به گزارش ایرنا دکتر محمود نوری شادکام روز شنبه به مناسبت پنجم جمادی الثانی همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد حدود 64 درصد (2 هزار 149 نفر) در بیمارستان ها و مراکز درمانی وابسته دانشگاه و بقیه در مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی استان فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی یک نفر پرستار در استان فعالیت دارد، اظهار داشت: از لحاظ پرستار با کمبود نیروی انسانی در این عرصه روبرو نیستیم و توجه به کیفیت خدمات درمانی از جمله اولویت های اصلی دانشگاه است.
نوری شادکام تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب در سال 1357، 25 کارشناس رشته پرستاری در استان فعالیت داشت و بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان های استان از بهیار و کمک بهیار برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی استفاده می کردند.
وی با اشاره به اهمیت حرفه پرستاری که از حساسیت های خاصی نسبت به سایر مشاغل بهداشتی و درمانی برخوردار است، افزود: برای فرد بیمار هنگام مراجعه به مراکز درمانی زمان برای او مهم است که پزشک و پرستار در این موقعیت حساس باید ضمن مردمداری، رعایت اصل برخورد خوب ، کرامت بیمار را نیز باید حفظ کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از پرستاران به عنوان یکی از زحمتکش ترین قشرهای حوزه اجتماعی یاد کرد و افزود: میانگین ساعت کار آنها بسیار بالاست از این نظر تلاش این قشر قابل تقدیر است.

** 35 طرح درمانی در دست اقدام
این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه هم اکنون 35 طرح بهداشتی و درمانی در 10 شهرستان استان در دست اقدام است، تاکید کرد: این طرح ها در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد در 6 ماهه نخست سال 1397، 14 مرکز بهداشتی و درمانی افتتاح شد که با بهره برداری از این طرح ها بسیاری از مشکلات تشخیص و درمان بیماران رفع شد.
وی اظهار داشت: همچنین در این مدت 13 طرح بهداشتی و درمانی افتتاح شد.

** فعالیت هزار و 310 پزشک عمومی
نوری شادکام با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اقدامات بسیاری خوبی در بخش بهداشت و درمان یزد انجام شد،تاکید کرد: قبل از انقلاب 113 پزشک عمومی در استان فعالیت داشت که بیشتر آنها پزشکان هندی و بنگلادشی بودند که به برکت نظام در حال حاضر یکهزار و 310 پزشک عمومی مشغول خدمات رسانی به شهروندان هستند.
وی تعداد پزشکان متخصص قبل از پیروزی انقلاب را 70 تن و در حال حاضر را 701 متخصص و فوق تخصص ذکر کرد و یادآور شد: این منطقه پیش از پیروزی انقلاب از داشتن پزشک فوق تخصص محروم بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: قبل از انقلاب 360 تخت بیمارستانی در استان دایر بود، اکنون این عدد به سه هزار و 28 تخت افزایش یافت، و قبل از انقلاب یزد، مرکز سی تی اسکن نداشت، هم اکنون تعداد آنها به 6 مرکز رسید.
وی تعداد مراکز ام.آر.آی استان را چهار مورد بیان کرد و گفت: قبل از انقلاب هیچ مرکز ام.آر. آی در یزد وجود نداشت و تعداد پایگاه های اورژانس از 2 مورد هم به 53 پایگاه افزایش یافت.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد، تعداد آزمایشگاه ها هم اکنون از 6 مورد به 136 آزمایشگاه رسید که رشد این همه خدمات بهداشتی و درمانی مرهون پیروزی انقلاب است.

** هزینه هزار میلیارد تومانی بیماران غیربومی
وی با بیان اینکه حدود یکهزار میلیارد تومان توسط بیماران غیر بومی در یزد هزینه شد، گفت: قسمتی از این هزینه ها در حوزه سلامت و بخشی هم موجب رونق اقتصادی در بخش های مختلف استان شده است.
این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه سال گذشته 10 میلیون بار خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی استان به مراجعان و بیماران ارائه شد، تصریح کرد: از این تعداد 7.5 میلیون مربوط به شهروندان یزدی و بقیه به مراجعان سایر استان ها ارائه شده است.
نوری شادکام ادامه داد: هر یزدی، سالانه به طور متوسط هفت بار به مراکز درمانی، بیمارستانها و مطب پزشکان مراجعه می کند.
وی در ادامه اقتصاد سلامت را یکی از سالم ترین و ارزشمندترین موتور محرکه هر جامعه یاد کرد و اظهار داشت: ده ها فرصت شغلی مرتبط با اقتصاد سلامت ایجاد می شود.
این پزشک متخصص کودکان از یزد به عنوان قطب پزشکی کشور یاد کرد و ادامه داد: اشغال نیمی از تخت های بیمارستانی مربوط به بیماران غیر بومی است.
وی افزود: این نشان از قابل اعتماد بودن پزشکان ، ارائه خدمات مطلوب و پایین بودن هزینه های درمانی در یزد است.
وی اعتماد افراد به امر درمان را بسیار مهم دانست و یادآور شد: اگر فرد بیمار در روند درمان خود پاسخ مناسب دریافت نکند، دیگر به آن استان یا مرکز درمانی مراجعه نخواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در استان 10 هزار و 500 نفر در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یزد و چهار هزار نفر هم در بخش خصوصی حوزه سلامت فعالیت دارند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به توزیع نیروی انسانی در بخش سلامت توضیح داد: در 10 شهرستان استان پزشک متخصص مستقر است تا در اسرع وقت به بیماران خدمات ارائه کند.
نوری شادکام یادآور شد: در اردکان ، میبد ، مهریز ، بافق، ابرکوه و تفت بیمارستان ها استاندارد است و در بهاباد و خاتم بیمارستان وجود دارد،اما استاندارد نیست زیرا درمانگاه با تغییر کاربری تبدیل به بیمارستان شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد اضافه کرد: ساخت بیمارستان استاندارد در این 2 شهرستان در دست ساخت است، و شهرستان اشکذر هم بدون بیمارستان است.
وی تعداد مطب های پزشکی ، آزمایشگاه ، بیمارستان و کلینیک ها استان را به ترتیب 770، 136 ، 20 و 17 مورد بیان کرد و افزود: اغلب جامعه پزشکی استان ، انسان های خدوم، درستکار، پاک دست و منصف هستند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.