به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به اهمیت همکاری و هماهنگی بین فعالان امور گردشگری در برنامه ریزی ها و پیگیری برنامه ها برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد.
سید مصطفی فاطمی با قدردانی از بخش خصوصی برای همکاری با دولت در حوزه گردشگری بر اساس ظرفیت های تاریخی و فرهنگی استان بر تداوم برنامه ها و مشارکت در طرح ها تاکید کرد.
این مسئول به اهمیت انجام امور فرهنگی در کنار برنامه های عمرانی و ایجاد زیر ساخت ها برای جذب بیشتر گردشگران به یزد و مناطق مختلف استان تاکید کرد و بیان داشت: باید از تمام ظرفیت ها برای معرفی جاذبه های فرهنگی و تاریخی استفاده کرد.
فاطمی برنامه های مهم دولت را زمینه سازی برای حضور فعال علاقه مندان به امور گردشگری و همکاری با دولت در اجرای طرح های فرهنگی و اقامتی ذکر کرد.
همچنین امام جمعه مهریز گفت: صنعت گردشگری با حضور بخش خصوصی و توجه به فرهنگ و ارزش های معنوی مناطق باید در اولویت و محور برنامه های استان قرار گیرد.
حجت الاسلام عبدالرضا محی الدینی با قدردانی از حضور بخش خصوصی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در انجام برنامه های فرهنگی در راستای معرفی سابقه استان قدردانی کرد.
وی تاکید کرد: ظرفیت های خوبی در مهریز و سایر مناطق وجود دارد که می توان از طریق فعالیت های گردشگری با حفظ ارزش ها نسبت به طرح آنها برای مسافران و گردشگران اقدام کرد.
در ادامه فرماندار مهریز به اهمیت همکاری و هماهنگی بین فعالان گردشگری شهرستان در معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی منطقه به هموطنان و گردشگران تاکید کرد.
رضا زارع زاده مهریزی با اشاره به اینکه به رغم تاریخی بودن مهریز و وجود آثار زیاد و جاذبه های طبیعی و مناطق ییلاقی هنوز منطقه به درستی به گردشگران معرفی نشده است بر پیگیری و اقدام مناسب در این ارتباط تاکید کرد.
وی بیان داشت: فعالان امور گردشگری باید برای معرفی مهریز و جاذبه های آن همکاری مناسبی داشته باشند که قطعا مسئولان با آنها همراهی خواهند کرد.
در این نسشت فعالان گردشگری و مسئولان اقامتگاه های بوم گردی مهریز بر ضرورت انجام فعالیت های فرهنگی، اطلاع رسانی، حمایت مادی و ارائه تسهیلات و پیگیری در تسریع صدور مجوزها تاکید کردند.
همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: این شهرستان 600 اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد که تاکنون 100 مورد آن به ثبت آثار ملی رسیده و باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت است.
الهام جلوداری افزود: تاکنون از میان صنایع ‌دستی مختلف در منطقه رشته سنگ ‌تراشی، چاقو سازی و ترکه ‌بافی به ثبت آثار ملی رسید و علم برداری و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت می شود.
وی روستاهای هدف گردشگری را هرفته، بنادک سادات ، منشاد و مدوار و روستاهای نمونه گردشگری را ارنان و سریزد ذکر کرد.
مهریز12 واحد بوم گردی دارد که مورد استفاده قرار می گیرد.
دهستان میانکوه با سه هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری شمال غربی مهریز قرار دارد.
مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند 55 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان مهریز در جنوب استان و مرکز آن در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد و در کنار جاده بین‌المللی شمال، جنوب کشور( تهران، بندرعباس و یزد، کرمان) واقع‌شده است.
این شهرستان از سمت شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش های مرکزی بافق و شهرستان شهربابک استان کرمان، از سمت جنوب به خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر و شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است.
شهرستان مهریز دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان به اسامی ارنان، بهادران، تنگ چنار، میانکوه و خور میز و 200 آبادی است.
45 روستای بخش مرکزی مهریز دارای شورای اسلامی و دهیاری مصوب است و تاریخ بنای شهرستان و اطراف آن مربوط به‌پیش از اسلام است.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.