صندوق کارآفرینی امید با اشاره به لزوم تغییر سیاست‌گذاری‌ها گفت: اگر دنبال حل مسائل اجتماعی هستیم این مهم فقط از طریق توجه به مشاغل خرد و بومی تحقق خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در سفر خود به یزد در آیین افتتاحیه مرکز یادگیری و توسعه اجتماعی و اقتصادی شهرستان بهاباد اظهار داشت: به تعبیر رهبر انقلاب، 20 سال دیر به مسائل اجتماعی توجه کردیم که تبعات آن به ضوح در جامعه دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییرات جمعیتی گسترده‌ای در کشور داشتیم، ادامه داد: به طور انفجاری دانشگاه ها گسترش پیدا کرد و نسلی با نوعی توقع زندگی به ناگهان به سنی رسید که باید پاسخگوی کار برای آن ها باشیم.

رئیس هیات مدیره صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه انتظار برای به دست آوردن شغل طولانی شده و برای گذران زندگی به شغلی نیاز است که بتواند پاسخگوی وضعیت فعلی باشد گفت: نوع نگاه نسل‌ها به مسائل اجتماعی و سیاسی تغییر کرده و این تغییرات نسلی به وضوح در لایه‌های جامعه قابل لمس است.

عضو شورای مرکزی خانه کارگر یزد با بیان اینکه تغییر نسلی حتی در چیدمان خانه‌ها نیز دیده می‌شود، عنوان کرد: ورود تکنولوژی نیز تاثیر بسزایی در تغییر دیدگاه و تفکر نسل‌ها ایجاد کرد و گفتگوهای اجتماعی و مسائل اجتماعی را دچار تغییر کرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر و تحولات جنعیتی اظهار داشت: با تغییر اقتصاد مبتنی بر نفت، اتفاقاتی رخ می‌دهد و با رویدادهایی مواجه می‌شویم که پدیده‌های خارجی نیز روی اقتصاد ایران هم اثر می‌گذارند و در تحول جمعیتی هم نقش دارند.

ربیعی افزود: اگر اقتصاد درونزای سالم بتواند سالی 600 شغل ایجاد کند کاری شگرف است اما به واسطه مسائل بین‌المللی با پیچیدگی‌هایی مواجه شدیم که باید برای گذر از این پیچیدگی‌ها با انرژی زیادی برای غلبه بر آن ورود کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه تولیدات بزرگ راهگشا نیست عنوان کرد: کارهایی که باید در این شرایط انجام دهیم راه اندازی کسب و کارهای خرد و محلی است و باید موفقیت‌های کوچک را تولید کرد.

وی با تاکید بر تقویت مهارت‌های اجتماعی و اقتصادی در مقیاس‌های کوچک افزود: باید بتوانیم مناسبت‌های اجتماعی که حال خود و دیگران را خوب می‌کند نیز تقویت کنیم و از ظرفیت‌های بومی و محلی بهره ببریم.

ربیعی با تاکید بر تغییر نگاه و رویکرد به ایجاد اشتغال و تحصیل گفت: گفتگوی اجتماعی برای حل مسائل اجتماعی راهکار برون رفتن از مشکلاتی است که بخشی از آسیب‌ها را به بار آورده و به پیچیدگی شرایط دامن زده است.

وی با اشاره به نقش مهارت‌آموزی و فهم از زندگی بیان داشت: بسیاری فقر و اعتیاد را عامل آسیب اجتماعی طلاق می‌دانند اما عدم مهارت در حل مشکلات و برخورد با مسائل عامل رشد اختلاف و در نتیجه طلاق است و فقر و بیکاری نقش بسیار اندکی دارند.

ربیعی با تاکید بر اینکه باید امنیت روانی را در جامعه توسعه دهیم و در شهرهای کوچک و محلات هم به این موضوعات توجه کنیم، اظهار داشت: سیاست‌گذاری‌ها باید معطوف به مسائل اجتماعی باشد و در سطح کلان و خرد از سطح خانواده‌ها شروع شود.

وی دومین راهکار را ایجاد تفاهم عمومی برای همدلی بیشتر برشمرد و تصریح کرد: توسعه و ایجاد نهادهای اجتماعی براساس سنت‌های گذشته راهکاری موثر در برقراری امنیت اجتماعی است که می‌تواند بین سنت‌های گذشته و تکنولوژی امروز ارتباط موثری برقرار کند.

ربیعی با بیان اینکه در سطح کلان نیز سیاست‌گذاری خاصی را نیاز داریم، عنوان کرد: دودکش‌های بزرگ و واحدهای تولیدی پر اشتغال نتوانسته شادی را به ارمغان بیاورد و کسی را خوشبخت و شاد کند لذا توصیه دارم توسعه با جوامع محلی همراه شود و امروز که نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های عظیم داشته باشیم با سرمایه خرد مردم را همراه کنیم.

وی بیان داشت: هدف تحریم‌ها تغییر مردم است لذا دولت هم حمایت کند تا با ایجاد نهادهای محلی و رشد توسعه کارآفرینی مبتنی بر نهادهای محلی گامی برای اشتغالزایی محله محور برداریم.

رئیس هیات‌مدیره صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: کارآفرینی خرد و توسعه جوامع محلی را استراتژی بزرگی برای حل مفاهیم و مسائل اجتماعی می دانیم و این آمادگی را داریم تا در این مسیر هر اقدامی که لازم است را انجام دهیم تا جامعه ای پر تلاش و پر از کار و امید داشته باشیم و امید را که در جامعه کاهش یافته است به جامعه برگردانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.