محمدعلی حاتمی زاده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم و کلزا در شهرستان ابرکوه ، به ایرنا اظهار داشت : با توجه به اهمیت آب، اجرای روش های نوین آبیاری به ‌ویژه طرح آبیاری تیپ ( نواری ) در دستور کار قرار دارد، امیدواریم در برنامه کوتاه مدت عمده سطح زیر کشت این محصول با این روش آبیاری شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: سال زراعی 98 -97 با اجرای روش های نوین آبیاری به‌ویژه طرح نواری 14 هزار و 350 هکتار از زمین‌های استان به کاشت گندم ، جو و دانه روغنی کلزا اختصاص یافت.
حاتمی زاده ادامه داد: از این میزان سطح زیر کشت 11 هزار هکتار آن به گندم اختصاص دارد که به شیوه مکانیزه کشت‌شده است .
این مسئول بخش کشاورزی یزد با اشاره به اینکه ابرکوه ، خاتم و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جو استان است، افزود: سطح زیر کشت این 2 محصول نسبت به پار سال افزون بر 10 درصد کاهش دارد.
وی ، تغییر الگوی کشت و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی، کمبود آب و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی را علت کاهش سطح زیر کشت بیان کرد .
حاتمی زاده بابیان اینکه سال گذشته ، افزون بر هفت هزار و 500 تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش 105 میلیارد ریال خریداری شد افزود: چهار هزار و 160 تن از کشاورزان ابرکوه خریداری شد و این شهرستان برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرد.
وی تصریح کرد : پارسال ، هزار و 230 هکتار طرح آبیاری نوین به شیوه تیپ در بخش زراعی و به خصوص سبزی و صیفی اجرا شده است.
این مسئول تاکید کرد: همچنان کشاورزان با اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و افزایش کارایی و راندمان آبیاری در بخش کشاورزی ، برداشت آب را مدیریت کنند .
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 170 هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 116 هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.