به گزارش ایرنا، در حالی که مسجدهای جامع و قلعه های هر شهر تاریخی مورد بازدید گردشگران قرار دارد، متاسفانه در میبد مسجد جامع این شهر که از یک طرف به نارین قلعه میبد نزدیک است و از طرف دیگر با گذر از راسته بازار و بافت تاریخی مسیر به مجموعه شاه عباسی و یخچال میبد متصل است از چشم گردشگران پنهان مانده است.
هیئت امنای مسجد جامع و مردم محل به دور ماندن این مکان تاریخی از چشم گردشگران را به بسته شدن مسیر خیابان منتهی به مسجد از سمت خیابان امام که چندین ماه است به علت جلوگیری از ایجاد ترافیک و وقوع تصادف تصمیم به بسته شدن آن گرفته شد مرتبط می دانند.
آنها پیگیری ها را بی فایده دانستند و همین امر و عدم رسیدگی اداره میراث فرهنگی برای حفاظت از این بنا که در معرض تخریب قرار دارد موجب شد زمانی که آنها می توانستند محل عبادت و اعتکاف خود را به گردشگران و مسافران معرفی کنند و معرف این بنا باشند، دلسردی خود را عاملی برای نپرداختن به این بنا عنوان کنند.
رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میبد عصر چهارشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر بنرهایی که شهرداری در شهر نصب کرد ، تبلیغات بناها و جاذبه ها را بخش خصوصی و متولیان مربوطه انجام می دهند، متولیان مسجد جامع باید همانند سال های قبل نسبت به تبلیغ مسجد اقدام می کردند و اداره میراث هم همراهی می کرد.
رسول مشتاقیان گفت: راسته بازار کارگاه هایی است که به مرمت آن ها پرداخته شد و تا خرداد ماه کار مرمت طول می کشد و با توجه به این موضوع و مسائل مرتبط به ایمنی و بهداشت ،تبلیغاتی برای سوق دادن گردشگر به سمت این مکان تبلیغاتی نشده است .
وی افزود : راسته بازار از پروژه های مهم و اولین بازاری است که در میبد از حدود 2سال پیش با مشارکت اداره میراث و شهرداری در حال احیاء و مرمت است و برای مرمت آن اعتبار اختصاص داده شد که با ساخت درهای چوبی و آماده شدن کارگاه ها با تبلیغات گردشگران و مردم به سمت آن سوق داده خواهند شد و ان شاءالله سال آینده مکانی خوبی برای بازدید گردشگران خواهد بود.
شهردار میبد نیز بسته شدن ورودی خیابان مسجد جامع از سمت خیابان امام را به رفوژ میانی خیابان امام مرتبط عنوان کرد که قرار است با رفوژ میانی از تقاطع خیابان آیت تا خیابان مسجد جامع مسیر بازگشایی شود و این اقدام نیز بعد از تعطیلات عید عملی می شود.
علیرضا نقوی تصریح کرد: هیئت امنای مسجد و مسئولان اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری باید به بازگشایی مسیر اقدام می کردند و نصب بنر را از شهرداری می خواستند ، شهرداری نقشی در محروم کردن گردشگران از بازدید بنای مسجد جامع ندارد.
وی یادآور شد : بازگشایی خیابان که با اصلاح هندسی در شرف اقدام است برای دسترسی و آسایش مردم محله است و باز بودن آن فرق چندانی برای گردشگر نمی کند.
شهردار میبد افزود: مسئولان شهرستان تاکید بر بازگشایی مسیر و حل این مشکل دارند اما مقرر شد این اقدام بعد از عید صورت گیرد و گذشته از آن مردم محل باید بدون دلسردی به محل رونق دهند تا گردشگران بتوانند از آنجا بازدید کنند.
همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) میبد گفت : با حضور اعضای شورای ترافیک اعتراض های مردمی مرتبط به بسته شدن مسیر خیابان مسجد جامع مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با رفوژ میانی و اصلاح هندسی بازگشایی خیابان آیت و مسجد جامع پیگیری شود.
محمد حسین دهقانی بسته بودن مسیر را در کاهش تصادف و حجم ترافیک موثر عنوان کرد و گفت: اعتراض های مردمی که به دنبال این اقدام بوجود آمد منجر به تصمیم گیری بر بازگشایی دوباره این مسیر شد.
با توجه به اعتراض های مردمی و صحبت مسئولان انتظار است در ایام باقیمانده تعطیلات با اندیشیدن تمهیداتی توسط مسئولان و نیز همراهی مردم در ایجاد رونق بنای مسجد جامع میبد و نقطه اتصال محله های کَرم ، کوچّک و بشنیغان و نیز راسته بازار از چشم گردشگران دور نماند.
مسجد جامعی که با آثار و نشانه هایی از تخریب در آن دیده می شود،مسئولان میراث فرهنگی، کمبود نیرو و نبودن اعتبار را علت اساسی موضوع می دادند.
امید که این بنای 900 ساله و بناهای تاریخی و شاهکارهای معماری دیگری که در شهرستان به فراموشی سپرده شد روزی با همکاری و همراهی مردم و مسئولان رونق بگیرد و شاهد شکوفایی صنعت گردشگری در سایه تلاش های مسئولان اعم از فرمانداری ، شهرداری ، اداره میراث و سایر اداره ها و ارگان های مرتبط در توجه به مرمت بناها و میراث فرهنگی و حفظ پیشینه تاریخی در شهر تاریخی میبد باشیم.
میبد به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت استان با پنج هزار و 84 کیلومترمربع وسعت یک‌سوم آن شامل باغ‌های هم پیوند و بافت تاریخی به مساحت یک هزار و 200 هکتار به عنوان شهری تاریخی و گردشگری محسوب می‌شود.
میبد تک بناهای تاریخی مانند نارین قلعه ، برج کبوتر خانه ، یخچال ، چاپارخانه ، قلعه مهرجرد ، آسیاب دو سنگی محمدآباد ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، آب انبارکلار، آب انبار حاجی علی محمد ، حمام یخدان ، قلعه بارجین و... دارد.
صنایع دستی میبد نیز شامل زیلو، کاربافی ، سفال ، نقاشی روی سفال ، موتابی ، خراطی و ... است .
از جمله بومگردی ها می توان به مزرعه کلانتر، ده آباد و ... نیز هتل و رستوران های سنتی موجود در بافت قدیمی شهر و روستاها با تلفیقی از ساختار سنتی و نوین هر ساله در ایام نوروز و همچنین در طول سال آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.
این شهرستان 300 اثر ثبتی ، 263 اثر غیرمنقول ، 10 اثر منقول ، 9 اثر قدیمی و 18 اثر ناملموس و 9 موزه دارد.
از میان 14 شهر نمونه گردشگری کشور ، ابرکوه ، میبد و تفت در استان یزد قرار دارد.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.