به گزارش ایرنا مهدی تقدیری اردکانی روز دوشنبه در کنفرانس خبری همایش ملی قنات افزود: دانشگاه پیام نور این شهرستان به عنوان پرقدمت ترین دانشگاه های پیام نور کشور، با سابقه 30ساله و دارا بودن پتانسیل های لازم و با تصویب سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور کشور به عنوان برگزار کننده همایش ملی قنات، میراث ماندگار و آب انتخاب شده است .
وی اضافه کرد: در این همایش از شخصیت مهم و خبره کشوری ، استانی ، استادان و دانشجویانی که در حوزه آب و قنات سررشته دارند دعوت به عمل آمده است .
سرپرست دانشگاه پیام نور اردکان با بیان اینکه برای برگزاری این همایش ارگان هایی نظیر فرمانداری و نیز دانشگاه های تهران ، یزد و مرکز بین المللی قنات در استان که زیر نظر یونسکو است همکاری لازم را دارند تصریح کرد: همایش ملی قنات، میراث ماندگار و آب یک همایش علمی معتبر است که در آن مقالات به صورت پوستر و شفاهی ارائه خواهد شد .
تقدیری گفت: یکی از اهداف همایش این است که مردم را به مساله بحران آب و حفظ قنات حساس کنیم .
وی در ادامه خبر از مجوز گرفتن ساخت اولین موزه قنات در این شهرستان داد و گفت درصدد هستیم برخی قنات های شهرستان را به ثبت ملی برسانیم .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردکان نیز در ادامه با بیان اینکه بی آبی در باور بسیاری از مردم و مسئولان هنوز مسئله ای حاد نشده است گفت: این همایش باید تلنگری باشد به جامعه و هم راهکار علمی به برخی چالش ها بدهد .
رقیه کرمانیان با بیان اینکه اخذ مجوز و راه اندازی اولین موزه قنات کشور اتفاقی خوب و امیدبخش است افزود: رسانه ها و سازمان های مردم نهاد محکم تر و مستدل تر در مورد بحران کم آبی به میدان بیایند.
اولین همایش ملی قنات، میراث ماندگار و آب ، اول اسفند و دوم اسفند توسط دانشگاه پیام نور مرکز اردکان و با مجوز های ISC و سیویلیکا در شهر اردکان برگزار می شود.
با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد.
محورهای اصلی این همایش شامل قنات، میراث ماندگار، جاذبه‌ها و گردشگری پایدار، قنات: نماد مدیریت مصرف آب و سازگاری با محیط، ابعاد فنی، هنری و خلاقانه ساخت، نگهداری، احیا و مرمت قنات، ابعاد اجتماعی- اقتصادی مدیریت سنتی آب و قنات و قنات، آب: آینده‌نگری و افق آینده است .
تاکنون به این همایش 150 مقاله ارسال شده که 40مقاله رد و 60 مقاله پذیرفته شده است.
250 رشته قنات در اردکان وجود داشته که حدود هشت قنات آن زنده است.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.