« علی‌اکبر خوشنویس زارچ» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با ابراز خرسندی از نایب‌قهرمانی تیم هندبال قنات زارچ در مرحله لیگ دسته 2 باشگاه‌های ایران و صعود به لیگ دسته یک کشور افزود: بدون شک کسب این موفقیت نتیجه همدلی و تلاش پیگیر زحمتکشان و اهالی هندبال در زارچ است.
وی بابیان اینکه از چند سال پیش بنا به دلایلی توجه به هندبال در بین مردم و رسانه‌ها کم شد، ادامه داد: وقتی صحبت از شهر زارچ می شود، ناخودآگاه نام میراث سه‌هزارساله این منطقه در اذهان تداعی می شود و انتخاب نام بامسمای قنات برای تیم‌های هندبال این منطقه بازگوکننده تمدن هزاران ساله در این خطه است.
وی خاطرنشان کرد: تیم‌های قنات زارچ از سال 1394 باهمت افرادی تشکیل شد که در صدر آن « سعید صادقی مقدم » فعال فرهنگی و ورزشی استان قرار داشت که به همراه رئیس هیات هندبال و سایر همکارانشان نقش مؤثری در موفقیت‌های متوالی و صعود پلکانی به مسابقات دسته 3، 2 و دسته یک کشور داشتند.
وی یادآور شد: نخستین حضور تیم هندبال قنات زارچ سال 1394 در مسابقات بین المللی نوجوانان جام نهاد ریاست جمهوری در مشهد مقدس و بزرگ‌ترین دستاورد آن، دیدار مقابل تیم ملی کره جنوبی بود که تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان، کادر فنی و شهر هندبال خیز زارچ رقم خورد.
خوشنویس زارچ خاطرنشان کرد: حضور تیم‌های پایه قنات زارچ در رویدادهای مختلف و به دنبال آن شرکت در مسابقات دسته سه کشور در شاهرود و صعود به دسته 2، میزبانی مرحله مقدماتی دسته 2 و راه‌یابی به مرحله نهایی و درنهایت صعود به لیگ دسته یک باشگاه‌های ایران در امیدیه خوزستان از دستاوردهای تیم‌های تیم قنات زارچ است.
سرمربی تیم هندبال قنات زارچ با قدردانی از بازیکنان، کادر فنی، مسئولان و دست‌اندرکاران تیم در مرحله نهایی مسابقات دسته 2 کشور در امیدیه خوزستان گفت: حضور مسعود ظهرابی کاپیتان سال‌های نه‌چندان دور تیم ملی ایران در تیم قنات در این رقابت‌ها و عملکرد تحسین‌برانگیز او کمک شایانی به موفقیت تیم قنات زارچ کرد.
خوشنویس زارچ با قدردانی از میزبانی مطلوب امیدیه خوزستان در مرحله نهایی لیگ دسته 2 باشگاه‌های ایران، از کمک به موفقیت و کسب دستاوردها برای هندبال شهر و دیارش ابراز خرسندی کرد.
ظهرابی و خوشنویس زارچ کاپیتان و بازیکن سابق تیم ملی هندبال ایران چندی پیش به عضویت تیم قنات زارچ نماینده استان یزد در مرحله نهایی لیگ دسته 2 کشور درآمدند.
ظهرابی که دی‌ماه 1392 پس از 14 سال حضور در تیم‌های ملی هندبال کشورمان از بازی‌های ملی خداحافظی کرد، سوابقی از جمله دبیری سازمان تیم‌های ملی و سرمربیگری تیم لیگ برتری نیروی زمینی تهران نیز در کارنامه دارد.
او نخستین بازیکن هندبال ایران است که سال 1392 برایش دیدار خداحافظی از تیم ملی انجام شد؛ در این مسابقه تیم ملی ایران میزبان ترکیه بود.
همچنین خوشنویس زارچ دانشجوی دکتری تربیت‌بدنی - مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران که سوابقی از جمله 10 سال عضویت در تیم‌های ملی هندبال ایران، مربیگری تیم لیگ برتری نیروی زمینی تهران، عضویت در کمیته استعدادیابی فدراسیون هندبال و مدیریت آکادمی باشگاه ثامن‌الحجج (ع) سبزوار را دارد، به‌عنوان سرمربی، تیم هندبال قنات زارچ را در مرحله نهایی لیگ دسته 2 کشور هدایت کرد.
تیم قنات زارچ برای حضور مطلوب در این رقابت‌ها، مرتضی شهرآبادی عضو سابق تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران و باشگاه لیگ برتری ثامن‌الحجج مشهد (ع) و محمدجواد افخمی بازیکن پیشین تیم پیشگامان کویر یزد که چندین بار به اردوی تیم‌های ملی نونهالان و نوجوانان ایران دعوت شد، نیز به خدمت گرفت.
پیش از این «سید مجید نقیبی » هندبالیست یزدی که سابقه حضور در تیم‌های لیگ برتری سنگ‌آهن و توسعه عمران بافق یزد و دسته یک باشگاه‌های ایران را دارد، به عضویت تیم قنات زارچ درآمده بود.
تمرین آماده‌سازی تیم قنات زارچ برای حضور در مرحله نهایی لیگ دسته 2 هندبال کشور از حدود 2 ماه پیش در سالن « حر» زارچ پیگیری شد.
این رقابت‌ها از 27 تا 30 بهمن‌ماه با حضور هشت تیم به میزبانی شهرهای امیدیه و شهرکرد در 2 گروه برگزار و 2 تیم برتر هر گروه (درمجموع چهار تیم) به لیگ دسته یک هندبال صعود کردند.
تیم قنات زارچ در این رقابت‌ها با تیم‌های سامنات تهران، هیات هندبال مریوان و امیدیه هم‌گروه بود که درنهایت با 2 پیروزی و یک شکست به مقام نایب‌قهرمانی دست‌یافت.
قناتی‌ها که سال گذشته با کسب عنوان نایب‌قهرمانی در مسابقات دسته سه کشور در شاهرود، به لیگ دسته 2 صعود کردند، امسال با برتری مقابل نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس در مرحله مقدماتی، به جمع هشت تیم برتر و مرحله نهایی مسابقات دسته 2 کشور راه یافتند.
نام تیم هندبال زارچ برگرفته از قنات تاریخی این منطقه به طول 100 کیلومتر است که با قدمت سه هزار سال و به طول 83 کیلومتر به‌عنوان طولانی‌ترین قنات جهان در سال 1395 در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد( یونسکو) به ثبت رسید.
تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ‌های دولت‌آباد و پهلوان پور مهریز و قنات‌های زارچ و حسن‌آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
زارچ از توابع شهرستان یزد از قدیمی‌ترین شهرهای مرکز ایران است که قنات سه‌هزارساله آن در سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
هندبال نیز ورزش نخست زارچ است که در این زمینه افتخارات زیادی در کارنامه ورزشی این شهر وجود دارد.
در عرصه ورزش نام‌گذاری گروه‌ها به‌طورمعمول از نام حامیان مالی (پشتیبان) کسب می شود که در ایران شرکت‌ها و کارخانه‌های عمدتاً صنعتی بیشترین سهم را در برندینگ ورزشی کشور دارا می‌باشند و در مواردی اندک از اسامی دیگری که نمادهای مناطق مختلف کشور محسوب می‌شوند، استفاده‌شده مانند تیم گهر که از نام دریاچه‌ای با این نام در استان لرستان، نام تیم انتخاب‌شده بود.
در شهر زارچ از توابع شهرستان یزد نیز قنات این شهر که به طولانی‌ترین قنات دنیا نیز شهرت دارد با قدمت بیش از سه هزار سال، نماد هویت، تمدن و سخت‌کوشی مردم این خطه است.
شهر زارچ در رشته هندبال از قطب‌های مهم این رشته ورزشی در استان یزد و کشور محسوب می شود، بر اساس تصمیمی از 3.5 سال پیش تیم‌های هندبال موردحمایت هیات هندبال زارچ در خارج از این شهر بانام قنات زارچ در مسابقه‌های مختلف استانی، ملی و بین المللی حضور می‌یابند تا به‌نوعی با یک تیر 2 نشان زده شود و نام مهمترین جاذبه تاریخی این شهر نیز در میدان‌ها ورزشی مطرح و برای عموم شناخته شود.
بخش 20 هزارنفری زارچ در غرب مرکز استان یزد از دیرباز قطب اصلی هندبال یزد بوده و گرچه فعالیت این رشته در سال‌های گذشته با افت‌وخیزهای چشمگیری روبرو بوده اما مدیران، داوران، مربیان و بازیکنان مطرحی را به هندبال استان و کشور معرفی کرده و اکنون نیز جانی دوباره گرفته است.
انتخاب نام قنات برای تیم‌های هندبال زارچ برخی حامیان مالی را از این تیم دور کرد، چراکه توقع داشتند نام‌گذاری گروه‌ها توسط آنان صورت گیرد تا از تبلیغات آن بهره‌مند شوند، وجود مشکلات مالی عدیده نیز سبب تغییر نام گروه‌ها نشد؛ انتخاب این نام برای نماینده هندبال زارچ، مورد استقبال اهالی هندبال و ورزش این خطه قرارگرفته و باوجود مشکلات مالی، همگان بر ادامه فعالیت گروه‌ها بانام قنات اصرار دارند.
قنات زارچ در عمق 23 متری زمین به‌عنوان طولانی‌ترین سازه آبی جهان حفر شد که از ویژگی‌های آن داشتن 70 پله است و این ویژگی به‌اضافه طولانی بودن و قدمت ، آن را به یکی از قنات‌های ارزنده دنیا تبدیل کرده است.
یکی از ویژگی‌های قنات زارچ مقطع مربعی آن است که پیشینه حفر آن، به قبل از اسلامی می‌رسد.
قنات زارچ، از روستای فهرج در 60 کیلومتری شهر یزد سرچشمه می‌گیرد و حدود 30 کیلومتر آن نیز از «اکرمیه» تا دروازه قرآن، از زیر شهر یزد می‌گذرد و پس از خروج از یزد و طی چند کیلومتر دیگر، به بخش زارچ می‌رسد.
تا 40 سال قبل، آبدهی قنات زارچ بیش از 150 لیتر در ثانیه بود، اما به دلیل حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در حریم آبی قنات، آبدهی آن به‌شدت کاهش‌یافته است.
فناوری ساخت قنات در اوایل هزاره اول پیش از میلاد در مناطق خشک کوهستانی ایران گسترش یافت و هم‌اکنون قنات‌های زیادی از چین تا مراکش و حتی در قاره آمریکا وجود دارد.
زارچ با قدمت بیش از سه هزار سال از مناطق کهن مرکزی ایران محسوب می شود و در 15 کیلومتری شهر یزد قرار دارد.
زارچ تا سال 1342 خورشیدی جزو نواحی روستایی به شمار می‌رفت و از این سال به‌عنوان منطقه شهری شناخته شد.
زارچ بعد از میبد، قدیمی‌ترین آبادی یزد است و تا سال 1340 شمسی معماری این شهر عمدتاً معماری رسمی رایج این مرز و بوم بود.
اما اکنون بسیاری از خانه‌های قدیمی نوسازی شده و خانه‌های خشت و گلی جای خود را به خانه‌های آجر و آهن و سیمانی داده است.
زارچ براثر مجاورت با کویر خشک و پهناور نمک، نهایتاً تحت تأثیر آب‌وهوای خشک صحرایی قرارگرفته است.
در کشورمان افزون بر 26 هزار ورزشکار سازمان‌یافته در رشته هندبال فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود یک هزار نفر در استان یزد فعالیت دارند.
استان یزد با یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 48 هیات ورزشی و 65 هزار ورزشکار بیمه‌شده دارد.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.