به گزارش ایرنا ، از ابتدای مهر سال 97 ( شروع سال جاری آبی ) تا پنجم فروردین ماه 1398 ، میانگین بارندگی در کشور 212.9 میلیمتر گزارش شد، این آمار در یزد تنها 58.9 میلیمتر است.
طی چند روز اخیر برخی استان ها با بارندگی های بی سابقه ای نسبت به چند سال اخیر و حتی در آسیا و اروپا شاهد بودند و دچار مشکلات مختلفی شدند به گونه ای که علاوه بر آسیب به تأسیسات و منازل ، متأسفانه موجب داغدار شدن تعدادی از مردم استان های شمالی و حتی فارس شد.
بارندگی در کشور تا این روز ، 146 درصد رشد دارد در حالی که در یزد 114 درصد افزایش نشان می دهد ،بارندگی در ایران نسبت به بلندمدت 24 درصد افزایش دارد ولی میزان بارش ها در یزد نسبت به بلندمدت 21 درصد کاهش دارد.
در بخش کم بارش ترین استان ها بعد از یزد ، سیستان و بلوچستان با 77.7 ، کرمان با 82.2 و خراسان جنوبی با 88.2 میلی متر قرار دارد و در بخش پرباران ترین استان ها ایلام با 742.8 ، لرستان با 700.7 ، گیلان با 684.9 و کهگیلویه و بویر احمد با 604 میلی متر قرار دارد.
بیشترین افزایش بارندگی نسبت به سال قبل با 344.9 درصد متعلق به چهارمحال و بختیاری است در حالی که اردبیل در این مدت کاهش 4.6 درصد داشت و در واقع تنها این استان با کاهش مواجه بود.
البته در بخش بارندگی ها نسبت به بلندمدت ، کاهش بارش ها در بسیاری استان ها منفی بود ولی بیشترین کاهش بارندگی متعلق به کرمان با 23 میلیمتر منفی و یزد با 21.1 میلیمتر منفی ولی در مقابل بشترین افزایش نسبت به بلندمدت هم به استان ایلام با 107.1 میلیمتر است.
بارندگی های استان یزد هم با وجودی که طی 24 ساعت گذشته تا ساعت 10 صبح امروز ( روز سه شنبه ششم فروردین) تنها در روستای منشاد شهرستان مهریز 94 میلیمتر بود و همچنان ادامه دارد ولی در مجموع بارش ها در استان خوب نیست و امیدواریم ترسالی ، روی خوشی به مرکز ایران – البته بدون سیل های مخرب همراه با آسیب - نشان دهد.
البته بنابر پیش بینی اداره کل هواشناسی ، بارندگی ها امروز سه شنبه در برخی مناطق به ویژه در ارتفاعات شیرکوه ، مناطق جنوبی و شرقی استان آغاز می شود و بارش ها تا اواخر امشب ادامه دارد و امیدواریم تا حدودی کمبودها جبران شود.
در عین حال ترنم بهاری امسال در مقابل باران های سیل آسای استان ها شمالی ، حرکت مسافران نوروزی را به سمت مرکز ایران و یزد تغییر داد تا یزدی ها ، بار دیگر مهمان نوازی خود را که همواره زبانزد عام و خاص است به نمایش بگذارند.
تحلیل از : محمودرضا رحمانی
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.