به گزارش ایرنا یدالله آزادی روز دوشنبه در آیین یک صدمین سال تأسیس مراکز تربیت‌معلم در ایران و هشتادمین سال تأسیس آن در یزد افزود: تحقیق فقط نوشتن مقاله نیست بلکه باید علم را تولید و آن را به کار ببریم.
وی گفت: دانشگاهی خوب است که اولویت کار خود را تولید علم بومی، ترویج و مهارت قرار دهد و نباید فقط دانش‌محور باشد، زیرا دانش با منش و مدرک با ادراک ارزش دارد.
مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی پژوهش فرهنگیان تصریح کرد: برای داشتن جامعه‌ای موفق بایستی به نهاد خانواده، معلم، اسوه و الگو توجه کرد نه اسطوره، زیرا آن را نمی‌شناسیم و فقط تقلید می‌کنیم.
وی بابیان اینکه برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت سه وظیفه اساسی بر عهده‌داریم، تأکید کرد: نظام تعلیم و تربیتی ماندگار و مفید خواهد بود که به « کی» ، « چی » و برای کی پاسخ دهد؟
آزادی خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه‌ها، تربیت و آموزش انسان‌های فرهیخته است تا خروجی مدرسه و دانشگاه خام نباشد.
مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاریخچه مراکز تربیت‌معلم در ایران افزود: اگر نظام آموزش و پرورش ما به دنبال تحول در جامعه است، دانشگاه فرهنگیان دروازه تحول آن است که بایستی به آن توجه کنیم.
وی اضافه کرد: سه آینده 320 هزار معلم در کشور بازنشسته خواهد شد، برای جایگزینی آن‌ها باید جذب دانشجو در مراکز و پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان افزایش یاید.
آزادی از این واحد دانشگاهی به‌عنوان مؤثرترین دانشگاه کشور یادکرد و افزود: این دانشگاه تاریخ انقضاء نخواهند شد تا زمانی که ایران نیاز به علم و معلم دارد، فعال خواهد بود.
مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان در ادامه خطاب به دانشجو معلمان یادآور شد: اگر می‌خواهیم مخاطب پسند باشیم باید احساس شادکامی در مخاطب ، احساس امنیت و رضایت در خود به وجود آوریم.
وی اظهار داشت: اگر حرف می‌زنیم، درست صحبت کنیم، علمی بگویم و دیگر احساسی گفتن بس است.
این مسئول بابیان اینکه معلمی عشق است، گفت: باید به پیشکسوتان تعلیم و تربیت احترام گذاشت و از تجربه آن‌ها استفاده کرد.
وی از برگزاری همزمان مراسم یادشده در چهار استان دیگر امروز خبر داد و یادآور شد: مراسم روز ملی یک صدمین سال تأسیس مراکز تربیت‌معلم در ایران اسفندماه سال 97 برگزار می‌شود و از هر استان یک نفر به نمایندگی از استان خود در این مراسم حضور پیدا خواهد کرد.
وی از پیشکسوتان تعلیم و تربیت استان‌ها خواست، اگر خاطره و دل نوشته‌ای درزمینهٔ تربیت‌معلم دارند به مراکز استان‌ها تحویل دهند تا در کتابی که قرار است، تهیه شود به چاپ برسد.
مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: یزد، شهرت بین‌المللی دارد، قنات، قنوت و قناعت از ویژگی‌ها خاص مردمان آن است، یزدی‌ها، مردمانی اخلاق مدار و اهل تعامل هستند.
در این مراسم تعدادی از پیشکسوتان تعلیم و تربیت، روسای سابق ، فرهنگیان ، دانشجو معلمان و جمعی از مسئولان آموزش‌ و پرورش و مقام‌های محلی حضور داشتند.
در این آیین ضمن رونمایی از کتاب 80 سال تربیت‌معلم استان یزد، سه نمایشگاه شهدای معلم یزد، سیر تکاملی فنّاوری آموزشی از گذشته تا حال و اسناد تربیت‌معلم در حاشیه آن به نمایش درآمد.
در آیین یادشده از تعدادی معلمان و فرهنگیان دانش‌آموخته این دانشگاه تجلیل شد.
تاکنون 24 هزار دانشجو از مراکز تربیت‌معلم و پردیس‌های این واحد دانشگاهی در یزد دانش‌آموخته شدند.
تعداد شهدای دانشجو معلم استان 70 تن اعلام شد و تاریخچه تأسیس مراکز تربیت‌معلم در یزد به سال 1317 برمی‌گردد.
تعداد دانشجو معلمان در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان 2 هزار نفر است که 800 نفر مرد و بقیه خواهر هستند که در 9 رشته کارشناسی در 2 مرکز آموزشی مشغول تحصیل می‌باشند.
دانشگاه فرهنگیان از سال 1297 هجری شمسی در ایران با عنوان « دارالمعلمان» تأسیس شد و در طول یک قرن تغییر نام داد، اما سیاست اصلی آن‌که تربیت‌معلم است تغییر نکرد.
در حال حاضر حدود 100 هزار دانشجو در 68 واحد دانشگاهی استان یزد تحصیل می‌کنند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.