به گزارش ایرنا ، محمدرضا علمدار یزدی پنجشنبه شب در دوازدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، نمایندگان استان و صنعتگران فعال اظهار داشت: در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید و با تشکیل کارگروه تسهیل و رونق تولید ، تاکنون 95 جلسه تخصصی ، و هزار و 30 جلسه کارشناسی برگزار شده که سه هزار و 730 مصوبه برای سه هزار و 676 پرونده داشته است.
وی افزود: جایگاه استان یزد در این کارگروه در تعداد پرداخت مستقیم ، سوم ، در مبلغ پرداخت مستقیم ، هشتم ، در بخش مجموع تعداد پرداختها رتبه پنجم و در مجموع مبلغ پرداختی نیز رتبه نهم در کشور اعلام شده است.
رئیس سازمان صمت یزد در تشریح ظرفیت های استان گفت: سه هزار و 285 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان وجود دارد و بیش از 11 هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اسمی و اشتغال 100هزار و 445 نفر را داریم.
علمدار با بیان اینکه یزد چهارمین استان توسعه‌یافته صنعتی کشور است، افزود: تولید بیش از 800 نوع کالا ، رتبه نخست در تولید کاشی و سرامیک کشور با بیش از 50 درصد ، رتبه دوم تولید محصولات نساجی ، رتبه سوم تولید فولاد کشور و رتبه نخست تولید رومبلی ، ترمه و روفرشی از جمله جایگاههای برتر این استان است.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از نتیجه اقدامات بخش صنعت ، دارا بودن زنجیره کامل تولید فولاد در کشور ، دارا بودن زنجیره کامل تولید شیشه جام و برخی ظرفیت های دیگر است.
وی با اشاره به وجود بیش از هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در استان یزد خاطرنشان کرد: حدود پنج هزار میلیارد تومان برای این طرح ها هزینه شده که با تکمیل و راه‌اندازی آن‌ها برای 32 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
این مسئول درباره ظرفیت های بخش معدن هم گفت: 569 فقره پروانه بهره برداری معدنی در استان با ظرفیت 60 میلیون تن ، یک میلیارد و 862 میلیون تن ذخیره قطعی و اشتغال 11 هزار و 825 نفر و سرمایه گذاری هزار و 200 میلیارد تومان از ظرفیت های این بخش است.
رئیس سازمان صمت یزد ادامه داد: یزد نخستین استان معدنی کشور در تنوع مواد با بیش از 50 نوع ماده ، دومین استان از نظر ذخیره ، رتبه نخست در تولید سنگ آهن است و بیش از 50 درصد خوراک صنایع فولاد ایران را تأمین می کند.
علمدار یزدی ، وجود بزرگ‌ترین معدن سرب، روی و باریت خاورمیانه ، دومین معدن بزرگ سرب، روی و باریت دنیا در این استان و کسب رتبه نخست صدور پروانه بهره‌برداری معدن را را از دیگر ظرفیت ها معدنی یزد اعلام کرد.
وی با اشاره به وجود 43 هزار و 664 واحد صنفی ، 800 کارت بازرگانی فعال در استان خاطرنشان کرد: یزد جزء هشت استان برتر صادرکننده غیرنفتی کشور است که رشد صادرات آن در 16 سال گذشته 2 برابر متوسط رشد کشور بوده ، ضمن آنکه در 2 سال گذشته 420 قلم کالا به ارزش یک میلیارد دلار از این استان به بیش از 93 کشور دنیا صادر شده است.
در این جلسه حسینی پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد هم گزارشی درباره وضعیت استان در بخش های مختلف ارائه کرد.
در ادامه محمدرضا قمی رئیس اتاق بازرگانی استان هم برخی از مشکلات فعالان اقتصادی را بیان کرد .
همچنین رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه به ازای هر 280 نفر جمعیت استان ، یک واحد تولیدی صنعتی یا معدنی وجود دارد، گفت: در توزیع اعتبارات نیز باید به این ظرفیت ها و درآمدزایی یزد توجه شده و توزیع اعتبارات کشوری یکسان نباشد.
علی اکبر کلانتر افزود: مشکل دیگر تولیدکنندگان ، نوسانات ارزی و مسائل حاشیه ای آن است و از استاندار یزد می خواهیم در نظریه حکمرانی خوب را با حل مشکلات زیرساختی در بخش اقتصاد شروع کنند.
رئیس خانه معدن استان هم در این جلسه گفت: معادن یزد برای حل مشکلاتشان نیازمند چند اقدام از جمله ایجاد ساز و کار حمایتی از معادن است چون متاسفانه برخی مشکلات موجب شده تا فقط 30 درصد استعلام های منابع طبیعی در حوزه معدن با پاسخ مثبت مواجه شود.
افضلی پور افزود: جلوگیری از واگذاری معادن سنگ آهن منطقه به سرمایه گذاران غیرمعدنی و نیز جلوگیری از انتقال کامل مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی از یزد به ترهان و کرج از دیگر نیازهایی است که باید برای حل آنها چاره اندیشی کرد.
در ادامه برخی دیگر از صنعتگران و تولیدکنندگان استان به تشریح مشکلات و درخواستهای خود از وزیر صنعت و دولت پرداختند.
وزیر صمت در سفری یک روزه به منظور بهره برداری از چند طرح تولیدی و صنعتی و شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه یزد به این استان سفر کرده است.
صبح امروز با حضور رضا رحمانی ، طرح توسعه کاغذکار کسری به بهره برداری رسید و مرکز کسب و کار یزد در شهرک صنعتی نیز آغاز بکار کرد.
وی همچنین با سفر به شهرستان بافق از طرح تولید گندله پنج میلیون تنی سنگ آهن مرکزی بافق در سه چاهون بازدید کرد.
در ادامه سفر وزیر صمت ، یک واحد تولید کاشی در بخش زارچ شهرستان یزد و طرح توسعه یک شرکت نساجی در شهرستان اشکذر به بهره برداری رسید.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.