به گزارش ایرنا، مجید جوادیان زاده روز پنجشنبه در کارگروه ساماندهی مد و لباس استان افزود: شناسایی طراحان هنری و صنعتگران، تجلیل از پیشکسوتان طراحی پارچه، گردآوری طرح ‌های پرفروش و ابداعی از اهداف برگزاری جشنواره است.
وی معرفی پارچه‌ های سنتی، فرهنگ‌ سازی ، ایجاد گفتمان در زمینه پارچه ‌های بومی و ایرانی - اسلامی را از دیگر اهداف این رویداد مهم فرهنگی و هنری ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: هویت بسیاری مکان های تاریخی یزد با پارچه و لباس مشخص است و این مهم، مسئولیت امتداد این میراث فرهنگی و هنری را برای استان بیشتر کرده است.
وی با تاکید برلزوم توجه علمی و دقیق به حوزه مد و لباس ادامه داد: پارچه، انعکاس دهنده فرهنگ، هویت و میراث یزدی هاست و تعریف رویداد ملی پارچه و گرفتن الگو و نشان آن در کنار سایر نشان ها برای استان اهمیت دارد.
وی با یادآوری نامگذاری سال 98 به «رونق تولید» توسط رهبر معظم انقلاب و همچنین موضوع خودباوری فرهنگی اضافه کرد: برگزاری جشنواره پارچه فجر با توجه به مطرح بودن این محصول به عنوان یکی از تولیدات هنری و صنایع دستی نیز حائز اهمیت است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این جشنواره یاد و خاطره زنده یاد « غیاث الدین علی نقشبند یزدی» شاعر و طراح پارچه پر آوازه یزد گرامی داشته می شود.
جوادیان زاده اظهار امیدواری کرد که برگزاری این جشنواره تجلی مشارکت بخش های مختلف استان باشد و مجموعه دستگاه های دولتی، عمومی و بخش خصوصی برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد کمک کنند.
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: اصل موضوع صنایع دستی در استان به حوزه پارچه و لباس باز می گردد که البته به آن کم توجهی شده است.
سیدمصطفی فاطمی افزود: تقویت کارگاه های صنایع دستی در حوزه پارچه و لباس در دستور کار این اداره کل قرار دارد و برای سال های آینده، جهانی شدن این موضوع پیگیری خواهد شد.
در این نشست، دیگر اعضای کارگروه مد و لباس استان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را درباره برگزاری هرچه بهتر جشنواره یادشده در یزد ارائه کردند.
بر پایه اعلام اداره کل تأمین اجتماعی یزد، 160 واحد نساجی در استان فعال است که حدود 23 هزار نفر در این واحدها مشغول کارند و در واقع 27 درصد سهم اشتغال یزد مربوط به این صنعت است و 100 درصد روفرشی و ترمه و 80 درصد رومبلی ایران در استان تولید می شود
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.