به گزارش ایرنا موضوع این کارگاه ،آموزش های لازم پیش از ازدواج همچون آشنایی، عشق، چذابیت، خواستگاری و ... در جهت انتخاب آگاهانه و صحیح برای زندگی شاد و بالنده انتخاب شده بود
رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد در ارتباط با برگزار نشدن کارگاه یاد شده به ایرنا گفت : با توجه به مشکلات ، آسیب ها و بحران ها به ویژه در حوزه خانواده و بهترین روش برای پیشگیری از وقوع طلاق در جامعه آموزش پیش از ازدواج است که آموزش ها باید از سنین 14 تا 15 سال هم برای دختران و هم برای پسران ارائه شود.
سید محسن فلاح اضافه کرد: این طیف جمعیتی که تحت نظارت آموزش و پرورش به تحصیل علم می پردازند، مقرر شد کارگاه های آموزشی با همکاری این اداره برگزار شود.
وی افزود: همچنین با توجه به آسیب های بالایی که از طریق اورژانس اجتماعی در چند دبیرستان رصد شد، قرار بود آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان در کارگاه های آموزشی طرح دانشنامه ازدواج همکاری و همراهی کنند.
وی تصریح کرد : طرح دانشنامه ازدواج در سال 95 رونمایی شد و مورد توجه شورای فرهنگ عمومی و شورای آموزش و پرورش ، امام جمعه و فرمانداری قرار گرفت و در کارگروه طلاق شهرستان هم بارها مصوب شد، متاسفانه همکاری آموزش و پرورش بسیار کم بود و امروز نیز به دلیل همکاری نکردن نهادهای موظف و نبود شرکت کننده لغو شد.
همچنین کارشناس مسئول اداره کل بهزیستی یزد گفت : در استان از چهار مورد ازدواج یک مورد منجر به طلاق می شود و در پژوهش های انجام شده یکی از دلایل طلاق اشتباه اولیه در انتخاب همسر است که فرد در زمان انتخاب به شاخص ها و معیارهایی که باید توجه کنند، ندارد و یا بی توجه است.
سید محمد رضا قائم محمدی افزود: جدا از موضوع اعتیاد ، خیانت ، دخالت والدین و... به عنوان دلایل اصلی طلاق ، اشتباه در انتخاب اولیه همسر دلیل پنهانی است که باید به آن توجه شود و در صورت توجه به آن 50 درصد طلاق ها کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: در انتخاب همسر پسران بیشتر به دنبال زیبایی همسر و دختران نیز معمولا به جایگاه اجتماعی و اقتصادی فرد توجه دارند ، همچنین بررسی و مشاوره قبل از ازدواج انجام نمی شود و با تشکیل زندگی به دلیل نداشتن مهارت حل مساله چنین ازدواجی به طلاق منجر می شود.
کارشناس مسئول اداره کل بهزیستی یزد ادامه داد : 70 درصد طلاق ها در سه سال اول زندگی به دلیل نداشتن مهارت حل مساله اتفاق می افتد چون ما به بچه های خود آموزش برای شروع زندگی نمی دهیم ، پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها هم از سیستم خانواده حذف شدند و خانواده ها هسته ای شدند.
وی ادامه داد: در چنین خانواده ای تجربه ای از بزرگترها به نسل بعد منتقل نمی شود، پدر و مادر نیز به دلیل دو، سه شغله بودن وقت آموزش و مهارت آموزی به بچه ها را ندارند همچنین قبح طلاق در جامعه از بین رفته و یک امر عادی شده است .
وی افزود: خطاهای هاله ای نیز در فرآیند آشنایی پیش می آید که به دنبال دیدن یک ویژگی مثبت از یک فرد در زمان برقراری رابطه عاطفی برای شناخت که نباید این رابطه برقرار شود منجر به ایجاد عشق به شروع زندگی می شود که با شروع زندگی ویژگی های منفی که تا به حال ندیده است رخ می دهد و ادامه زندگی بعد از سپری شدن در زمانی اندک را ناممکن می سازد.
قائم محمدی یادگیری مهارت زندگی را مهمتر از تحصیل علم و سختگیری هایی که خانواده ها در ارتباط با آن دارند عنوان کرد و گفت : سواد زندگی بسیار بیشتر از ریاضی ،فارسی، املا و انشا به کار بچه های ما می آید، آنها باید بتوانند که در انتخاب خود به ملاک ها ، معیارها و شاخص هایی توجه داشته باشند و بشناسند آن شاخص را اگر اشتباهی انتخاب کنند زندگی خود را نابود کردندخسارات بسیار جبران ناپذیری به آن وارد خواهند کرد و فرزندان طلاق نتیجه ازدواج آن ها خواهد بود.
وی تاکید کرد: همه باید به مسائل انسانی و روانشناختی پرداخته و ضرورت تشکیل زندگی را به بچه ها بیاموزیم همچنین مسئولین باید به وظایف خود در این ارتباط آگاه باشند.
کارشناس مسئول اداره کل بهزیستی یزد مباحث ارائه شده در آموزش های ارائه شده از سوی بهزیستی را علمی و بر اساس اعتقادات دینی عنوان کرد و افزود : همانطور که اصرار بر تحصیل بچه های خود در مدارس شاخص داریم، باید به بچه های خود که زمانی که دانش آموز و دانشجو هستند آموزش های پیش از ازدواج را منتقل کنیم تا فرزندان ما با مهارت حل مساله و مهارت انتخاب و تشخیص بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند.
معاون پرورشی آموزش و پرورش میبد نیز در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا برگزاری این کارگاه آموزشی را همزمان با برگزاری آزمون در دبیرستان ها عنوان کرد و افزود : هدف کارگاه های آموزشی تنها دانش آموزان نیستند و همچنین با هماهنگی قبلی زمینه حضور دانش آموزان را در کارگاه های آموزشی که در خارج از مدارس برگزار می شود، فراهم کرد.
با توجه به اطلاع رسانی که در ارتباط با برگزاری چنین کارگاه آموزشی در شهر و در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی می شود چه خوب است مخاطبان این کارگاه ها یعنی خانواده ها و ارگان های مرتبط در زمان برگزاری کارگاه ها وقت گذاشته و در آن شرکت کنند و با آموختن آنچه در این کارگاه ها توسط متخصصان بیان می شود و انتقال آموخته ها به فرزندان و همچنین افراد در جامعه در حفظ کانون خانواده ها و داشتن جامعه ای سالم و به دور از طلاق تلاش کنند.
شهرستان میبد سه مرکز مشاوره دارد که در برگزاری کارگاه های آموزشی همکاری می کنند.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.