عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به رشد تورم به صورت جهشی در جامعه گفت: مهمترین چالش اقتصادی دولت جهش نرخ تورم است.

عباس علوی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: نرخ تورم ۱۸/۴ درصدی دوازده ماه منتهی به آبان ۹۷، آخرین نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی در سال جاری بوده و پس از آن دیگر نرخی اعلام نشده است.

وی ادامه داد: شواهد و روندهای نرخ تورم و حتی ملاحظه نرخ تورم مرکز آمار ایران نشان می‌دهد به احتمال بسیار زیاد نرخ تورم بانک مرکزی در دوازده ماه منتهی به بهمن ۹۷ به حدود ۲۵ درصد رسیده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اضافه کرد: نرخ تورم از بالاترین نرخ سود سپرده در بانک‌ها عبور کرده لذا سپرده گذاری جذابیت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه سپرده گذاری برای افراد با مبالغ سپرده زیاد مردود است اظهار داشت: قطعا افراد در تکاپوی نجات ارزش واقعی پول خود هستند.

علوی راد با بیان اینکه مردم و کارگزاران اقتصادی می‌بینند که کالاهای قابل تجارت و غیر قابل تجارت نه تنها کاهش قیمت نداشته که افزایش قیمت هم داشته‌اند افزود: کنترل و تثبیت قیمت دلار میان کانال‌های ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان توسط بانک مرکزی و تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی نیز بی‌تاثیر بوده است و قیمت ها همچنان در رشد است.

وی عنوان کرد: بنابراین مردم برای در امان ماندن از افزایش قیمت ها در جریان زمان، برای خرید بسیاری از کالاها هجوم می آورند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران افزود: گرچه شروع بی ثباتی اخیر فضای اقتصادی ایران با تلاطم ارزی زمستان ۹۶ بوده است اما جهش تورم از ابتدای سال ۹۷ به بعد است که وارد فاز ویرانگری در اقتصاد ایران شده است.

وی با اشاره به اینکه جهش‌های متناوب نرخ تورم و انتظارات تورمی است که اینگونه بازار خودرو را آشفته کرده،افزود: افزایش نرخ تورم و استمرار افزایش آن از ابتدای سال ۹۷ است که قیمت مسکن را نیز نجومی پیش برده است.

علوی راد تصریح کرد:‌جهش تورم و انتظارات تورمی است که کارگزاران اقتصادی را برای حفظ ارزش واقعی پولشان به خرید سکه طلا سوق داده است.

وی بیان داشت: عبور نرخ تورم از نرخ سود سپرده‌ها در سیستم بانکی موجب شده که سپرده‌گذاران برای حفظ سپرده‌هایشان در سیستم بانکی با تردیدهای جدی مواجه باشند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اینکه ابزار کردن نرخ ارز برای کنترل تورم محکوم به شکست است اظهار داشت: لازم است بانک مرکزی به مهم‌ترین وظیفه ذاتی خود یعنی استحکام قیمت‌ها و مهار تورم تمرکز کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.