به گزارش ایرنا، رئیس دبیرخانه کانونهای تفکر و عضو هیات علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد در این نشست گفت: در گذشته الگویی خاص بر خانواده حاکم بوده که آموزش بر اساس آن انجام می شد و نظام سیاسی متولی آموزش نبود.
سعید عطار ادامه داد: پس از ایجاد نظام آموزشی مدرن و شکل گیری مدارس، آموزش رسمی وجه ایدئولوژیک پیدا کرد و از این مرحله به بعد انفکاک میان آموزش رسمی و آموزشی که در خانواده ارائه می شد، شکل گرفت.
وی تصریح کرد: هم اکنون مهمترین رویکرد در نظام آموزشی کشور تربیت انسان 'مومن کنکوری' است که در مقوله کنکوری تقریبا نوعی اشتراک میان خانواده ها وجود دارد اما در ارتباط با ایمان و تربیت انسان مومن نگرش همه خانواده ها یکسان نیست.
استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد نیز در این نشست با تشریح برخی مثالها در خصوص جدایی زوجین گفت: بعضی مسائل اجتماعی مانند طلاق که به عنوان یک آسیب به آن نگاه می شود گاهی اوقات بهترین راه حل برای جلوگیری از تداوم دیگر آسیب های اجتماعی است .
مجتبی ملک افضلی افزود: برای اینکه هر اختلاف خانوادگی به طلاق منجر نشود باید مطالعه دقیقی در این خصوص صورت بگیرد و همچنین به هر قاضی یا وکیلی نباید اجازه ورود به پرونده اختلافات زناشویی را داد، چراکه ممکن است به دلیل فقدان درک درست از اینکه آیا طلاق بهترین راه است یا نه، دچار اشتباه شوند و زودتر یا دیرتر در این زمینه اقدام کنند و باعث از هم پاشیدگی یک زندگی که قابل تداوم بوده و یا تداوم یک زندگی که قابل ادامه نیست، شده و مشکلات دیگری را ایجاد کنند.
رییس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان یزد نیز گفت: یکی از مشکلات نسل جوان جامعه این است که مهارت های مورد نیاز برای سازگاری را در خانواده و مدرسه فرانمی گیرند و همین موضوع باعث شده طول دوران زندگی مشترک برخی زوجهای جوان کمتر از 6 ماه باشد.
حمیده رادپور برگزاری دوره های آموزش خانواده به صورت کارگاهی با مشارکت والدین را از روشهای موثر برای ارتقاء دانش آنان دانست و همچنین تقویت رویکرد حل مسئله در میان نسل جوان را در افزایش میزان سازگاری آنان در محیط های اجتماعی و خانواده موثر ارزیابی کرد.
منوچهر علی نژاد عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز با انتقاد از ارائه برخی آموزش های غیرکاربردی یادآور شد: برخی از آموزش های خانواده از بحران معنا رنج می برد و هنوز هم نمونه خانواده ایده آلی را تعریف نکرده ایم تا آموزش ها را متناسب با آن ارائه کنیم.
عضو دیگر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز با بیان اینکه مسائل خانواده در جامعه ما هنوز به مرز بحران نرسیده، یادآور شد: وظیفه نهادهایی مانند دانشگاه پیش بینی افق های دورتر در مسائل اجتماعی و ایجاد حساسیت نسبت به این گونه مسائل است .
علی روحانی تقویت حقوق شهروندی را یکی از مهمترین راهکارهای موثر بر بهبود روابطی میان افراد جامعه دانست و تصریح کرد: یکی از حقله های مفقوده در جامعه ما ندیدن دیگری هاست و آموزش و تقویت حقوق شهروندی می توان این خلاء را پر کند.
یک عضو هیات علمی و مدرس روان شناسی دانشگاه یزد نیز گفت: گسترده شدن افق دید و خردمندی در تصمیم گیری فردی در شرایط مختلف از مباحث مهم در روان شناسی است که تقویت آن باعث کاهش برخی آسیب های اجتماعی می شود.
سمانه اسعدی افزود: بر اساس بررسی هایی که روی 20 زن مطلقه و 20 زن که زندگی مشترک متعارفی داشته اند، مشخص شده که افرادی که دچار بحران های مختلف مانند طلاق شده اند، افق دید آنان گسترده تر شده و اگرهای زیادی را در خصوص تصمیمات قبلی مطرح کرده و برای تصمیم گیری های آتی خود دقت بیشتری را صرف می کنند .
سیدمحسن موسوی عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست نگاه واقعی و به دور از سیاه نمایی به مسائل خانواده را مورد تاکید قرارداد و یادآور شد: واقعیت این است که هر خانواده ای ممکن است در معرض آسیب های متفاوتی از خانواده های دیگر باشد بنا بر این نباید نسخه ای واحد برای مشکلات خانواده ها در نظر گرفت و علاوه بر آن باید تحولات خانواده را در دهه های گذشته نیز مد نظر قرار گیرد.
در پایان این نشست مقرر شد نتایج 2 پژوهش علمی در خصوص مسائل خانواده و فرزندان که در سال های اخیر در یزد انجام شده، در نشست آتی کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد طرح و بررسی شود.
6014/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.