به گزارش ایرنا، مهدی دهقان زاده روز چهارشنبه در بازدید جمعی از مسئولان از این منطقه افزود: معرفی گونه های نادر گیاهی و جانوری موجود در منطقه یک ضرورت است که باید به آن عنایت داشت.
وی ادامه داد: حفظ منابع موجود به عنوان یک سرمایه ارزشمند ملی که مشابه آن در مناطق دیگر کمتر وجود دارد در کنار فرهنگ سازی از اهمیت زیادی برخوردار است .
در این بازدید که مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد حضور داشت، فرماندر مهریز به اهمیت حفظ محیط زیست با انجام برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی تاکید کرد.
سیدمحمد رستگاری خاطر نشان کرد: توجه به منطقه حفاظت شده در چارچوب مقررات و فراهم کردن زمینه حضور مردم برای بازدید موضوع مهمی است.
همچنین در جریان این بازدید‌، مشکلات و موانع ایجاد راه دسترسی معدن مهدی آباد بهادران که در کنار این منطقه قرار دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
منطقه کالمند بهادران مهریز یزد در سال 1355 به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع و از اول خرداد ماه سال 1370 با تصویب شورای عالی محیط زیست بصورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و بمنزله حفاظت شده اعلام گردید.
این منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقیقه تا 55 درجه و 15 دقیقه طول جفرافیایی و 31 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 35 دقیقه عرض جفرافیایی واقع شده است و در 20 کیلومتری شهرستان مهریز و 50 کیلومتری مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری بزد قرار گرفته است.
وسعت این منطقه حدود 250 هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است.
بلندترین نقطه منطقه مزبور در کوه مدوار با ارتفاع سه هزار و290 متر و پست ترین نقطه آن در کفه مهدی آباد یکهزار و 400متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
میزان بارندگی در نقاط مختلف این مظقه متفاوت بوده و از حداقل 50 تا حداکثر 150 میلی متر در سال متغیر می باشد.
منابع آبی موجود در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران به دلیل وسعت زیاد و کویری بودن آن جوابگوی نیاز حیات وحش منطقه نبوده است .
سنگآب های موجود در منطقه که در اثر انحلال آهکی به طور طبیعی تشکیل شده اند، از نظر ذخیره و ظرفیت نگهداری آب متفاوت و میزان آب آنها تحت تاثیر نزولات جوی بوده و در سال های اخیر کمبود بارشهای جوی موجب گردیده تا ذخیره آبی چشمه ها و سنگآب های منطقه بسیار کم شود.
شهرستان مهریز با 55 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری شهر یزد قرار دارد .
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.