به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی بهزیستی یزد، دکتر جلیل عفتی افزود: پارسال از 169 کودک ساماندهی شده 87 نفر مربوط به مرکز شبانه روزی و بقیه مربوط به مرکز روزانه بود.
وی با بیان اینکه 85 درصد کودکان پذیرش شده پارسال شهروند خارجی بودند، اظهار داشت: 25 درصد آنها بدون کارت اقامت شبانه روزی بودند.
مدیرکل بهزیستی یزد، گروه سنی پسران را 6 تا 17 سال و 32 دختر پذیرش شده مرکز روزانه کودکان خیابانی را در گروه سنی 8 تا 13 سال ذکر کرد.
عفتی توانمندسازی کودکان و خانواده های آنها را با توجه به نیاز کودکان از اهداف مهم بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابانی برشمرد.
وی اظهار داشت: پرداخت هزینه های تحصیلی، ودیعه مسکن، بهبود تغذیه ، پوشاک، هزینه های درمانی کودکان و خانواده های آنان از دیگر اهدافی در ساماندهی این کودکان است.
این مقام مسئول با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابانی از سال 82 در استان آغاز شد، یادآور شد: سال 82 مرکز شبانه روزی بهزیستی فعالیت خود را با ارائه خدمات تخصصی و مراقبتی در قالب بخش دولتی آغاز کرد و از سال 1389 این فعالیت به مؤسسات خیریه و غیر انتفاعی واگذار شد.
وی افزود: از سال 95 ،2 مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده آشیانه باران یزد و مرکز شبانه روزی ترنم باران به ارائه خدمات تخصصی می پردازند.
این مقام مسئول با اشاره به چالش های پیش روی بهزیستی در ساماندهی این کودکان تاکید کرد: طبق دستورالعمل اجرایی کودکان خیابانی سازمان بهزیستی، اتباع بیگانه در صورت ارائه کارت اقامت می توانند در مراکز بهزیستی پذیرش شوند در غیر این صورت ظرف 24 ساعت باید به اداره اتباع بیگانه ارجاع شوند .
وی با تاکید بر اینکه 90 درصد کودکان پذیرش شده در بهزیستی بدون کارت اقامت هستند، افزود: این در حالی است اداره اتباع و مهاجران خارجی دستورالعمل و یا بخشنامه ای جهت پذیرش کودکان زیر 18 سال بدون کارت اقامت ندارد، لذا از پذیرش کودکان یادشده خودداری می کند.
مدیرکل بهزیستی یزد، تخصیص نیافتن بودجه استانی و کشوری به کودکان بدون کارت هویت، آوارگی آنها با سن پایین در معابر عمومی و تکدی گری به دلیل اخراج والدین یا سرپرست از کشور و بالا بودن هزینه های درمانی و فقدان بیمه درمانی به دلیل مجهول الهویه بودن آنها را از جمله چالش ها در ساماندهی ذکر کرد.
عفتی افزود: همچنین پیگیری نکردن بیماری کودکان از سوی خانواده ها و بروز بیماری های مزمن و معلولیت آنها از دیگر چالش ها در ساماندهی کودکان کار و خیابانی است.
هم‌اکنون 25 هزار معلول از خدمات مختلف بهزیستی استان یزد بهره‌مند هستند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها ،آبادی‌ها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند.
از حدود 100 هزار شهروندان خارجی در استان یزد، اغلب افغان و تعداد کمی اتباع سایرکشورها از جمله عراق، پاکستان و ... است.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.