به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدمهدی حاتمی روز دوشنبه در آیین اختتامیه همایش آموزشی معماری اسلامی در یزد افزود: باید ساخت و سازها بر پایه معماری ایرانی و اسلامی باشد و در این راستا اصول مهم هنری و اصیل به عنوان ضوابط معماری مدنظر قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: انطباق معماری اصیل و هنری ایرانی و اسلامی با محتوای غنی، آرامش روحی و تعالی بخش به دنبال خواهد داشت.
معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یک سوم اماکن میراثی کشور جزو موقوفات و بقاع متبرکه است، گفت: اکنون یکهزار و 200 بقعه میراثی ثبت شده و 500 کاروانسرای میراثی وقفی در کشور داریم.
حجت الاسلام حاتمی، با استقبال از مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در طرح های بازآفرینی شهری مرتبط با وقف اضافه کرد: یک درصد بقای متبرکه کشور در استان یزد است.
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار یزد با بیان اینکه حضوردرامامزاده ها و اماکن متبرکه باعث آرامش روح می شود، گفت: جذابیت های تمدن کنونی به خصوص برای نسل جوان می تواند هویت ایرانی و اسلامی را تغییر دهد، از این رو باید با دقت بیشتری به انجام امور فرهنگی پرداخت.
علی زینی وند افزود: نسل جدید رفاه طلب است و کوچکترین مساله در اماکن زیارتی و متبرکه روی ذهنیت آنان اثرگذار است؛ از این رو باید زمینه ای فراهم شود تا حضور قشرهای مختلف مردم و حتی گردشگران غیرمسلمان در اماکن متبرکه برای آنها دلچسب باشد.
وی با بیان اینکه جذابیت و بی نظیر بودن معماری و تمدن اسلامی و ایرانی در استان یزد مشهود است، تصریح کرد: تمدن، معماری، فرهنگ و اخلاق اصیل یزدی که پدران این سرزمین به یادگار گذاشته اند باید بهعنوان میراث کهن ایرانی به ثبت برسد.
معاون استاندار یزد اظهارداشت: در برهه کنونی بحث تعدد اماکن متبرکه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گرفته به حدی که نسل جوان را نسبت به این اماکن مردد می کند؛ از این رو سازمان اوقاف و امور خیریه باید با فرهنگ سازی به این موضوع ورود کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز گفت: هشتمین همایش آموزش معماری اسلامی مکان های متبرکه ویژه معاونان بهره وری و کارشناسان نظارت فنی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور به مدت سه روز در یزد برگزار شد.
حجت الاسلام حسین زارع زاده، شناخت و معرفی ارزش ها و مفاهیم معماری و شهرسازی اسلامی - ایرانی، تبیین اصول و معیارها، نوآوری و خلاقیت در عصر کنونی را از اهداف گردهمایی عنوان کرد.
وی افزود: بررسی طرح‌های اجرا شده در یزد از جمله ساماندهی محور حسینیه امیرچخماق تا حسینیه شاه طهماسب، بازدید از مجموعه های موقوفه هتل کاروانسرای مشیر، سرای خان کهنه و شرکت در غبارروبی امامزاده جعفر (ع) از برنامه های جنبی همایش بود.
همایش سال گذشته در شیراز برگزار شده بود.
یزد افزون بر 12 هزار موقوفه و 43 هزار رقبه دارد و از استان های مطرح در حوزه وقف است.
7532/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.