مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این ارتباط 60 هزار بوته نشاء کاهو به همت غلامرضا فتاحی کشت‌ شد.
وی بابیان اینکه با اجرای این طرح راندمان آبیاری تا 70 درصد افزایش می‌یابد، اظهار داشت: در اجرای این طرح از روش آبیاری نوین تیپ( نواری ) استفاده ‌شد .
این مسئول خاطرنشان کرد: برخلاف کاهوهایی که بذر مستقیماً در مزرعه کشت می‌شود، استفاده از نشاء منجر به ایجاد مزرعه‌ای یکنواخت و کامل می‌شود که به ‌سرعت در رقابت با علف‌های هزار در مزرعه مستقر می‌شود و محصول زودرسی را تولید می‌کند.
غیب الهی بابیان اینکه این محصول در پایان فروردین‌ماه برداشت و آماده فروش است ، ادامه داد: سبزی‌هایی که با نشاء کشت می‌شود نسبت به سبزی‌هایی که در مزرعه با بذر تولید می‌شود فصل رشد کوتاه ‌تری دارد.
وی بیان کرد: به همین منظور تولید کنندگان با هدف تولید محصول زودرس، کاهش زمان تولید، تولید و عرضه محصول به بازار پیش از موعد ، امکان کنترل بهتر در مراحل داشت، مدیریت مطلوب آفات و بیماری‌ها، بالا بودن کیفیت گیاهان به‌ دست‌ آمده از نشاء استفاده می‌کنند.

** اجرای کاشت نشاء در یزد درحال ‌توسعه است
همچنین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد پیش تر به ایرنا گفته بود: قابلیت کشت « نشایی» تمام محصول زراعی به‌جز گندم ، جو و سیب‌ زمینی در استان فراهم است.
محمد علی حاتمی زاده افزود: طرح کاشت نشایی برای تحقق اهداف و سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و باهدف افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی و کاهش مصرف آب در استان در حال توسعه است .
وی بابیان اینکه کاهش مصرف آب برای کشت محصولات مستعد نشایی اهمیت زیادی دارد، اظهار امیدواری کرد: کشاورزان برای توسعه کاشت محصول با این روش تلاش کنند.
وی ادامه داد: تاکنون در هفت هکتار اراضی کشت نشایی ذرت در شهرستان‌های خاتم ، 2 هکتار در ابرکوه و یک هکتار ذرت و یک هکتار پنبه هم به شیوه کشت نشایی در بهاباد اجرا شد.
وی بیان کرد: همچنین افزون بر هزار و 200 هکتار محصول زراعی سبزی و صیفی نظیر پیاز، گوجه‌فرنگی، بادمجان ، فلفل و کاهو به‌صورت نشایی کشت‌ شد و این رقم رو به افزایش است.
حاتمی زاده افزود: هدف از کاشت محصول نشایی کاهش 30 درصد مصرف آب ، تقلیل سه نوبت آبیاری ،کوتاهی دوره رشد ، گسترش یکنواختی رشد در مزرعه، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خطر سرمازدگی است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد ، دیگر مزایای این شیوه را گسترش کشت مکانیزه و خروج از زراعت سنتی ، کنترل علف‌های هرز ، امکان انتخاب گیاهان سالم برای کاشت ، بالا بردن کیفیت گیاهان پس از انتقال نشاء در زمین اصلی ، مدیریت بهتر کشت و صرفه‌جویی در مصرف بذر هیبرید ذکر کرد.

** تجهیز 24 هزار هکتار اراضی یزد به آبیاری نوین
همچنین مدیر آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد اواخر اسفندماه پارسال به ایرنا گفته بود: برای بهره‌وری هرچه بهتر منابع آب 24 هزار هکتار از اراضی و باغ‌های استان به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده است.
سید علی‌اصغر مصطفوی افزود: این میزان آبیاری نوین از سال 1370 تاکنون با کمک‌های بلاعوض دولت و مشارکت کشاورزان اجرا شده است.
وی ادامه داد: دولت پارسال برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین 290 میلیارد ریال در قالب کمک‌های بدون باز پرداخت مصوب کرد و در صورت اختصاص کامل این مبلغ سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.
مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد : در اجرای این طرح مسئولان دستگاه‌های ذ‌یربط شهرستان‌های خاتم، تفت و ابرکوه پیشتاز بودند.
این مسئول ارشد بخش آب ‌و خاک یزد یاد آور شد: باتوجه به محدویت منابع آبی و لزوم اجرای طرح های آبیاری نوین از کشاورزان دعوت می شود برای اجرای طرح آبیاری نوین با کمک های بلاعوض دولت به جهاد کشاورزی مناطق سکونت خود مراجعه کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.