به گزارش ایرنا، سید مسعود عظیمی روز دوشنبه در دومین جلسه شورای راهبری خوشه زیلو افزود: خوشه زیلو با اینکه 30 تا 40 سال از عملیاتی شدن موضوع خوشه در دنیا می گذرد موضوع جدیدی است و بسیاری به علت ندانستن مفهوم ماهوی خوشه زیلو تصوری از آن ندارند.
وی افزود: دانشگاه زمانی مقدس است که به رسالت خودش عمل کند و امروز دانشگاه میبد با در اختیار گذاشتن فضای دانشگاه و فکر و وقت اساتید این مکان مقدس دراختیار خوشه زیلو به رسالت خود عمل کرد.
وی با اشاره به اینکه همان طور که فرش ماشینی به وجود آمده زیلوی ماشینی هم به وجود می آید یادآور شد : به همان اندازه که تولید فرش های ماشینی بیشتر شد فرش های دست بافت ارزش بیشتری پیدا کرد و این امر نشان دهنده این است که کار کردن همراه با تلاش روی کیفیت اهمیت دارد.
رئیس دانشگاه میبد نیز در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه میبد در زمینه زیلو درحوزه پژوهش و برگزاری همایش زیلو همکاری خواهد کرد ، گفت: همچنین یکی از مهارت افزایی هایی که این دانشگاه دنبال می کند زیلو است و مقرر شده چند دار زیلو و قالی در دانشگاه جهت این امر گذاشته شود تا بنا بر آنچه مصوب شده دانشجویان رشته ایران شناسی و نیز در صورت تمایل دانشجویان دیگر با ایجاد این مهارت در خود ، پروژه هایی تحقیقاتی و کاربردی را هم دراین حوزه دنبال کنند و از حمایت دانشگاه در این کار بهره مند شوند.
عباس کلانتری همچنین به مشارکت درانجام پروژه های زیلو نیز قول مساعد داد و افزود : همه به عنوان یک ایرانی در برابر هنر و صنایع دستی کشورمان مسئولیت داریم و در این راستا برنامه ریزی شده تا رشته هنر و صنایع دستی و به ویژه فرش نیز در میان رشته های دانشگاهی دانشگاه میبد گنجانده شود.
به گفته محقق میبدی، تولید زیلوی مرغوب ، شناساندن آن، تهیه نخ پنبه به رنگ گیاهی اهمیت دارد و باید به آن توجه شود.
عبدالعظیم پویا افزود: زمانی زیلو در محاق قرار گرفته بود و به عنوان یک فرش معمولی می شناختند ، تلاش شد زیلو به مفهوم واقعی آن شناسانده شود و همچنان لازم است در این راستا تلاش شود و باید برای رونق دادن به زیلو فرشی تولید کرد که به نخ و رنگ مرغوب تولید شود.
وی خاطرنشان کرد : لازم است با نگاه تخصصی به موزه ها ، روند نگاه به موزه ها به عنوان فقط محل نگهداری اجناس عتیقه تغییر کند زیرا موزه جایی باشد که اطلاعات مورد نیاز در آن با داشتن کتابخانه اسناد ، کتابدار و... یافت شود.
در این نشست همچنین بر معرفی زیلو به عنوان فرش سلامت و فرش فرهنگ و فراهم آوردن شرایط و بستر مناسب برای تولید زیلوهایی مرغوب دراین راستا تاکید شد و مقرر شد کارگاه رنگرزی مشترک که همه از آن خریداری کنند ایجاد شود.
قدیمی‌ترین زیلوی میبد مربوط به 850 سال پیش است که در موزه این شهر نگهداری می‌شود.
همچنین نفیس‌ترین زیلوی این شهر متعلق به قرن 12 هجری قمری است که بر روی آن 24 سجاده طراحی‌ و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و 118 هجری قمری نقش بسته است.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.