حمیدرضا شهرکی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع مجتمع‌ها و تیر پارک‌های تحت پوشش سازمان راهداری ، حمل‌ونقل جاده‌ای، 87 باب در آزادراه‌ها، 279 مورد در بزرگراه‌ها، 309 واحد در مسیر راه‌های اصلی و 70 واحد در راه‌های فرعی به مردم خدمات رسانی می‌کنند.
وی افزود: مجتمع‌های در حال ساخت و پیش‌بینی‌شده تا سال 99 حدود 454 واحد است که 36 باب در آزادراه‌ها، 192 باب در بزرگراه‌ها، 177 واحد درراه‌های اصلی و 49 مورد مربوط به راه‌های فرعی است.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری ،حمل‌ونقل جاده‌ای در مورد یزد اظهار داشت: در این استان 10 مجتمع به بهره‌برداری رسید ، هشت مجتمع در حال ساخت است و 14 مجتمع نیز در مرحله موافقت اصولی و اخذ استعلام قرار دارد که تا سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد.

** یزد رتبه نخست ساخت مجتمع‌های بین‌راهی
شهرکی خاطرنشان کرد: یزد از نظر رشد شاخص‌ها و داشتن بالاترین شاخص تخصصی در ساخت مجتمع‌های بین‌راهی در میان 31 استان، در رتبه نخست کشور قرار دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه 841 واحد مجتمع بین‌راهی در مرحله اخذ موافقت اصولی و استعلام قرار دارد ، ادامه داد: از این تعداد 77 باب در بزرگراه‌ها ، 360 مورد در آزادراه‌ها ، 273 باب در راه‌های اصلی و 131 واحد مربوط به راه‌های فرعی است.
این مسئول با اشاره به تهیه طرح تفصیلی مجتمع‌های بین‌راهی اظهار داشت: در سال 97 فراخوانی داده شد که طرح تفصیلی آماده و تا پایان نیمه اول سال 98 اپلیکیشنی برای مسافران و کسانی که می‌خواهند از خدمات مجتمع‌ها استفاده کنند طراحی ‌شود.

** نقطه‌گذاری 495 منطقه برای ساخت مجتمع
به گفته شهرکی بر اساس طرح تفصیلی ، 495 مورد نقطه‌گذاری با سازمان ملی اراضی برای واگذاری هماهنگ شد که تاکنون برای 60 درصد این نقاط موافقت اصولی صادر شد و 16 نقطه آن در یزد قرار دارد که برای نیمی از آن‌ها موافقت اصولی صادر شد.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری یزد اظهار داشت: سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی می‌توانند برای ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی و تیر پارک‌ها پیشنهادهای خود را ارائه دهند و در صورت موافقت اصولی و اخذ پروانه بهره‌برداری اقدام به ایجاد مجتمع در محل های موردنظر کنند.

** حمایت از سرمایه‌گذاری برای ساخت مجتمع‌ها
شهرکی همچنین در مورد کمک‌ها و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری برای ساخت مجتمع‌ها یادآور شد: با توجه به هزینه بالای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها تلاش شد تا زمین‌های مراکز از اراضی ملی باقیمت پایین تهیه شود ضمن اینکه از هزینه تغییر کاربری معاف و کمک‌های بلاعوضی هم در قالب آسفالت و برخی موارد دیگر به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود.
وی تأکید کرد: به همین دلیل به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم با استفاده ازنظر مشاوران ، برای بهینه‌سازی و تهیه چشم‌انداز تعمیر و نگهداری مجتمع‌ها و بر اساس نیاز منطقه ، نقشه داشته باشند .

** لزوم حمایت جدی بانک‌ها از سرمایه‌گذاران
این مسئول سازمان راهداری با تأکید بر لزوم حمایت بانک‌ها برای ایجاد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و ارائه سهم خود افزود: مسئولان بسیاری از این مجتمع‌ها به حمایت بانک‌ها برای به‌روزرسانی و بهینه‌سازی و بازسازی در تأمین اعتبار جاری نیاز دارند تا بتوانند با بهینه‌سازی و به‌روزرسانی مجتمع خدمات مطلوب‌تری را به شهروندان ارائه کنند.
وی درباره مزایای ساخت مجتمع‌ها خاطرنشان کرد: افزایش موارد ایمنی برای دسترسی ایمن به مجتمع‌ها ، تجمیع مراکز خدماتی همچون سوخت‌گیری ، نمازخانه ، سرویس بهداشتی ، غذاخوری و سایر مراکز ، افزایش سهولت نظارت بر آن‌ها و درمجموع رشد سلامت جاده‌ای و کاهش حوادث ترافیکی از مزایای مجتمع‌هاست.

** پیش‌بینی افزایش پنج‌تا هفت‌درصدی سفرهای نوروزی
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری یادآور شد: کمیته نظارت بر مجتمع‌های بین‌راهی در یزد فعال است با توجه به افزایش روزهای تعطیلات نوروزی، پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش پنج‌تا هفت‌درصدی سفرها دارد.
شهرکی تصریح کرد: به همین دلیل باید خدمات‌رسانی دستگاه‌ها متناسب با رشد سفرها تقویت شود و بیشترین انتقادهای مردم از خدمات سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های مجتمع‌های بین‌راهی بود بازدیدها افزایش‌ می یابد و نواقص رفع شده است بااین‌حال از مسافران تقاضا داریم موارد را به ما تذکر دهند.
وی اضافه کرد: شهروندان می‌توانند برای ثبت گزارش تخلف و یا ارائه پیشنهاد به سامانه 3000141 پیامک و یا از طریق اپلیکیشن 141 اعلام نظر کنند که تخلف به‌محض اعلام وصول برای رفع آن و تذکر اقدام می‌شود.
این مسئول با اشاره به وجود هیپنوتیزیم جاده‌ای در جاده‌های بیابانی کشور به دلیل طولانی بودن مسیر جاده‌ها تأکید کرد: برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار، از مسافران تقاضا داریم هر 2 ساعت رانندگی ، 15 تا 20 دقیقه در مجتمع‌های بین‌راهی استراحت کنند.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.