به گزارش ایرنا، سعید ابراهیمی بعد از ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید ار مرکز ژنتیک میبد افزود : پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی بر عهده سازمان بهزیستی است.
وی یادآور شد: برای پیشگیری از معلولیت ها و آسیب ها شاهد اتفاق خوبی برای شناسایی شاخص شروع معلولیت ها در کشور هستیم که انشاءالله این اتفاق برای کاهش معلولیت ها ادامه خواهد داشت.
مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد : آزمایش ها و مشاوره های ژنتیک یکی از راه های پیشگیری از معلولیت هاست که در مرکز تحقیقات ژنتیک میبد انجام می شود که واحدی بسیار گسترده از نظر امکانات و نیروهای مجرب است.
وی با اشاره به اینکه نه تنها یزدی ها بلکه مردم استان های همجوار نیز می توانند از خدمات این مرکز بهره مند شوند، افزود: حتی اگر این مرکز بتواند از تولد یک نوزاد معلول جلوگیری کند ، کارآیی خوبی دارد، سال گذشته مراجعه زیادی داشت و نتایج خوبی نیز به دست آمد.
ابراهیمی ادامه داد: این مرکز از زمان راه اندازی چشم اندازی خوبی در پیشگیری از معلولیت ها کسب کرد هر قدر بتوانیم این مراکز را تقویت کنیم و خانواده های تک معلولیتی و خانواده هایی با ریسک بالا تحت آزمایش های ژنتیک قرار گیرند در آینده شاهد کاهش آمار معلولیت در جامعه خواهیم بود.
مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع سازمان بهزیستی تصریح کرد : داده های جمع آوری از این مرکز در زمینه سقط درمانی و پیشگیری از ازدواج با ریسک بالا در ابتلا به معلولیت می تواند در سایر استان ها نیز استفاده شود.
مرکز تحقیقات ژنتیک میبد از سال 1391 به‌ عنوان قطب ژنتیک جنوب شرق کشور در زمینی به مساحت سه هزار و 500 متر مربع با ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی ژنتیک در رشته‌های مختلف شامل بخش سیتوژنتیک که آنالیز مربوط به کروموزوم ها در آنجا انجام می شود و نیز بخش مولکولی درارتباط با آزمایش پی سی آر ، توالی یابی و آزمایش Array CGH برای تشخیص بسیاری از بیماریهای تک ژنی و نیز غربالگری بارداری شروع به کار کرد.
این مرکز با صرف هزینه ای افزون بر 150 تا 160 میلیارد ریال برای ساختمان سازی و تامین تجهیزات تا به حال به فعالیت های خود ادامه داده است.
20 درصد هزینه های آن خیری است که به گفته رئیس اداره بهزیستی میبد خیرین باید اهتمام بیشتری در حمایت از این مرکز به عنوان مرکز تخصصی جهت انجام آزمایش های پیشگیری از معلولیت داشته باشند.
در ایران 21 هزار بیمار ژنتیک شناسایی شده و 24 هزار کد شناسایی ژنتیکی موجود است.
25 هزار فرد معلول در استان یزد با 40 درصد معلولیت جسمی حرکتی ، 38 درصد معلولیت ذهنی و روانی ، 26 درصد بینایی و شنوایی و کمتر از یک درصد معلولیت گفتاری از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند.
در شهرستان میبد سه هزار فرد معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.
مرکز شهرستان 104 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.