به گزارش ایرنا، در این میزگرد با اشاره به فاصله 240 کیلومتری هرات مرکز خاتم تا شهر یزد به‌عنوان مرکز استان به‌عنوان چالش یاد شد و برافزایش پرداخت تسهیلات با سود مناسب، کمک و رفع مشکل برای بازاریابی محصول و حمایت دولت از فعالان این عرصه تأکید شد.
همچنین شرکت‌کنندگان بر رفع مقررات و قوانین دست و پاگیر، پرداخت وام مناسب برای تأمین سرمایه در گردش، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارآفرینان و زنان شاغل در بخش خانگی تأکید کردند.
گفتنی است در این میزگرد مقرر شد تا همایش 2 روزه با حضور کارشناسانی از مرکز استان در خصوص آموزش به کارآفرینان و زنان شاغل و نشستی جامع‌تر با حضور مسئولان در خصوص آسیب‌شناسی مشکل زنان برگزار و گزارش اجرای این برنامه در میزگردهای بعدی ارائه شود.

** اشتغال‌زایی بیش از 150 نفر
رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خاتم بابیان اینکه تاکنون در این شهرستان 80 شرکت تعاونی ثبت شد، گفت: از این تعداد هفت شرکت فعال است که زمینه اشتغال 150 نفر را ایجاد کرد.
بتول دهقان افزود: مشکل عمده شرکت‌های تعاونی و به‌طورکلی زنان شاغل در بخش مشاغل خانگی و کارآفرینان نقدینگی است و نمی‌دانند چگونه کار را شروع کنند، این موضوع سبب شد تا در شروع و یا ادامه کار با مشکلاتی مواجه شوند.
وی ریسک‌پذیر نبودن را از دیگر مشکل بانوان این حوزه دانست و تصریح کرد: اعتماد به نفس پایین موجب شد با وجودی که زنان زیادی از تحصیلات دانشگاهی خوبی برخوردارند، اما به دلیل نداشتن اعتماد کافی نمی‌توانند به سمت مشاغل خانگی پیش بروند.

** پرداخت 490 میلیون تومان تسهیلات
دهقان یادآور شد: در سال 97، 43 طرح به بانک‌های عامل شهرستان برای دریافت 490 میلیون تومان وام معرفی شد.

** توجه دولت به زنان سرپرست خانوار
همچنین فاطمه چاکری زاده، مشاور فرماندار خاتم بابیان اینکه چند سال گذشته توجه به زنان سرپرست خانوار در برخی موارد قابل‌توجه بود، یادآور شد: توجه به ایجاد کار برای بانوان خصوصاً در مشاغل خانگی ،کارآفرینان و ارائه تسهیلات به آن‌ها بیشتر شود تا بانوان بتوانند به شکوفایی در این بخش‌ها برسند.
این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: کسب و کار و مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در امور اقتصادی و از جمله راهکار مناسبی برای توسعه اشتغال‌های خرد و متوسط به‌ویژه برای افراد بیکار است که مهارت کافی در انجام برخی از کارها دارند، اما به دلیل رکود برخی فعالیت‌های اقتصادی و وجود بازار نامناسب اشتغال نمی‌توانند جذب بازار کار شوند.
وی تصریح کرد: فعالیت اقتصادی در محیط خانگی موجب امکان مشارکت بیشتر اعضای خانواده برای انجام فعالیت اقتصادی است و جلوگیری از رفت و آمدهای شهری، صرفه‌جویی در هزینه‌های اجتماعی و در کنار خانواده بودن از مزایای مشاغل خانگی است.
وی ساماندهی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست را ضروری خواند و یادآور شد: ساماندهی می‌تواند باعث جلوگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف شود و با ایجاد درآمدزایی به تأمین هزینه‌های آنان کمک کند.

** حمایت دولت از کارآفرینان
به گفته لیلا نوروزی مدیر یکی از شرکت تعاونی و صنایع‌دستی شهرستان خاتم، دولت باید از کارآفرین حمایت کند و کارآفرین هم نباید به دنبال حمایت دولت باشد، وقتی کارآفرین وارد عرصه اقتصادی شد باید بدون دغدغه و به دور از مشکل دست و پاگیر بتواند به تولید ادامه دهد.
وی افزود: سرمایه در گردش و وجود تسهیلات کم سود با تنفس‌های یک ساله می‌تواند به درآمدزایی بیشتر و حمایت کارآفرین کمک کند.
این فعال اقتصادی بیان کرد: تولید این شرکت گلیم است نه‌تنها در استان‌های مختلف بلکه به کشورهای مختلف صادر می‌شود و در معرفی فرهنگ اصیل ایرانی در کشورهای دیگر کمک می‌کند.

** نبود امکانات کافی در هرات و قوانین دست و پاگیر
همچنین سلیمه فتحی یکی از کارآفرینان هرات که به تولید چیپس میوه اشتغال دارد، می‌گوید: هرات دور از مرکز استان واقع است و امکانات کافی هم ندارد، این مسأله موجب شد تا محصول با هزینه‌های بیشتر تولید شود و قدرت رقابت را با واحدهای مشابه تحت تأثیر قرار می‌دهد .
وی ادامه داد: این امر سودآوری و درآمد کافی را برای کارآفرینان در بخش مشاغل خانگی به همراه ندارد و موجب سرخوردگی آن‌ها در ادامه فعالیت‌ها می‌شود.
فتحی افزود: کارآفرین علاوه بر زحمتی که در زمینه تولید انجام می‌دهد به حمایت دولت برای ادامه کار احتیاج دارد.
وی همچنین از نبود آموزش‌های کافی به کارآفرینان به‌عنوان یک مشکل یادکرد و یادآور شد: این آموزش‌ها می‌تواند علاوه بر کمک به آن‌ها در بخش‌های مختلف و همچنین مشاغل خانگی موجب پیشرفت و توسعه شود.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب مرکز یزد واقع‌شده است.
ایرنا، تنها خبرگزاری رسمی ایران است که به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی در 19 مرداد 1313 خورشیدی با عنوان « آژانس پارس» و باهدف تولید و بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان شکل گرفت.
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم‌اکنون 85 سال از فعالیت آن می‌گذرد و قدیمی‌ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبکه‌ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از کشور است به‌گونه‌ای که علاوه بر 54 دفتر در مراکز استان‌ها و شهرهای مهم، شبکه گسترده از خبرنگاران محلی در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره‌گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیک پوشش می‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
ایرنا همچنین صاحب‌امتیازی روزنامه‌های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی‌زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشکده خبر به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیت خبرنگاران و متصدیان حوزه اطلاع‌رسانی کشور نیز وابسته به آن است.
7534/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.