به گزارش ایرنا ، علی زینی وند روز سه‌شنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان افزود: این استان هم‌اکنون با محدودیت آب و توسعه بخش کشاورزی مواجه است به همین دلیل نمی‌تواند قطب تولید دام باشد و باید برای واردات دام برنامه‌ریزی کرد.
وی افزود: در راستای تنظیم بازار ، چند کمیته به‌منظور کنترل قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها تشکیل شده است و تصمیم‌های لازم نیز گرفته می‌شود ولی درعین‌حال باید نظارت‌ها افزایش یابد.
معاون استانداری یزد ادامه داد: با تلاش دستگاه‌های مختلف نظارتی و البته فرهنگ حاکم بر یزد ، وضعیت بازار و قیمت‌های آن نسبت به سایر استان‌ها به‌ویژه مناطق همجوار خیلی بهتر است.
زینی وند با تأکید بر لزوم مصاحبه مدیران برای ارائه کامل و شفاف عملکردها برای ارائه به مردم خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی استان فعالیت‌های خوبی در تنظیم بازار داشته‌اند که همه این‌ها باید به اطلاع مردم رسانده شود.
وی افزود: باید برای واردات گوشت قرمز برنامه‌ریزی منسجم و در عین نظارت کامل داشته باشیم.
این مسئول درباره وضعیت تولید گوشت در استان اظهار داشت: گوشت منجمد در استان تاکنون متقاضی زیادی نداشت اما متقاضیان آن در ماه‌های اخیر افزایش‌یافت به همین دلیل باید تا پایان سال جاری برای افزایش سهمیه در این بخش تلاش و پیگیری کرد.
معاون استانداری با اشاره به مذاکرات با سازمان دامپزشکی برای تبدیل یزد به پایگاه واردات دام در کشور افزود: با توجه به ظرفیت بالای فرودگاه یزد و نزدیکی آن با کشتارگاه و به‌منظور کاهش تبعات قاچاق دام ، می‌توان در این بخش برنامه‌ریزی کرد.
در این جلسه رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت (صمت) یزد بابیان اینکه تاکنون 44 جلسه کارگروه تنظیم بازار تشکیل شد ، گزارشی از آخرین وضعیت قیمت کالاها در بازار ارائه کرد و گفت: در تأمین اقلام تنظیم بازار هیچ کمبودی وجود ندارد.
محمدرضا علمدار یزدی افزود: قیمت مرغ گرم باوجود افزایش قیمت ، نسبت به سایر استان‌ها از قیمت کمتری برخوردار هست و روند کاهش آن آغازشده است.
وی از کاهش قیمت برخی کالاها همچون گوجه‌فرنگی، پرتقال ، محصولات فولادی و پیش‌بینی کاهش قیمت شکر خبر داد و اظهار داشت : برخی اجناس نیز همچون گوشت قرمز ، سیب‌ درختی کاهش‌یافت و قیمت برخی مواد همچون شیر و لاستیک نیز تابع قیمت‌گذاری کشوری است.
رئیس سازمان صمت ادامه داد: محصولات فولادی استان با روند کاهش قیمت مواجه شد؛ چنانچه تیرآهن 7.5 درصد ،میلگرد 18 درصد، نبشی 17 درصد و ورق هفت درصد کاهش قیمت پیدا کرد که این روند ادامه دارد.
در ادامه علی افشار پور معاون سازمان صمت نیز وضعیت قیمت شیر و لاستیک را ، سید ابوالفضل وکیلی مدیرکل پشتیبانی امور دام یزد گزارشی از تولید و تأمین مرغ ، گوشت قرمز گرم و منجمد و وضعیت انبارهای ذخیره و نیز سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی گزارشی از وضعیت نهاده‌های دامی و ذخایر آن ارائه کردند.
همچنین مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی یزد یکشنبه هفته جاری گفته بود: حدود 95 درصد واحدهای دامداری و پرورش گاو شیری، بز و گوسفند این استان فعال است.
عباس تیموری تعداد گوسفند و بز استان را 802 هزار و 449 رأس، گاو و گوساله را 140 هزار و 885 رأس و شتر را 15 هزار نفر ذکر کرد.
وی اضافه کرد: 518 واحد صنعتی پرورش گاو شیری با ظرفیت 18 هزار و 494 رأس، 541 واحد نیمه‌صنعتی پرورش گاو شیری با ظرفیت 6 هزار و 437 رأس در استان دایر است.
تیموری همچنین از 45 واحد صنعتی گوساله پرواری با ظرفیت پنج هزار و 380 رأس و 197 واحد نیمه‌صنعتی پرورش گوساله پرواری با ظرفیت چهار هزار و 446 در استان خبر داد.
به گفته مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی یزد ، 112 واحد صنعتی پرورش بره پرواری با ظرفیت 59 هزار و 495 رأس، و 470 واحد نیمه‌صنعتی پرورش بره پرواری با ظرفیت 47 هزار و 902 رأس در استان فعال است.
این مسئول درباره تأثیر صادرات دام برافزایش قیمت گوشت هم اظهار داشت: هم‌اکنون مجوز صادرات دام وجود ندارد، ولی قاچاق دام از مرز‌های کشور تا حدودی در گرانی گوشت تأثیرگذار است.
وی یادآور شد: افزایش قیمت دام، نهاده‌های دامی موردنیاز، وسایل و تجهیزات موردنیاز واحد‌های دام‌پروری، محصول تولیدی، کرایه حمل‌ونقل نهاده‌های دامی، افزایش دستمزد‌ها به دلیل کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت داروها، واکسن‌ و کالا‌های بهداشتی ازجمله مواردی است که در پی افزایش قیمت دلار صنعت دامپروری استان را تحت تأثیر قرار داده است.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.