به گزارش ایرنا، وجه‌تسمیه غربال بیز به خاطر چشمه موجود در منطقه و نحوه جوشش آب از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها همانند عبور آب از منافذ یک غربال است.
این چشمه در جوار روستای مدوار در بخش مرکزی و 12 کیلومتری شمال شرق شهر مهریز به‌صورت یک فرورفتگی طبیعی است و به‌صورت فصلی براثر بارش باران جاری می‌شود.
علاوه بر طبیعت زیبای غربال بیز در بالادست منطقه در کنار دریاچه آن‌یک قلعه و قبرهایی از گذشته وجود دارد که براثر کاوش‌های انجام‌گرفته در سال گذشته آن را مربوط به دوره اشکانیان ذکر می‌کنند.
در سال‌های گذشته توسط فرمانداری و شهرداری مهریز در سطح حدود 10 هکتار برخی فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی برای ساماندهی غربال بیز و رفاه حال مسافران شامل سکوهای نشیمن، نمازخانه و غرفه‌های فرهنگی احداث‌شده است.
جمعی از مسافران و بازدیدکنندگان به این منطقه خوش آب‌وهوا با اشاره به اینکه به‌رغم فعالیت‌های عمرانی انجام‌شده در این منطقه به خاطر استقبال زیاد مردم امکانات موجود جوابگو نیست بر رسیدگی به مشکلات و حل آن توسط مسئولان تأکید کردند.
حسن قانع شهروند یزدی که به همراه خانواده به این محل آمده بو به کمبود سرویس‌های بهداشتی و نبود امکانات کافی برای بازی کودکان و نوجوانان اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بارندگی‌های اواخر امسال موجب جاری شدن چشمه بعد یک از یک سال خشکسالی زمینه حضور مسافران و میهمانان به این منطقه شده است به‌ضرورت ساماندهی پارکینگ و ایجاد غرفه فروش مواد غذایی تأکید کرد.
فاطمه ترابی دیگر شهروند یزدی حاضر در غربال بیز به اهمیت انجام برنامه‌های فرهنگی و ورزشی برای مردم و جوانان در کنار استفاده از طبیعت بکر و زیبای این منطقه اشاره کرد.
به گفته وی خداوند نعمت خود را بر مردم استان در این محل با خلق چشمه و مناظر زییا و کوهستان تمام کرد و الآن نوبت مسئولان است برای ساماندهی و استفاده بهتر مسافران بیش از گذشته اقدام کنند.
یک مسافر اهل کرمان که به گفته خودش برخی مواقع به همراه خانواده به این محل سر می‌زند آن را در دل بیابان‌های منطقه به معجزه‌ای تشبیه کرد که دارای مناظر طبیعی زیبا و قلعه تاریخی است ولی امکانات کافی ندارد.
مهدی عسکری با اشاره به اینکه در برخی سال‌ها به خاطر کاهش بارندگی، چشمه خشک است پیشنهاد کرد که با برنامه‌ریزی مسئولان در سال‌های پرباران از هدر رفت آب جلوگیری و با ذخیره‌سازی آن مردم از منطقه همیشه استفاده کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر مهریز گفت: با تصمیم شورا و در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران و میهمانان در سال جاری و ایام نوروز این منطقه به بخش خصوصی واگذارشده است .
مهدی زارع بیدکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده توسط بخش خصوصی که از اهالی روستای مدوار و آشنا به منطقه است بازدید مسافران از غربال بیز رایگان است.
وی ادامه داد: توسط بخش خصوصی و با همکاری شهرداری و شورای شهر، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، مسابقات، اقامه نماز جماعت و غرفه‌های فروش پیش‌بینی‌شده است.
همچنین معاون شهرداری مهریز گفت: هم‌اکنون به تعداد کافی سرویس بهداشتی به تفکیک برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد و در صورت نیاز پیگیری و اقدام می‌شود.
عباسعلی زارع افزود: با همکاری اداره تبلیغات اسلامی نسبت به اقامه نماز جماعت اقدام و تعدادی غرفه برای فروش محصولات فرهنگی و هنری و صنایع‌دستی پیش‌بینی‌شده است.
وی همچنین به وجود پارکینگ برای پارک وسایل نقلیه مسافران به حد کافی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی با مشارکت هنرمندان منطقه برای میهمانان خبر داد .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهریز هم با اشاره به اینکه غربال بیز جزو مناطق خوش آب‌وهوا و تاریخی است که با استقبال مسافران مواجه است بر انجام برنامه‌های فرهنگی در این منطقه تأکید کرد.
الهام جلوداری افزود: برای معرفی این منطقه و سایر بناهای تاریخی و فرهنگی منطقه افزون بر 6 هزار بروشور و نقشه تهیه و توزیع آن بین مسافران آغازشده است.
مهریز که بنای آن را به مهر نگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می‌دهند 600 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 100 اثر در شهرستان آثار ملی کشور و باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد دهنو مشیر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان 55 هزارنفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.