عبدالکریم زرنگ روز دوشنبه در حاشیه کارگاه اصول گزارش نویسی در ایمنی، بهداشت و محیط زیست آبفار یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمار حوادث ناشی از فوت در مجموعه های آب و فاضلاب سال گذشته 18 نفر بود.
وی با بیان اینکه دلیل عمده حوادث مربوط به خطای انسانی ، وجود کاستی در تجهیزات، تأسیسات و کاربرد نادرست لوازم است ، افزود: امسال 14 نفر در حوزه آب و فاضلاب شهری و یک نفر در آب و فاضلاب روستایی به دلیل حوادث مربوط به حفاری و ریسک های گازی ، جان خود را از دست دادند.
دبیر کمیته یادشده اضافه کرد: سه نفر به دلایل احساسی دچار حادثه شدند در حالیکه منتظر افراد آموزش دیده می شدند، آسیب کمتری می دیدند.
زرنگ تصریح کرد: این کمیته بر حفاظت از جان و سلامت کارکنان (در مقابل حوادث انسانی و بیماری‌های شغلی)، ایمنی تجهیزات(در مقابل حوادث تأسیساتی) و حفاظت از محیط زیست نظارت دارد .
وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاری، اطلاع رسانی و ابلاغ راهبردها و معرفی حوزه های ریسک، نظام بخشی به فعالیت ها و ارائه تدابیر پیشگیری برای جلوگیری از بروز حوادث از جمله وظایف عمده این کمیته است تا تعداد فوتی ها کاهش یابد.
وی هزینه بالا در تأمین تجهیزات و ضعف در بروز رسانی آنها را یکی از دلایل حوادث ناشی از کار دانست و اظهار داشت: مشکل مالی موجب شد تا پیمانکاران با وجود خودکفایی ایران در تولید بسیاری از این تجهیزات، با مشکل مواجه شوند.
این کارشناس صنعت آب و فاضلاب تأکید کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت بحث آب در شرایط فعلی، ضروری است، مسئولان نگاه ویژه ای به مقوله ایمنی در دستگاه های مرتبط با این موضوع داشته باشند و از سوی دیگر منابعی پایداری را برای مباحث معیشتی و ایمنی کارکنان در نظر گیرند.
زرنگ در ادامه با اشاره به بیانیه این کمیته در امور مهندسی و توسعه و بهره برداری هم گفت: این بیانیه مسئولیت و وظایف بخش های مختلف آبفا و آبفار را در صیانت از سرمایه های انسانی و اجتماعی و مادی تبیین کرده است.
به گفته وی، بر این اساس نظام تصمیم سازی این حوزه ها باید به قواعد ناظر بر حفاظت و ایمنی کار ، اشراف لازم داشته باشند و در رعایت الزام آن در حوزه های فعالیت خود با جدیت مراقبت کنند.
در کارگاه یادشده مطالب آموزشی شامل ضوابط و هنجارهای مرتبط با ایمنی و سلامت کار در بخش های مختلف ستادی و اجرایی، بهداشت کاربردی، حفاظت ایمنی کار و الزام قانونی در شرکت های آب و فاضلاب، دیدگاه و راهبردهای شرکت مهندسی ، وظائف و مسئولیت های کمیته ایمنی و وظایف و مسئولیت های کارفرما و کارکنان در تامین ایمنی ، حفاظت و بهداشت محیط کار ارائه شد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.