به گزارش ایرنا پذیرش بیماران در مراکز درمانی و بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان یزد در ایام تعطیلات و حساس تر شدن مسوولان بهداشت و درمان استان برای پوشش خدمات پزشکی در این ایام، قابل تقدیر است اما کافی نیست.
پزشکانی که در مراکز درمانی در ایام نوروز، فعالیت می کنند اغلب آنها پزشکان عمومی هستند و از این روز اگر فردی نیاز به مراقبت یا درمان تخصصی و یا عمل جراحی داشت باید توسط همین پزشک عمومی معرفی شود تا متخصص مربوطه به بیمارستان مراجعه کند که البته این روش نمی تواند انتظارات بیماران را برآورده کند!.
مطب های خصوصی تعطیل است و اغلب پزشکان متخصص و فوق تخصص هم در مسافرت یا استراحت هستند و البته حق دارند زیرا پزشکی که در طول یکسال، تمام هم و غم خود را برای بهبودی بیماران گذاشته و شاید تا دیر وقت در مراکز درمانی و مطب مشغول طبابت بوده و از وقت خود و خانواده زده تا بیماران را درمان کند قطعا حق دارد روزهایی را هم در اختیار خود و خانواده اش باشد.
اما ای کاش ترتیبی اتحاذ شود که متخصصان و فوق تخصصان ما و بخصوص آنهایی که نیاز بیشتری به آنهاست حضور پر رنگ تری در ایام تعطیلات داشته باشند و مردم از وجود آنها بهره مند گردند.
استان یزد از قطب های مهم خدمات بهداشت و درمان در کشور است که علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان این استان، بیماران برخی از استان های جنوب و شرق کشور نیز از خدمات درمانی این استان برخوردار می شوند.
بنا بر اظهارات اکثر پزشکان استان یزد، حدود 60 درصد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و مطب های این استان را هموطنان سایر استان های کشور تشکیل می دهند که این موضوع مبین اعتماد آنان و اعتبار استان یزد در عرصه پزشکی است.
نکته قابل ذکر اینکه برخی از نیازهای پزشکی در برخی تخصص ها در استان یزد با محدودیت هایی روبروست که باید چاره اندیشی شود؛ بعنوان مثال در برخی از رشته های تخصصی و فوق تخصصی با کمبود پزشک و تجهیزات روبرو هستیم که این می تواند در ایام تعطیلات، مشکلاتی را برای مردم یزد ایجاد کند.
بیماری، زمان و مکان نمی‌شناسد؛ خبر هم نمی کند و همین موجب می شود تا هزاران بیمار رنجور در این ایام در انتظار معاینه و درمان پزشکان حاذق بمانند.
بدون شک مردم استان یزد قدرشناس پزشکان حاذق و مردمی خود هستند و اگر خدای ناکرده بیمار هم شوند پشت گرم هستند که در استان ما پزشکان متبحر بسیاری وجود دارد و مجبور نیستند به دیگر استان ها برای نیازهای درمانی مراجعه کنند.
اما نبود متخصص و فوق تخصص در ایام تعطیل و سرازیر شدن بیماران استان های دیگر به این استان که گاهی موجب می شود تا بعلت شلوغی مراکز درمانی استان، بیماران بومی یزد، عطای درمان را به لقایش ببخشند از جمله مسائلی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

*** متخصصان به صورت مقیم یا آنکال در دسترس هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می گوید:
در ایام تعطیلات از 28 تا 20 فروردین ماه طبق سنوات قبل بیمارستانها بطور کامل دولتی و خصوصی فعال و تمام تخصص های پزشکی به صورت مقیم یا آنکال در دسترس هستند.
دکتر 'محمود نوری شادکام' به خبرنگار ایرنا افزود: پزشکان آنکال یا مقیم، هر لحظه نیاز باشد فراخوانده می شوند.
به گفته وی اورژانس ها فعال و داروخانه های مشخصی هم به صورت شبانه روزی دایر هستند و داروخانه های دیگر هم برنامه ریزی شده تا مردم برای دارو با مشکلی روبرو نشوند ضمن آنکه داروخانه ها در شهرستانها هم فعال خواهند بود.
وی با بیان اینکه هیچ خدمت پزشکی روی زمین نخواهد ماند تصریح کرد: مطبها فعال نیستند ولی موارد اورژانسی که برای مردم پیش می اید همه در خدمت مردم و در دسترس مردم هستند.

*** هیچ مشکلی در زمینه پزشکی نخواهیم داشت
رییس نظام پزشکی استان هم با بیان اینکه البته نظام پزشکی، دخیل در این موضوع نیست گفت: مراکز اورژانس و بیمارستانها و مراکز بین راهی در ایام عید فعال هستند.
دکتر احمد حائریان افزود: در مراکز روستایی هم مراکز درمانی شبانه روزی، فعال مش شوند .
به گفته وی همه مطب ها تعطیل نیست ولی قانونا می توانند تعطیل کنند چون مرکز اورژانس به صورت کشیک و آنکال فعال هستند.

*** نظارت های بهداشتی تشدید می شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد هم با اشاره به اینکه
طرح تشدید نظارت و خدمات رسانی وظیفه ماست تصریح کرد:
برای خدمات رسانی در سطح استان، مراکز جامع درمانی سلامت پیش بینی شده و مراکز روستایی هم دایر است.
دکتر محمد رضا دهقانی به ایرنا گفت: در مناطق شهری در شهرستانها یک مرکز کشیک، همه روزه فعال است که مردم می توانند مراجعه کنند و خدماتی مانند واکسیناسیون و مراقبت های 24 ساعته که نیاز به اقدام حوزه بهداشت است هم فعال هستند و آنکالی و تمام وقت در خدمت مردم می باشند و در شهر یزد هم مراکزی پیش بینی شده که خدمات ارائه می دهند.
به گفته وی برای کسانی که قصد ازدواج دارند و به ازمایشات و مشاوره پیش از ازدواج نیاز دارند نیز مراکزی فعال هستند که حتی در روزهای تعطیل، خدمات ارائه کنند.
دکتر دهقانی یادآور شد: طرح نظارت و تشدید برای بازدید از اماکن از 20 اسفند تا 20 فروردین ماه ادامه دارد و در آن بازرسان ما هتل ها، رستورانها و مراکز بین راهی را در ساعاتی از شب سرزده یا مرتب ورود و اقدام می کنند.
وی اظهار داشت: در ایام عید، بین 15 تا 20 تیم نظارتی در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند و حدود 50 تیم پزشکی عملیاتی هم در روستاها و شهرها انجام وظیفه می کنند.
6197 خبرنگار ایرنا یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.