به گزارش ایرنا، در این مراسم ابتدا تعدادی از کارشناسان مذهبی به ذکر فضایل و مناقب آن حضرت و نقش ایشان در واقعه کربلا سال 61 هجری قمری پرداختند.
همچنین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت به ذکر مدیحه سرایی و شعر خوانی در وصف ویژگی های علمدار قهرمان دشت نینوا و نقش جانبازان در انقلاب اسلامی پرداختند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد هم گفت: به مناسبت بزرگداشت هفته جانبازان با همکاری دستگاه های اجرایی و تشکل های مردمی برنامه های متنوعی در استان پیش بینی شد.
احمد ابراهیمی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراسم جشن حماسه سازان و علمداران کربلا چهارشنبه شب در سالن دانشگاه فرهنگیان یزد از جمله این برنامه هاست.
وی ادامه داد: مشابه این برنامه فرهنگی و معنوی با همکاری مسئولان و بنیاد شهید و امور ایثارگران در اغلب شهرستان های استان برگزار می شود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد هفته جاری مهم ترین نیاز جانبازان استان را اشتغال فرزندان آنها ذکر کرده بود و گفت: هم اکنون حدود هزار نفر از فرزندان این عزیزان جویای کار هستند.
آماری بیکاری استان یزد حدود 14درصد است که عمدتا دانش آموختگان دانشگاهی و مراکز آموزش عالی هستند.
یزد در سرشماری آبان 1395 یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت داشت.
ابراهیمی در نخستین روز هفته جانباز ( 19 فروردین) در گفت و گو با خبرنگاران بدون اشاره به میزان تحصیلات فرزندان جویای کار جانبازان خواهان همکاری مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی، بخش خصوصی و نهادهای دولتی برای ایجاد اشتغال این افراد شد.
به گفته وی هم اکنون 9 هزار و 685 جانباز انقلاب و دوران دفاع مقدس از خدمات فرهنگی و رفاهی این نهاد استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: از این تعداد 6 هزار و 38 نفر جانباز زیر 25 درصد و سه هزار و 64 تن ، جانباز 25 تا 42 درصد هستند.
ابراهیمی ادامه داد: همچنین 410 نفر جانباز 50 تا 69 درصد و 173 نفر جانباز 70 درصد، یک هزار و 378 نفر جانباز شیمیایی و 2 هزار و 450 نفر جانباز اعصاب و روان هستند.
وی عیادت از جانبازان، برگزاری دوچرخه سواری، اجرای طرح فرهنگی علمداران حماسه، تجلیل جانبازان شاغل، برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی و طرح پایش سلامت جانبازان و خانواده آنها و ... از جمله برنامه های این هفته ذکر کرد.
میلاد حضرت عباس (ع) روز جانباز نامگذاری شد، آن حضرت فرزند امام اول شیعیان، اسطوره وفاداری و دلیری است که در چهارمین روز شعبان سال 26 هجری در خانه حضرت علی(ع) و ام البنین دیده به جهان گشود.
ابوالفضل ، ابوالقاسم ، قمر بنی هاشم ، باب الحوائج ، العبد الصالح و سقا از جمله القاب و کینه آن حضرت است.
حضرت ابوالفضل العباس حدود 15 سال از زندگانی با برکت خویش را در کنار پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) گذرانید.
قمر بنی هاشم مابقی دوران عمر پربرکتش را در کنار برادرانش امام حسن (ع) و امام حسین (ع) زندگی کرد، دوران کودکی او مملو از عنایت و لطف ابراز محبت پدر و برادرانی بود که لحظه ای از پرورش وی به عنوان انسانی والا و صاحب کرامت های اخلاقی، غافل نبودند.
او جوانی شجاع و با وفا، مودب و مطیع فرمان مولا، متعبد و اهل تهجد بود، اینها بود که او را به منصب فرماندهی و علم داری در کربلا رساند و توانست وفا و دلیری خود را در آن روز به ظهور برساند.
در تاریخ در باره ادب و متانت آن حضرت آمده است: عباس بدون اجازه در کنار امام حسین (ع) نمی نشست و پس از اجازه نیز مانند عبد خاضع 2 زانو در برابر مولایش می نشست.
در کتاب پرچمدار نینوا، نیز درمورد نوع برخورد قمر بنی هاشم آمده است: در طول 34 سال عمر حضرت، آن بزرگوار هرگز به برادرش امام حسین (ع) « برادر » خطاب نکرد، بلکه با تعبیراتی مانند: سیدی، مولای، یابن رسول الله ، آن حضرت را صدا می زد، جز در لحظه شهادت که صدا زد: برادر! برادرت را دریاب.
حضرت عباس (ع) در مکتب امامت امامانی چون علی(ع) و فرزندانش تعلیم و تربیت یافت و انسانی برازنده، پرهیزگار، مبارز، شجاع و اهل سخاوت بود.
ایشان همچون پدرش شیر بیشه شجاعت و رشادت بود در جنگ صفین، در حالی که نوجوانی بیش نبود، یکی از سرداران شجاع سپاه معاویه به نام « ابن الشعثاء » و هفت پسرش را به هلاکت رساند طوری که حاضران از شجاعتش متحیر شدند.
حضرت عباس (ع) همچنین شیر بیشه کربلا بود و تا هنگامی که او پشت و پناه امام حسین (ع) و اهل حرم او بود، کسی را یارای نزدیک شدن به خیمه اهل بیت امام حسین (ع) نبود.
در کتاب عمده الطالب، حضرت امام جعفر صادق (ع) درباره حضرت ابوالفضل (ع) می فرمایند: عمویم عباس، با بصیرت، ثابت قدم و دارای ایمان راسخ بود، همراه ابوعبدالله (ع) مجاهدت کرد، عجب نیکو امتحان داد.
آن حضرت بهترین اسوه ولایت پذیری است؛ چون خط سیاسی او پیوسته بر اطاعت از امام و مخالفت رفتاری و گفتاری با دشمنان امام استوار بود.
در عصر تاسوعا، دشمن کوشید با استفاده از روابط قومی و قبیله ای، حضرت عباس(ع) را از لشگر حسینیان جدا سازد ولی بر ولایت پذیری او نتوانست غلبه کند.
اینگونه بود که نام قمر بنی هاشم در تاریخ به عنوان اسوه وفاداری و ولایت پذیری به ثبت رسید.
استان یزد سه هزار و 850 شهید تقدیم انقلاب کرده است.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.