به گزارش ایرنا ، محمدعلی طالبی روز یکشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: در این خصوص ضمن تلاش برای بهره مندی مردم از منافع طرح تحول سلامت ، وزارت بهداشت برای ‌پرداخت حداقل بخشی از طلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و داروخانه ها گشایش اعتبار کند.
وی افزود: برخی بدهی‌هایی که در سطح استان با آن مواجه هستیم از جمله بدهی به برخی بیمارستان ها ، شرکت‌ها، بیمه‌ها و یا داروخانه‌ها، فشارهایی را به برخی بخش‌ها وارد کرده و انتظار از بیمه‌ها و وزارت بهداشت این است که حداکثر توان خود را با تدبیر لازم ، برای رفع این مشکلات بگذارند.
استاندار یزد تأکید کرد: با گشایش این اعتبارات در آستانه سال جدید ، می توان بسیاری از نارضایتی ها و نگرانی های کارکنان این مراکز را برطرف کرد، البته این امر در استان یزد ، تا حدودی مدیریت شده است.
وی با بیان اینکه این استان در حوزه‌های اجتماعی ، سلامت و فعالیت کانون‌های سلامت محلات پیشرفت‌های خوبی داشته است ، ادامه داد: هم اکنون جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی ، از فعال ترین جلسات استان است و مصوبات بسیار خوبی داشته است.
طالبی با تأکید بر لزوم تلاش جدی تمام دستگاهها و ادارات نسبت به اجرای مصوبات شورا تصریح کرد: شهرستان‌ها و محلات استان باید نسبت به فعالت مجامع سلامت اقدامات لازم را انجام داده و مباحث کانون‌های سلامت محلات و پیام‌رسان‌های سلامت را دنبال کنند.
رئیس کارگروه سلامت و و امنیت غذایی استان یزد ادامه داد: باید بحث پیوست سلامت در اجرای طرح های توسعه ای و برنامه های تدوین شده درخصوص کاهش بیماری های غیرواگیر و تشکیلات اجرایی تعریف و اقدامات اجرایی پیش بینی شده با جدیت پیگیری شود.
استاندار یزد یادآور شد: این استان ، هم اکنون به عنوان یک الگو در استان‌های مختلف در حوزه درمان است و امیدواریم این اعتماد و پیشرفتی که الان وجود دارد همچنان وجود داشته باشد و نسبت به رفع مشکلات اقدام شود.
همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گزارشی در تشریح سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط گفت: پس از تدوین این سند، 219 پروژه برای بهبود وضعیت سلامت استان تصویب شده است.
محمدرضا میرجلیلی افزود: در قالب این سند طرح هایی برای کاهش نسبی شیوع کم تحرکی به میزان 30 درصد از وضع موجود ، بهبود وضعیت تغذیه مردم استان به میزان 30 درصد و ارتقای کیفیت نان در استان در چهار حیطه تولید گندم، ذخیره سازی، فرآوری و پخت به میزان 50 درصد دنبال شده است.
وی ، اقدامات گسترده‌ برای کاهش شیوع مصرف دخانیات به میزان 30 درصد در یزد با وجود مقاومت های فراوان ، غربالگری و تشخیص زودرس دیابت در 90 درصد افراد بالای 30 سال استان و غربالگری سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، سرطان دهانه رحم ، راه‌اندازی و تجهیز مراکز شیمی درمانی سرپایی و راه‌اندازی مراکز تشخیص را از جمله فعالیت‌های مختلف دیگر عنوان کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: تشخیص زودرس و بهبود مراقبت بیماری‌های قلبی عروقی و برنامه ثبت بیماری‌های قلبی و عروقی در راستای افزایش سطح سلامت مردم و ارائه خدمات درمانی و نیز تلاش برای کاهش نسبی 30 درصد مرگ و میر، شدت معلولیت ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی از مصوبات این سند بوده است.
همچنین محمدحسن لطفی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گزارشی از تلاش های انجام شده در راستای تدوین سند جامع سلامت استان ارائه کرد.
در سند جامع سلامت 250 طرح توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف تعریف شد که این طرح‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در سلامت مردم نقش دارند.
14بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتی، درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان 349 واحد است که شامل 36 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، 93 پایگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.