به گزارش ایرنا ، سید محمدهادی ایازی روز یکشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان یزد اظهار داشت: سال گذشته 330 هزار نفر براثر تصادف جاده‌ای در کشور زخمی شدند که هر زخمی به گفته مسئولان اورژانس، به‌طور متوسط حدود 10 روز در بیمارستان‌ بستری بودند.
وی افزود: درواقع 10 درصد ظرفیت بیمارستان‌ها به مجروحان حوادث ترافیکی اختصاص دارد، اگر بتوانیم با فرهنگ‌سازی در حوزه رانندگی تعداد زخمی‌ها را کم کنیم، ظرفیت گسترده‌ای از بیمارستان‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم خالی می‌شود.
معاون وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم اجتماعی شدن سلامت و با اشاره به اینکه سلامت بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست ، اضافه کرد: حداکثر 25 درصد حوزه سلامت در اختیار مسئولان و 75درصد آن خارج از نظام سلامت است که بخشی مربوط به مردم بوده و باید در این خصوص برای اصلاح سبک زندگی و افزایش مشارکت‌ها تلاش کرد.
ایازی بابیان اینکه مردم باید در توسعه زیرساخت‌های سلامت کشور بیشتر مشارکت کنند، تأکید کرد: همه بخش‌های مردمی می‌توانند به‌سلامت مردم کمک کنند و حتماً باید مشارکت آن‌ها در این موارد جلب شود.
وی همکاری‌های بین بخشی را لازمه دوم در اجتماعی شدن نظام سلامت دانست و تأکید کرد: حتماً باید تمام بخش‌های جامعه برای تأمین سلامت همکاری جدی داشته باشند که نمونه آن می‌تواند در کاهش مجروحان مسائل ترافیکی بروز پیدا کند.
این مسئول خاطرنشان کرد: همکاری بین بخشی و کار خوبی که به‌عنوان الگو در استان یزد انجام‌شده بسیار خوب است که در کشور هم این موضوع را در میان 17 وزارتخانه دنبال کرده‌ایم.
معاون وزارت بهداشت ،موضوع بعدی را بحث افزایش سواد سلامت مردم دانست و یادآور شد: رئیس‌جمهوری در جلسه عنوان کردند که هیچ دستگاهی بی‌ارتباط با بحث سلامت نیست ، البته لازمه این کار بالا رفتن سطح سواد سلامت در جامعه است.
ایازی تصریح کرد: هراندازه سطح این سواد افزایش یابد بیماری‌ها و هزینه‌های آن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل متخصصان معتقدند هرچه سواد سلامت رشد یابد تعداد بیمارستان‌ها کمتر خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به بحث آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: تاکنون هفت جلسه درباره آسیب‌های اجتماعی با حضور مسئولان ارشد نظام در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار و 23 آسیب‌ اجتماعی تأثیرگذار مشخص‌شده است.
وی ادامه داد: از این تعداد پنج مورد به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار مطرح شد و وظیفه همه دستگاه‌هاست که در راستای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند و کارگروه سلامت استان‌ها نیز باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشد.
معاون وزارت بهداشت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نگاه ویژه وزیر سابق بهداشت به یزد تصریح کرد: در آن روز وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به مشکل شیوع بالای دیابت و رتبه بالای یزد در مصرف غذای فوری ( غذای آماده ) بود که خوشبختانه اقدامات گسترده‌ای در این خصوص انجام‌شده است.
دبیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هم بابیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر تهدیدی برای سلامت جامعه است یادآور شد: هم‌اکنون 84 درصد از مرگ‌ومیرهای ایران ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است درحالی‌که درگذشته بیماری‌های واگیردار عامل مرگ مردم بود .
علی‌اصغر فرشاد افزود: درصورتی‌که در حوزه فرهنگی اقدامی شود، سلامت روانی و فرهنگی مورد تهدید قرار گیرد به این معنی است که توسعه فرهنگی صورت گرفته، توسعه ناپایداری است.
به گفته وی درصورتی‌که دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها به‌صورت کامل و 100 درصد فعالیت خود را درست انجام دهند، تنها 25 درصد از سلامت مردم تضمین می‌شود چون 75 درصد این سلامت در جای دیگر که عمدتاً درگیر بیماری‌های غیر واگیر مانند قلبی و عروقی و سرطان‌هاست باید تأمین شود.
دبیر شورای عالی سلامت بابیان اینکه توسعه‌ای که محورش انسان سالم و نگاه به نسل‌های آینده داشته باشد باید موردتوجه قرار گیرد، تأکید کرد: کارگروه سلامت مأموریت دارد تا توسعه پایداری را تعریف و دنبال کند که به محیط صدمه نزند.
فرشاد یادآور شد: در همین راستا شعار مراکز جهانی سلامت این است که « جامعه‌ای سالم ، جامعه‌ای است که مردمش سالم ، پیر شوند » تصریح کرد: این جامعه در حقیقت جامعه‌ای است که همه ما باید به دنبال تحقق آن در کشور باشیم.
وی درباره وضعیت یزد هم گفت: این استان به‌عنوان چهارمین استان کشور ، برنامه جامع سلامت را تدوین کرد و 20 پروژه نیز به مرحله تدوین رسید، امیدواریم طرحی که در محله اسکان یزد با همکاری مردم و به‌عنوان یک کار بین بخشی اجرا شد ، الگوی ملی شود.
وی تدوین کامل طرح جامع سلامت را نیازمند همکاری و مشارکت مردم و دستگاه‌ها دانست و افزود: این کار در یزد آغازشده و اگر در سطح محله مشکل مردم با بخشنامه حل نشد یعنی مشکل نیازمند پیگیری از مقامات بالاتر است.
در این جلسه گزارشی از سند سلامت و نیز سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط در استان یزد ارائه شد.
هم‌اکنون 46 کانون سلامت محله در استان یزد فعالیت دارد با توجه به تعداد محله‌ها درمجموع به فعالیت و ایجاد 486 کانون سلامت نیاز است.
14 بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان 349 واحد است که شامل 36 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، 93 پایگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.