به گزارش ایرنا، مجید لباف خانیکی چهارشنبه شب، در شب سیزدهم نشست های ماهیانه فرهنگی اجتماعی خانه فرهنگ صدوقی با موضوع 'پمپ خشکسالی، چگونه از کم آبی، فرهنگ زاینده، متولد می شود'، افزود: در بررسی تاریخ متوجه می شویم که پیشینیان یزد به جای آن که طبیعت را با خود همراه کنند، خود را با طبیعت همراه کرده و با توجه به شریط اقلیمی و خشکسالی فعالیتهای خود را تغییر داده اند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه درجه خشکسالی در دوره های مختلف، متفاوت بوده، گذشتگان ما نیازهای آبی خود را در مواردی کم می کردند و این عملکرد باعث شده نه تنها آسیب ندیدند بلکه طبیعت سخت و کم آبی را شکست داده و نقش مهمی نیز در فرهنگ ایران داشتند.
لباف خانیکی گفت: به عنوان مثال روستایی در جنوب خراسان وجود دارد که سفال آن بسیار معروف است و به نام منت شناخته می شود و پژوهش ها نشان می دهد تمام رنگها و هنر این سفالگری عینا همانند سفال میبد که مبین گسترش این هنر به دیگر نقاط کشور است.
وی افزود: این امر نشان می دهد که سفالگران میبدی در دوره هایی که خشکسالی زیاد بوده به این منطقه مهاجرت کرده اند و این مهاجرتها نقش مهمی در تکامل فرهنگی دیگر مناطق داشته و می توان گفت یزدیها در تکامل فرهنگی تمام ایران نقش مهمی را ایفا کردند.
لباف خانیکی ادامه داد: پژوهشهای دوره های مختلف مبین آن است که خشکسالی در یزد باعث رونق صنایع محلی شده، به گونه ای که در زمان خشکسالی، پیشینیان مجبور شدند به جای کشاورزی به دیگر حرفه ها روی بیاورند و لذا با تشدید خشکسالی، موج مهاجرت صنعتگران به وجود آمده و این مهاجرت ها باعث گسترش صنایع محلی در سطح کشور و حتی جهان شده است.
وی افزود: یزدیها در دوره های مختلف با هندوستان و حتی چین مراودات صنعتی و تجاری داشتند و این مراودات باعث شده صنایع محلی در همه جا گسترش یابد.
این پژوهشگر اجتماعی حوزه آب اظهار داشت: اگر یزد با ونیز مقایسه شده، بی دلیل نبوده چون ونیز توسط دریا و یزد توسط شنهای روان احاطه شده و این مساله باعث مهاجرت و گسترش فعالیتهای تجاری و صنایع محلی شده و یزدیها آب مجازی را با قنات آورده اند و در خشکسالیها نیز از طریق تجارت خود را حفظ کرده اند و زمانی که خشکسالی تشدید شده، مهاجرتهای اقلیمی به وجود آمده و پتانسیل فرهنگی را نیز با خود به همه جا منتقل می کردند.
لباف خانیکی گفت: قنات باعث می شده که خودکفایی به وجود آید و با خشکسالی صنایع دستی توسعه پیدا کرد و تجارتهای دور نیز گسترش می یافته و پیشینیان خود را با طبیعت و میزان آب موجود وفق می دادند لذا هرگز از خشکسالیها صدمه ای ندیدند.
سلسله نشستهای ماهیانه فرهنگی اجتماعی خانه فرهنگ صدوقی با حضور محققان و شخصیتهای برجسته علمی کشور پیرامون موضوعات مهم مرتبط با استان یزد برگزار می شود.
7537/ 6014/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.