روز نوزدهم هر ماه زرتشتی، فروردین نام دارد و به معنای فروهرها و ماه فروردین، ماه فروهرهاست.
به گزارش ایرنا، این مراسم که نخستین آئین از جشن های ماهانه زرتشتیان است به مناسبت گرامیداشت فروهر درگذشتگان و جان باختگان در این روز بر اساس گاه شمار زرتشتی برگزار شد.
زرتشتیان با حضور بر مزار درگذشتگان خود برای خشنودی روان ها، عود و کندر آتش می زنند و پس از اوستا خوانی توسط انجمن موبدان، گل و گیاه ،میوه و لرک (میوه های خشک و خام از جمله پسته، بادام، فندق، برگه هلو، سنجد، کشمش،‌ انجیر خشک، خرما، توت) توزیع کردند.
در این مراسم خانواده هایی که از سال گذشته، درگذشته ای داشتند، سفره ای پهن می کنند و در آرامگاه و بر آن عکسی از درگذشته به همراه روشنایی، سبزه، آب و خوراکی های سنتی قرار می دهند و موبد اوستا خواند.
تهیه و توزیع آش سنتی و سخنرانی مسئولان انجمن زرتشتیان تفت و توابع از دیگر برنامه های آئین فروردینگان بود.
آیین فروردینگان بنا بر اعلام انجمن موبدان و موبدیاران یزد، ساعت 17:30 امروز نیز در آرامگاه زرتشتیان این شهر برگزار می شود.
آیین یادشده در آرامگاه یزد از سال 1364 به ابتکار اعضای انجمن دینی وابسته به انجمن یزد هر ساله به صورت همگانی در عصر روز نوزدهم فروردین برگزار می شود.
این آیین در شهرهای دیگر زرتشتی نشین برگزار می شود و آرامگاه قصر فیروزه تهران، آرامگاه زرتشتیان کرمان، آرامگاه زرتشتیان شیراز و مجتمع فرهنگی ورزشی خسروی اصفهان نیز میزبان آن هستند.
استاد پورداوود، در کتاب فرهنگ ایران باستان درباره فروردین می نویسد: فرور یا فرورد از یک واژه‌ فرس هخامنشی به ما رسیده است.
این واژه در یک نام ویژه در سنگ نبشته‌ بهستان (کتیبه بیستون) به جا مانده، فرورتی برابر است با واژه‌ اوستایی «فروشی» Fravashi که در پهلوی «فروهر» Fravahr شده است، فروشی در اوستا یکی از نیروهای نهانی (قوای باطنی) است که پس از درگذشت آدمی با روان و دین (وجدان) از تن جدا گشته به سوی جهان مینوی میگراید.
استان یزد حدود 6 هزار زرتشتی دارد که در شهرهای یزد، اردکان و تفت ساکن هستند.
این استان بر اساس سرشماری آبان 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.