به گزارش روز شنبه دانشگاه یزد دکتر سید سعید مظلومی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، با اشاره به پژوهش انجام شده و بررسی وضعیت طلاق استان از 20 سال قبل تصریح کرد: نرخ رشد طلاق در 20 سال گذشته از 4 درصد به 27 درصد رسیده است.
به گفته وی بر طبق پژوهشهای انجام شده، ضعف مهارت گفتگو از علل اصلی طلاق بوده است.
وی برخی باورهای سنتی (مانند چشم‌ زخم)، افزایش چشم و هم چشمی در خانواده ها را از جمله ضعف های خانواده های یزدی و با سواد بودن، برگزاری جلسات منظم خانوادگی، احترام به سالمندان و سازگار بودن را نقاط قوت آنها اعلام کرد.
دکتر علی روحانی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با اشاره به اهمیت مخاطب بیانیه، ذکر نقاط قوت خانواده های یزدی در کنار نقاط ضعف را ضروری برشمرد.
وی ایران را بین 15 کشور احساسی دنیا معرفی کرد و احساسات زودگذر و عدم کنترل هیجان را چالش مهمی در خانواده ها دانست.
وی تصریح کرد: پایین بودن میزان طلاق در استان یزد با وجود رشد طلاق، یک نقطه قوت محسوب می شود؛ همچنین فرهنگ یزد، شهرت در درستکاری و توجه به موفقیت تحصیلی فرزندان در خانواده های یزدی از دیگر نقاط قوت محسوب می شوند.
دکتر زهرا نادری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد هم تاکید بر نقاط ضعف برنامه آموزش خانواده در بیانیه را لازم دانست.
دکتر مجتبی ملک افضلی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، ریشه باورهایی مانند چشم زخم را در مسئولیت گریزی افراد دانست. وی تغییر سبک زندگی یزدیها و شروع زندگی با حداکثر امکانات در جوانان را از نقاط ضعف خانواده های یزدی برشمرد و افزود: یزدیها اهل مدارا هستند که به اشتباه آن را محافظه کاری می خوانند و زندگی چند اقلیت در یک محله گواه مدارا بودن آنهاست.
دکتر سمانه اسعدی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، اهل ادب بودن و پیگیر بودن خانواده های یزدی برای کمک رسانی را از جمله نقاط قوت خانواده‌های یزدی قلمداد کرد.
شکوه نیک نظر مدیر موسسه افق روشن فردا با تاکید بر سه عنصر شناختی، عاطفی و رفتاری نگرش و ضمن اشاره به هم مرزی نگرش ها با علایق، عقاید و باورها، ارزش ها و واقعیت ها تشخیص مرز آنها را دشوار خواند.
وی باور به چشم زخم در بین اکثریت مردم بدون داشتن هرگونه دلیل علمی و روانشناختی بارز را ناشی از درگیری های عاطفی شدید مردم با این موضوع و در نتیجه پذیرش های رفتاری آنها دانست.
وی اقتصاد سالم خانواده های یزدی و احساس مسئولیت اجتماعی بالای یزدی ها را از نقاط قوت تربیت خانوادگی در یزد بر شمرد.
علی محمد جوکار مسئول پیشگیریهای فرهنگی معاونت اجتماعی دادگستری نیز با اشاره به دخالت خانواده‌ها به عنوان یکی از علل اصلی طلاق، نفوذ خانواده ها بر فرزندان و دیدگاه آنان نسبت به فرزندان را نقطه ضعف خانواده های یزدی برشمرد.
دکتر افراسیابی مدیریت هیجانات را نقطه ضعف در یزد و برنامه ریزی برای آینده فرزندان را نقطه قوت خانواده یزدیها برشمرد.
دکتر ملک افضلی علل اصلی تشدید آسیب های اجتماعی را آموزشهای ناکارآمد معرفی کرد.
دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، با تاکید بر اینکه به دلیل محوریت آموزش خانواده در بیانیه، باید هم در توصیف وضع موجود و هم راهکارها، تنها به مواردی اشاره کرد که مستقیما به این موضوع ارتباط دارند.
دکتر عطار تصریح کرد: کارکرد گذشته خانواده ها در آموزش به شدت تضعیف شده و آموزشهای دولتی نیز ناکام بوده اند و با ورود ما به عصر شبکه های اجتماعی، موبایل به مهمترین ابزار آموزشی تبدیل شده است.
به گفته وی، تعدد برنامه های آموزشی سازمانهای مختلف دولتی باعث بروز پدیده «مسمومیت سیاستی» شده که نتیجه آن، دافعه شدید برنامه های دولتی آموزشی خانواده بوده است.
وی پیشنهاد کرد بیانیه کانون، با تمرکز بر مسیری تدوین شود که آموزش دولتی در ایران طی کرده است.
دکتر ملک افضلی استفاده از فضا، استادان، متون و روشهای آموزشی و استقبال خوب مردم در جلسات آموزشی را نقطه قوت برنامه های آموزشی اعلام کرد.
وی پدیده روضه خوانی در یزد را فرصتی برای آموزش دانست که با برگزاری جلسات بزای خطبا و وعظا می توان به این جلسات جهت دهی مناسب داد. وی جایگاه وقف را در یزد مناسب برشمرد و سوق دادن وقف های آموزشی به سمت آموزش خانواده را اثر گذار در برنامه های آموزشی عنوان کرد.
دکتر اسعدی بررسی و ‌ارزیابی علل ناکارآمدی برنامه های آموزش خانواده را گامی مهم ارزیابی کرد و اهتمام سازمانها و نهادهای یزد برای برگزاری برنامه های آموزشی را نقطه قوت دانست.
شکوه نیک نظر، دیگر کارشناس این نشست هم ضعف بزرگ در اغلب برنامه ریزی‌های اجتماعی را ندیدن اختیار انسانی ذکر کرد و تلاش در دور نگه داشتن مردم از خطر به جای واکسینه کردن آنها را لازم برشمرد .
وی این ضعف را نه تنها عامل عدم تاثیر لازم و به موقع این برنامه ها دانست بلکه سبب هدر رفت هزینه ها توسط نهادهای مسئول از جمله دانشگاه ها تلقی کرد.
دکتر افراسیابی نیز حمایت اسناد بالادستی و قوانین از آموزش خانواده را از جمله نقاط قوت در آموزش خانواده دانست.
در پایان نشست، دکتر افراسیابی با اصلاح برخی از مفاد بیانیه، ادامه بررسی پیش نویس بیانیه آموزش خانواده را در دستور کار جلسه آتی قرار داد.
در این نشست دکتر وهاب علی‌نیا نماینده سازمان بهزیستی و راحله سادات حسینی کارشناس دبیرخانه کانونهای تفکر نیز حضور داشتند.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.