مسعود شکوهی روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در حاشیه گردهمایی 2 روزه معاونان،مربیان تربیتی و مشاوران مدارس استان یزد افزود: هم‌اکنون 37 هزار معاون و مربی پرورشی به‌عنوان نیروی رسمی و 10 هزار نفر هم به‌صورت پاره‌وقت در حوزه امور تربیتی فعالیت دارند.
وی نیاز به فعالیت مربیان پرورشی را در دوره‌های مختلف تحصیلی متفاوت دانست و اظهار داشت: بر اساس استانداردهای آموزشی به ازای 150 دانش‌آموز یک معاون پرورشی تمام‌وقت باید در مدرسه حضورداشته باشد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین در واحدهای آموزشی که تعداد دانش‌آموزان کمتر از این تعداد باشد، به ‌ازای هر چهار دانش‌آموز یک ساعت مربی پرورشی در نظر گرفته‌شده است.
وی خاطرنشان کرد: به خاطر کمبود نیرو وزارت آموزش و پرورش نتوانسته است مربی پرورشی در مدارس زیر استاندارد تأمین کنیم.

** کمبود 30 هزار مشاور
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ادامه از فعالیت 18 هزار مشاور در مدارس کشور خبر داد و گفت: هم‌اینک با کمبود 30 هزار مشاور روبرو هستیم.
شکوهی یادآور شد: به ازای هر 15 دانش‌آموز متوسطه یک ساعت مشاوره در نظر گرفته شد و بر اساس سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش به ازای هر 12 دانش‌آموز یک ساعت باید مشاوره برنامه‌ریزی کند بدین ترتیب با کمبود مشاور مواجه هستیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مقوله مشاوره ازجمله موضوع‌های مهمی است که به‌طور ویژه در نظام آموزشی موردتوجه قرارگرفته است.
وی با اظهار اینکه آزمون توانمندی‌های رغبت دانش‌آموزان برای هدایت تحصیلی آن‌ها تا 15 اسفندماه ادامه دارد، از دانش‌آموزان خواست به‌موقع در این آزمون شرکت کنند تا خللی در فرایند هدایت تحصیلی آن‌ها به وجود نیاید.
شکوهی در گردهمایی یادشده و مشاوران مدارس یزد تأکید کرد که ساعت‌ها در وصف مقوله تربیت صحبت کنیم اما در عمل اتفاقی در نظام آموزشی کشور رخ ندهد، به اهداف اصلی خود در این ارتباط نخواهیم رسید.
این مسئول یادآور شد: باید فعالیت‌ها از مرحله حرف و نظر به مرحله عمل درآید تا در امور موردنظر به موفقیت دست یابیم.
وی اظهار داشت: نظام آموزش و پرورش و به‌تبع آن حوزه امور تربیتی که مولود انقلاب است و چهار دهه را با فراز و نشیب‌های فراوانی پشت سر گذاشته است ، اکنون باید آسیب‌های این حوزه بازنگری شود و اگر ضعفی هم وجود دارد، آن را رفع و تقویت کنیم.
وی با اشاره به فرموده امام راحل « اگر انسان تربیت کردید همه مشکلات حل می شود» ، تصریح کرد: اما تربیت از هر کاری سخت‌تر است و به اعتقاد خیلی از صاحب‌نظران و دانشمندان ، تربیت از حکومت‌داری هم سخت‌تر است.
تعداد معاونان و مربیان پرورشی استان یزد 959 نفر اعلام‌شده است.
هم‌اکنون در استان یزد 250 هزار دانش‌آموز در یک هزار و 920 واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
208/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.