به گزارش ایرنا، ترافیک بالا و دشوار شدن شرایط عبور و مرور و رفت و آمد از جمله مشکلاتی است که آبگرفتگی معابر مردم را درگیر می کند و خسارت هایی به خودروها، منازل واقع در حاشیه آب های جمع شده در حوضچه ها و گودال ها و حتی به عابران پیاده وارد می کند.
پستی و بلندی ها و مهندسی غیراصولی بسیاری از خیابان ها، میدان و کوچه های شهر یزد باعث می شود که هنگام بارندگی، روان آب ها نتواند به خوبی به جوی ها، کانال ها و رودخانه های خشک مجاور هدایت شود و به همین دلیل در فرورفتگی ها جمع می شود و معضلاتی را ایجاد می کند.
اگر نگاهی گذار به خیابان ها بیندازیم متوجه می شویم که تنها مسطح بودن و شیب نداشتن عامل ایجاد روان آب ها و آبگرفتگی نیست؛ بلکه طراحی غیراصولی زیرساخت ها، جدول گذاری ها و آسفالت شهر موجب ایجاد چنین مشکلاتی می شود.
با توجه به اینکه شهر یزد هر ساله با چنین معضلی روبروست بررسی ها نشان می دهد برای رفع آن باید کار مطالعاتی، فنی و اصولی صورت گیرد، گرچه در سال های اخیر برای حل آن اقداماتی از جمله حفر چاه های جذبی انجام شد؛ اما به نظر می رسد کافی نیست و باید اقدامات اساسی تری انجام شود و ضروری است، مسئولان امر به فکر چاره اندیشی برای این موضوع باشند.
همزمان با بارندگی ها، مسیرهای اصلی و پر تردد شهر از جمله بلوار دانشجو، بلوار شهید صدوقی و جمهوری اسلامی و میدان های ابوالفضل(ع)، صنعت، شهدای محراب، معلم، مهدیه و چهار راه های محمود آباد، دولت آباد و خیابان های محدوده حسن آباد مشیر، سه راه شحنه، دوازه قرآن شاهد آبگرفتگی و ترافیک بالا به دلیل روان آب هاست.
البته تلاش شبانه روزی مسئولان ، ماموران و نیروهای امدادی شهرداری ها و سایر ارگان ها برای رفع و کاهش مشکلات ستودنی است و نباید آن را نادیده گرفت منتهی بحث اصلی بر سر تلاش برای انجام کار اساسی است که هرساله و در هر بار بارندگی شهر را دچار چالش می کند، است.
ناگفته نماند که شهرک های تازه تاسیس یزد به دلیل طراحی اصولی خیابان ها و آسفالت آن، وضعیت بهتری نسبت به نقاط مرکزی شهر دارد و مردم کمتر با مشکل آبگرفتگی معابر مواجه هستند.
برخی صاحب نظران می گویند: طراحی، شیب بندی و نحوه آسفالت و روکش آسفالت خیابان های شهر یزد طوری است که نه تنها رفع معضل آبگرفتگی را تسهیل نمی کند؛ بلکه بر مشکلات آن می افزاید.
به اعتقاد آنها می توان با ایجاد ساز و کار مناسب در احداث خیابان ها و هدایت روان آب ها به داخل جوی ها و ایجاد چاه های جذبی تا حدود زیادی به رفع آن کمک کرد.
6198/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.