محمدعلی شرافت روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مرحله نخست 30 روزه طرح که با همکاری بهره‌برداران و نهادهای مسئول انجام شد، 9.8 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد و بقیه هم مربوط به مرحله دوم خاموشی چاه های کشاورزی است.
وی از همراهی و همکاری کشاورزان، فرمانداری ، مدیریت جهاد کشاورزی ، اداره‌های توزیع برق ، حفاظت محیط‌زیست و اعضای شورای حفاظت منابع آب قدردانی کرد.
این مسئول تصریح کرد: طرح یادشده تدبیری برای غلبه بر تداوم 2 دهه خشکسالی است.
دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان افزود: باهدف مدیریت برداشت و حفظ منابع آبی موجود ، سال آینده برداشت این ماده حیاتی به‌صورت تحویل حجمی و با استفاده از کنتور هوشمند انجام خواهد شد.
شرافت بیان کرد : برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از منابع آب‌های زیرزمینی در کنار خشکسالی‌های متوالی، موجب افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی شده است.
وی یادآور شد: مدیریت مصرف آب کشاورزی از سال 1393 و در راستای اجرای دستورالعمل‌های طرح احیاء و تعادل بخشی وزارت نیرو اجراشده است .
به گفته وی با اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت و اجرای طرح خاموشی 30 روزه چاه‌ها در سال 1395 و 45 روزه در سال 1396 و امسال هم در 2 مرحله 30روزه و نصب کنتور هوشمند بر روی این منابع در دستور کار قرار گرفت.
این مسئول ادامه داد: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث شد در کنار کم‌آبی، هجوم آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌های منطقه آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را دوچندان کرده است.
وی با اعلام موفقیت این طرح در مدیریت منابع آب افزود: به دلیل تبعات خشکسالی، ایجاد 36 فرو چاله ، فرونشست‌ زمین‌ و خشک شدن قنات‌ها، دشت ابرکوه از دشت‌های ممنوعه کشور تعیین شد و مدیریت آب‌های زیرزمینی اجتناب‌ناپذیر است.
شرافت ادامه داد: یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی است که این طرح با مشارکت کشاورزان از سال 1395 آغاز شد و تاکنون 95 درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند تجهیز شده است .
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه هم یازدهم بهمن‌ماه به ایرنا گفته بود : طرح 60 روزه خاموشی چاه کشاورزی شهرستان در 2 مرحله از 26 آبان تا 26 آذرماه و از یازدهم دی‌ماه تا یازدهم بهمن اجرا شد.
محمدکاظمی نسب افزود: خاموشی چاه‌های کشاورزی بر اساس مصوبه شورای حفاظت منابع آب و با همراهی و همکاری کشاورزان برای سومین سال متوالی اجرا شد.
فرماندار ابرکوه در ادامه با اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه ، ادامه داد : در سال زراعی گذشته ( 97 – 96) با خاموشی چاه‌های کشاورزی 16.7 میلیون مترمکعب آب صرفه‌ جویی شده بود.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای مدیریت برداشت آب و بهره‌وری بهتر آب در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی از سال‌ 1373 تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
مهدی غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌هاست.
وی کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا 30 درصد ، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار در سال زراعی جاری، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را ازجمله اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌شده است.
منابع آب‌های زیرزمینی ابرکوه عمدتاً از حوزه شمال فارس تغذیه می‌شود که به دلیل برداشت بی‌رویه در بالادست توسط کشاورزان استان فارس خطر کم‌آبی و بی‌آبی منطقه را تهدید می‌کند .
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سالانه 150 میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه برداشت می‌شود که 84 درصد آن در بخش کشاورزی و بقیه صرف شرب، بهداشت و صنعت می‌شود .
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.