به گزارش ایرنا، شهر بافق و روستاهای تابعه یکی از عقب مانده ترین شهرستان های استان یزد قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود و در این مورد همین بس که مردم شهر از آب بسیار شور متمایل به تلخ برای شرب و سایر مصارف استفاده می کردند و تا 40 کیلومتری این شهر هیچ منبع آبی قابل شربی وجود نداشت.
این شهر بدون آب، برق ، تلفن و راه مناسب بود و در روستاها هیچکدام از این امکانات و زیر ساخت ها وجود نداشت و مردم به سختی زندگی می کردند.
قبل از انقلاب مسیر 110 کیلومتری بافق به یزد خاکی بود آنهم از نوع پر چاله و چوله که حرکت خودرو ها را به شدت کاهش می داد و وقت و هزینه مردم در این مسیر طولانی هدر می رفت و برخی از رانندگان خودروهای سنگین برای رسیدن به مقصد باید شب را در نقطه ای بیتوته کنند و روز بعد به یزد برسند.
وضعیت راه روستاهای این شهرستان به مراتب بدتر از این مسیر بود و رفت و آمد در برخی از آنها با استفاده از چهارپایان امکان پذیر بود.
اما بعد از پیروزی انقلاب با وجود جنگ تحمیلی، ایجاد جاده و راه مناسب در دستور کار قرار گرفت و به سرعت ساخته شد تا جایی که امروز دو بانده سازی این مسیر مراحل پایانی خود را می گذراند و به قول مسوولان مربوطه دهه فجر 97 بهره برداری از آن آغاز می شود.
در روستاهای بزرگ هم بعد از انقلاب به همت جهاد سازندگی وقت، کار جاده سازی شروع شد و بسیاری از روستاها در دهه اول از داشتن راه شوسه برخوردار شدند و امروزه در آستانه چلچراغ انقلاب، بیش از 95 درصد از روستاهای بالای پنج خانوار در شهرستان بافق از جاده آسفالته بهره مند هستند.
با وجودی که استخراج سنگ آهن از یکی از معادن غنی کشور از ابتدای سال 50 در بافق شروع شده بود، این شهر تا پیروزی انقلاب همچنان از نداشتن آب قابل شرب رنج می برد.
برخی آب انبارهایی برای این منظور وقف شده بودند اما چون بافق از مناطق کم باران بود اکثر سال ها بارندگی به قدری نبود که سیل جاری و آب انباری از آب پر شود در این بین تنها شرکت سنگ آهن برای رفاه حال مهندسان روسی ساکن آهنشهر بافق یک دستگاه آب شیرین کن نصب و شیر برداشت تعبیه کرده بود تا مهندسان و کارشناسان در رفاه باشند.
در شهر بافق هم برخی که دوچرخه، موتورسیکلت و یا ماشین داشتند در ظروف پلاستکی برای مصرف شرب یک هفته خود از این مخزن، آب شیرین شده برداشت می کردند و بقیه ساکنان شهر هم ناچارا خود را با آب شور متمایل به تلخ وفق داده بودند و همانند اجداد خویش از آب موجود استفاده می کردند.
در روستاها از آب لوله کشی سالم خبری نبود و روستانشینان از چشمه و مظهر قنات، آب شرب را برداشت می کردند و در برخی از روستاهای سبزدشت بافق که سفره های آب زیرزمینی شور بود در مسیر رودخانه آب انبار می ساختند تا در فصل بارندگی از آب باران پر شود و طول سال از آن استفاده کنند که بسیار ناسالم و مملو از آلودگی ها و میکروب ها بود و اکثر بیماری ها و مرگ و میر ها ناشی از ذخیره آب در آب انبار های آلوده قلمداد می شد.
این وضعیت به هیچ وجه با امروز قابل مقایسه نبوده و نیست زیرا هم اینک از 19 حلقه چاه در دشت قطرم، 77 لیتر بر ثانیه آب با کیفیت در منازل و اماکن تجاری شهر بافق جریان دارد ضمن اینکه آب فضای سبز نیز از این آب جداسازی شده است.
در روستاها هم تقریبا اکثریت از آب لوله کشی سالم برخوردار هستند و آب شرب مصرفی آنها از چند حلقه چاه دشت شیطور تامین می شود.
شهر بافق قبل از انقلاب برق داشته اما با خاموشی روبرو بوده زیرا از برق منطقه ای کرمان تغذیه می شده و یکی دو دهه قبل تر از آن مردم فقط شب ها برای روشنایی برق داشتند و در خانه ها از یخچال و تلویزیون و سایر لوازم برقی خبری نبوده و شهروندان از این نعمت برای روشنایی منازل و معابر بهره می بردند.
روستاها که هیچکدام برقدار نشده بودند و از چراغ های نفتی برای روشنایی و از هیزم هم برای گرم شدن خانه ها استفاده می کردند و برای پخت و پز و تهیه فرآورده های لبنی هم یا از چراغ کوره ای گازوئیل سوز و یا کنده خشک شده درختان و هیزم بیابان استفاده می کردند که لطمه زیادی به طبیعت و محیط زیست وارد می کرد.
لیکن امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست زیرا اکنون تمام روستاهای بالای دو خانوار از برق برخوردار هستند و با استفاده از آب لوله کشی و برق، واحد های تولیدی زیادی در روستاها راه اندازی شده و جوانان زیادی در این حوزه به کار اشتغال دارند.
شهر بافق در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب(56) از سیستم تلفن هندلی استفاده می کرد و هرکس نیاز به برقراری ارتباط داشت ابتدا هندل دستگاه تلفن منزل خود را چند بار می چرخاند تا به مخابرات وصل شود و سیستم هم به محض بر قراری با مخاطب مورد نظر مشتری به صورت هندلی ارتباط طرفین را بر قرار می کرد.
بعد از پیروزی انقلاب به سرعت سیستم تلفن خودکار جایگزین شد و تکنولوژی نوین به خدمت در آمد و امروزه علاوه بر تلفن ثابت در شهر و روستا تمام جاده های مواصلاتی شهرستان بافق زیر پوشش تلفن همراه قرار دارد و اکثر مردم از اینترنت و نوع ارتباط تلفنی دلخواه بهره مند هستند.
امام جمعه بافق به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از انقلاب در بافق فقط رشته علوم انسانی تدریس می شد و دانش آموزانی که استعداد ورود به رشته های تجربی، فنی و ریاضی را داشتند ناچارا راهی مرکز استان می شدند و به دور از پدر و مادر و خانواده در تنگدستی و مشقت ادامه تحصیل می دادند و برای مراحل دانشگاهی نیز روانه مراکز استان ها و شهرستان های پیشرفته می شدند.
حجت الاسلام سید جواد سلیمانی اعتقاد دارد مهاجرت روستائیان به شهرها به خاطر نبودن مقطع تحصیلی بالای ششم بوده که خانواده ها نمی توانستند کودک خود را به تنهایی روانه شهرها کنند به همین خاطر خانوادگی کوچ می کردند و بدین ترتیب رفته رفته روستاها کم جمعیت و کشاورزی و دامداری بی رونق شد.
وی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و نکوداشت یاد و نام امام راحل افزود: امروزه به برکت پیروزی نهضت شکوهمند مردم به رهبری امام امت علاوه بر اینکه شهرستان بافق از همه رشته های تحصیلی برخوردار و 12 هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند، سه واحد دانشگاهی با چهار هزار دانشجو در رشته های تحصیلی مختلف و دو حوزه علمیه پسران و دختران در این شهر فعال است.
سلیمانی خاطر نشان کرد: دشمن چشم دیدن این همه پیشرفت را ندارد و همواره تلاش می کند مردم را به نظام و انقلاب، بدبین کند اما مردم ایران اسلامی مخصوصا نسل جوان و نوجوان هوشیارتر از همیشه در صحنه حضوردارند تا توطئه دشمنان را خنثی کنند.
فرماندار بافق هم به تبیین دستاوردهای انقلاب پرداخت و گفت: آنچه امروز در شهرستان بافق مشاهده می شود با قبل از انقلاب نمی شود مقایسه کرد.
محمد زاده رحمانی افزود: قبل از انقلاب مردم شهر بافق از تماشای تلویزیون محروم بودند ولی امروز با نصب دستگاه دیجیتال بیش از 20 کانال قابل رویت است و شهروندان از شبکه های دلخواه استفاده می کنند.
وی به صنایع جوار معدنی اشاره و بیان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی،برخی از این صنایع راه اندازی شده و برخی دیگر در شرف راه اندازی است که با بهره برداری از آن ها از خام فروشی مواد معدنی سنگ آهن جلوگیری و با ارزش افزوده وارد بازار داخلی و خارجی می شود.
فرماندار بافق یادآور شد: قبل از انقلاب یک خط ریلی در بافق وجود داشت و شبانه روز یک رام قطار از تهران به بندرعباس و بالعکس از این شهر عبور می کرد و چنانچه ظرفیت داشت تعدادی مسافر از شهرستان بافق با قطار به تهران و یا بندر سفر می کردند.
زاده رحمانی گفت: هم اکنون این شهر در مسیر پنج راه ریلی کشور قرار دارد و شبانه روز بیش از 10 رام قطار باری و مسافربری از این منطقه عبور می کند و این امر زمینه ایجاد صنایع جوار ریلی مانند کارخانه واگن سازی و ... را فراهم کرده است.
این مسوول اضافه کرد: با ایجاد این صنایع زمینه اشتغال 500 نفر به طور مستقیم فراهم خواهد شد.
وی ،گاز رسانی به شهر بافق را متذکر شد و افزود: علاوه بر شهر تمام روستاهای دهستان سبزدشت از نعمت گاز برخوردار شدند و طرح گازرسانی به دهستان کوشک نیز از جمله برنامه‌های دهه فجر 97 این شهرستان است.
زاده رحمانی به پیشرفت در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، هنری ، اجتماعی ، فنی ،علمی، ورزشی، گردشگری ،میراث فرهنگی و ضنایع دستی، کشاورزی نوین، بهداشت و درمان، عمرانی و ... هم اشاره کرد و افزود: برخی از آنها قبل از انقلاب در بافق یا نبوده یا بسیار کم رنگ بوده لیکن اکنون در تمام زمینه ها پیشرفت های قابل توجهی در شهرستان بافق مشاهده می شود.
این مسئول دستاوردهای ورزشی را از دیگر ویژگی‌های شهرستان بافق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: به واسطه مشارکت مطلوب خیرین بومی امروز بافق به قطب ورزشی استان یزد تبدیل شده است.
فرماندار بافق با بیان اینکه هر سال در مناسبت های ملی دهها طرح در زمینه های مختلف به بهره برداری می رسدگفت: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 71 طرح عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و آموزشی با اعتباری بالغ بر 143 میلیارد تومان در بافق افتتاح و بهره‌برداری از آن آغاز می شود.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.
'اصغر عسکری' ایرنا بافق
7543/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.