به گزارش ایرنا علیرضا جدیدی اردکانی روز یکشنبه در اولین نشست خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان اردکان افزود: حلقه مفقوده و فاصله ای بین مردم و دولت است که با اجرای برنامه های اجتماع محور و مشارکت مردم در حل مشکلات محله قابل حل است.
وی اضافه کرد: با توجه به طرح بازآفرینی شهری و کانون سلامت محلات و بررسی تمام ابعاد و مشکلات در محلات و شناسایی آسیب های اجتماعی محلات، ادغام این 2 برنامه جهت پرهیز از موازی کاری لازم است.
سرپرست مرکز بهداشت اردکان نیز در این نشست ضمن ارائه آمار و مقایسه برخی شاخص های جهانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به تغییر نسبت جمعیتی شهری به روستایی ، تغییر سیمای بیماری ها ، تغییر در سبک زندگی و تغذیه مردم باید نگاه مان به سلامت در کشور تغییر پیدا کند.
محمدرضا اعلایی افزود: دراین طرح نقش همکاری بین بخشی و جلب مشارکت مردم به مراتب مهم تر می شود.
وی با اشاره به نقش سازمان ها و دستگاه های اجرایی در پیاده سازی برنامه های نظام سلامت گفت: نظام سلامت یعنی تمام فعالیت هایی که هدف اصلی آن ها ارتقاء، بازگرداندن یا حفظ سلامت است و اجزای نظام سلامت شامل منابع (انسانی، فیزیکی و تجهیزات)، عاملان نظام ( سازمان و مؤسسات تأمین مالی)، تدوین و تنظیم قوانین و مقررات و سیستم ارائه خدمات است.
سید محمد پورهاشمی رئیس شبکه بهداشت و درمان اردکان هم در خصوص اهمیت اجتماعی شدن سلامت گفت: سلامتی بدون همکاری بین بخشی قابل دستیابی نیست و در طرح تحول بهداشت با اجرای برنامه های خودمراقبتی به این مهم نگاه ویژه شده است.
در پایان نشست نیز خیاطان کارشناس امور اجتماعی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص روند تشکیل و فعالیت خانه مشارکت مطالبی بیان کرد و گفت: خانه مشارکت فضایی برای تعامل شبکه های مختلف مردمی در فرآیند تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه های سلامت است و مسئولیت انتقال پیام ها و اخبار سلامت و انتقال مطالبات و ایده ها را به عهده دارد.
به گفته او در واقع در خانه مشارکت با حضور نمایندگان منتخب از حوزه های مختلف، مشکلات احصاء شده در کانون و مجامع سلامت محلات مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به نوعی فاصله بین مردم و مسئولان کم می شود.
تسهیل دستیابی به اهداف برنامه جامع سلامت استان، توانمندسازی مردم در ارتقای سلامت خود و محیط و استقرار نظامی جهت دسترسی آسان به گروه های مردمی به ویژه گروه های آسیب پذیر از جمله اهداف کلی تشکیل خانه مشارکت است.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.