به گزارش ایرنا سرپرست دانشگاه پیام نور اردکان روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه این همایش با بیان اینکه یکی از اهداف مهم گردهمایی که با حمایت دانشگاه ها و سازمان های مختلف و مرکز بین المللی قنات برگزار شد این بود که قنات را به عنوان نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط معرفی کند و از آن برای رفع چالش های مدیریت منابع آب کشور الهام گرفته شود .
مهدی تقدیری اضافه کرد: همچنین از دیگر اهداف همایش این بود که نمونه های احیاء ، مرمت و بازسازی قنات بررسی و ایده های نگهداری و مدیریت این سازه آبی را ارائه کرد.
وی با بیان اینکه هدف مهم دیگر همایش معرفی قنات به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد و شهرستان هاست، تصریح کرد: به همت میراث فرهنگی و مقنیان دلسوز و زحمت کش بعضی از قنات هایی که متروکه شدند برای گردشگری آماده شد و می تواند مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد .
تقدیری اظهار داشت: قنات بهاءالدین آباد شهرستان اردکان یکی از قنات های گردشگری است که می تواند برای گردشگران جذابیت خاصی داشته باشد .
اولین همایش ملی قنات، میراث ماندگار و آب ، اول اسفند و دوم اسفند توسط دانشگاه پیام نور مرکز اردکان و با مجوز های ISC و سیویلیکا در شهر اردکان برگزار شد .
محورهای اصلی این همایش شامل قنات، میراث ماندگار، جاذبه‌ها و گردشگری پایدار، قنات: نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط، ابعاد فنی، هنری و خلاقانه ساخت، نگهداری، احیا و مرمت قنات، ابعاد اجتماعی- اقتصادی مدیریت سنتی آب و قنات و قنات، آب: آینده‌نگری و افق آینده است .
در گذشته نه چندان دور 250 رشته قنات در اردکان وجود داشت که تعدادی از آنها خشک و متروکه شد.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.