به گزارش ایرنا دکتر محمدحسن لطفی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بابیان اینکه از مجموع کانون‌های سلامت برای شهر یزد 90 مورد پیش‌بینی شد، افزود: در کانون‌های سلامت محله از حضور گسترده و تأثیرگذار مردم برای سلامت بهره گرفته می‌شود.
وی اظهار داشت: این کانون‌ها باهدف کمک به افزایش مشارکت مؤثر، کارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله راه‌اندازی می‌شود.
لطفی تصریح کرد: ارتقای سواد سلامت، همکاری‌ بین ‌بخشی و عدالت در سلامت از مفاهیم اجتماعی شدن سلامت است.
وی با تأکید به‌ضرورت اجتماعی شدن نظام سلامت اعم از درمان و بهداشت یادآور شد: این امر با مشارکت مردمی و بین ‌بخشی رخ خواهد داد، باید بتوانیم از ظرفیت‌های اجتماعی در چارچوب سلامت همگانی و اجتماعی شهروندان استفاده کنیم.
لطفی بابیان اینکه نیمی از بیماری‌ها با خود مراقبتی افراد قابل ‌پیشگیری و کنترل است، افزود: باید با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم، افراد جامعه را در جریان بیماری‌ها قرارداد و با همکاری هم از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کرد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، فقط 2 باب بیمارستان خصوصی با 60 تخت در استان فعالیت داشت اکنون این تعداد به 6 بیمارستان رسید.
لطفی در ادامه تعداد تخت بیمارستان‌های خصوصی را 778 مورد ذکر کرد.
وی همچنین تعداد آمبولانس های در اختیار بخش خصوصی استان را قبل از انقلاب چهار دستگاه بیان کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون با 76 دستگاه آمبولانس در این بخش به بیماران و مراجعان خدمات ارائه می‌شود.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: درمجموع بعد از پیروزی انقلاب در بخش سلامت استان شاهد انجام اقدام‌های خوبی در این عرصه هستیم.
14 بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان 349 واحد است که شامل 36 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، 93 پایگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.