به گزارش ایرنا سیامک رسایی روز چهارشنبه در بازدید از بخش های مختلف ساختمان مرکز تحقیقات سالمندی اردکان افزود: وجود این مراکز برای دولت، مایه خوشحالی است و بسیار مطلوب است که بودجه کشور نیز در موارد این چنینی صرف شود .
مدیرکل بهزیستی استان یزد هم در این بازدید با اشاره به روند رو به رشد خاکستری شدن جمعیت ایران در سالیان اخیر و نرخ بالای جمعیت سالمندی استان یزد ، گفت : 9.6 درصد ( بیش از 100 هزار نفر) از جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می‌دهند.
جلیل عفتی اظهار داشت: مرکز تحقیقات سالمندی اردکان با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و درجهت فراهم آوردن امکانات لازم جهت برنامه ریزی علمی در حوزه سالمندان ، در هفته بهزیستی سال 96 با حضور وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه این مجموعه خدمات کاملی را به سالمندان نیازمند به بستری و مراقبت ، ارائه می‌کند ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در اردکان بحث مرکز تحقیقات سالمندی است که به لطف خدا و همکاری مسئولان و پیگیری‌های صورت گرفته شرایط خوبی پیداکرده است.
مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: مرکز تحقیقات سالمندی اردکان با استفاده از تجربیات موجود به ‌عنوان اولین مرکز، خدمات مختلفی مانند آموزش، تحقیقات و پژوهش را ارائه می کند.
وی موضوع سالمندی را یک بحث جمعیتی دانست و گفت : همه دنیا و کشورهای مختلف با آن مواجه و به انجام تکالیف خود مشغول هستند.
کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سالمندی اردکان نیز در تشریح فعالیت های پژوهشی این مرکز در یک سال گذشته اظهار داشت : در یک سال گذشته چهار عنوان طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در زمینه های تحلیل وضعیت اجتماعی و جمعیتی سالمندان استان یزد، بررسی کیفیت زندگی، سلامت عمومی و سبک زندگی آنها، بررسی وضعیت افسردگی و اضطراب سالمندان ، اثربخشی درمان مرور زندگی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی سالمندان و تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و ارائه بسته های آموزشی و تمرینی و توانبخشی ورزشی برای زنان و مردان سالمند به مورد اجرا گذاشته شده است.
محمد حسین سربی همچنین از اجرای پنج عنوان طرح پژوهشی با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور یزد خبر داد و افزود: بررسی رابطه بین افسردگی و کیفیت خواب در سالمندان ، تبعیض جنسی و استرس ادراک شده، بررسی رابطه حمایت اجتماعی با استرس ادراک شده در سالمندان و استرس و کیفیت زندگی در سالمندان از جمله مواردی است که با همکاری دانشگاه پیام نور مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
وی در ادامه از اجرای 2 طرح تحقیقاتی مشترک با همکاری دانشگاه اردکان خبر داد و مهمترین موضوعات این پژوهش ها را اثربخشی درمان مرور زندگی بر میزان افسردگی و رضایت از زندگی سالمندان، تهیه استانداردهای فعالیت بدنی و ارائه بسته های آموزشی و تمرینی و توانبخشی ورزشی برای زنان و مردان برشمرد.
2 هزار معلول و 300 خانوار نیازمند، زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان اردکان هستند و از خدمات این اداره بهره مند می شوند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.