به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، محمدعلی طالبی این موضوع را در دیدار با ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور مطرح کرد.
رئیس ستاد خدمات سفر کشور نیز با ابزار تاسف از وقوع حادثه سیل در شهر شیراز، بسیج همه امکانات استان و به خصوص شهرهای در مسیر فارس برای خدمت رسانی به گردشگران و مسافرانی که از این استان در حال بازگشت هستند، خواستار شد.
پس از این نشست، ستاد اجرایی خدمات سفر استان نشستی با حضور رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور و جمعی از مسئولان استان تشکیل داد و درباره اسکان اضطراری مسافرانی که در مسیر بازگشت از شیراز هستند، تصمیماتی اتخاذ شد.

** بافت تاریخی و باغ جهانی دولت آباد پربازدیدترین اماکن تاریخی یزد
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز 98 تا پنجمین روز از فروردین ماه، بافت تاریخی یزد و باغ جهانی دولت آباد در صدر پربازدیدترین اماکن تاریخی استان یزد قرار گرفتند.
سیدمصطفی فاطمی افزود: مسجد جامع کبیر، مدرسه ضیاییه (زندان اسکندر)، خانه لاری ها و کوچه های آشتی کنان از آثار و اماکن بافت تاریخی هستند که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و از ابتدای تعطیلات نوروزی تا روز پنجم فروردین ماه 98 این بافت تاریخی در کنار باغ دولت آباد پر بازدیدترین آثار تاریخی یزد بوده اند.
وی ادامه داد: بافت تاریخی یزد در تیرماه 1396به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید.
این بافت منحصر به فرد دارای 195 هکتار عرصه و 750 هکتار حریم بوده و تنها بافت زنده و پویا در کشور است که کالبد خشتی آن حفظ شده است و زندگی اجتماعی در آن جریان دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص باغ جهانی دولت آباد به عنوان دیگر بنای پربازدید نوروز امسال گفت: این باغ از بناهای به جای مانده از دوران زندیه است و مجموعه ای از چندین عمارت شامل هشتی و بادگیر، بهشت آئین، تالار آئینه و سردر اصلی و جنوبی است که چشم گیرترین ویژگی بنا، بادگیر 33.8 متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود.
این باغ بی بدیل، در سال 1390 شمسی در مجموعه باغ های ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر یزد با یادآوری جایگاه استان در بحث گردشگری کشور و تاکید بر تقویت جایگاه و نقش برجسته گردشگری و تاثیر آن در شکوفایی اقتصادی افزود: با توجه به نگاه ویژه و توجه گردشگران به این شهر همه تلاش ما این است خدماتی متفاوت به مسافران و گردشگران به خصوص در تعطیلات نوروزی ارائه دهیم تا خاطره ای خوش از سفر به این شهر میراث جهانی داشته باشند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت در مرکز جغرافیایی ایران قرار دارد و دارای 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6 هزار و 500 اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد تاکنون، یک هزار و 850 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
استان یزد با داشتن 40 رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این بخش دارد.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
/ 7532 /2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.