دکتر منصور دهقان منشادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد دانش آموخته چهار هزار نفر آنها قبل از انقلاب و مابقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فارغ التحصیل شدند.
وی همچنین تعداد شهدای دانشجو معلم یزد را 70 تن بیان کرد و اظهار داشت: از این تعداد 56 شهید مربوط به تربیت معلم شهید پاکنژاد یزد و بقیه مربوط به مرکز تربیت معلم شهید بهشتی اردکان است که یاد این شهیدان گرانقدار را گرامی می داریم.
دهقان منشادی با اشاره به تاریخچه تاسیس تربیت معلم در سال 1317 در استان افزود: در طول این سال ها معلمان بسیاری در مراکز تربیت معلم استان دانش آموخته و به جامعه تعلیم و تربیت خدمات زیادی ارائه کردند.
وی تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته، بسیاری از مسوولان منطقه جنوب شرق کشور دانشجو معلمان تربیت معلم این استان بودند و منشاء خدمات بسیاری در این منطقه شدند.
دهقان منشادی در ادامه ، تعداد دانشجو معلمان در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان یزد را 2 هزار نفر بیان کرد و افزود: از این تعداد 800 دانشجو معلم مرد و مابقی خواهران هستند که در 9 رشته کارشناسی در 2 مرکز آموزشی مشغول به تحصیل می باشند.
وی اضافه کرد: تربیت معلم در دهه 80 مغفول ماند که خلاء نبود نیروهای ماهر و معلم متخصص در جامعه مشهود بود، اما دوباره دانشگاه فرهنگیان از جمله در استان از سال 91 در یزد اندازی شد و در این مدت یک هزار و 700 نفر دانش آموخته شدند.

** آیین نکوداشت یکصدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم در یزد
دهقان منشادی گفت: آیین یکصدمین سالگرد تاسیس مراکز تربیت معلم در ایران و هشتادمین سال تاسیس آن در استان فردا( دوشنبه) 10 دی ماه با حضور پیشکسوتان تعلیم و ترییت ، روسای سابق تربیت معلم ، فرهنگیان ، دانشجو معلمان و جمعی از مسوولان آموزش و پرورش استان و مقام های محلی در تربیت معلم شهید پاکنژاد یزد برگزار می شود.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان یزد افزود: در راستای برگزاری این آیین، چهار کمیته مستندسازی، اجرایی، تبلیغات و پشتیبانی برای برگزاری هرچه بهتر این آیین در استان فعال شدند که در بخش های تخصصی فعالیت دارند.
دهقان منشادی با بیان اینکه همچنین در آیین یادشده از کتاب هشتاد سال تعلیم و تربیت در استان رونمایی می شود، تصریح کرد: همچنین در حاشیه این مراسم سه نمایشگاه شهدای معلم یزد، سیر تکاملی تکنولوژی آموزشی از گذشته تا حال و اسناد تعلیم و تربیت به نمایش در می آید.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اضافه کرد: سیر تحول مراحل تربیت معلم در استان و قدردانی از پیشکسوتان تعلیم و تربیت از اهداف برپایی آیین یادشده است.
وی با بیان این که امروز نیروی انسانی محور توسعه است، گفت: آموزش و پرورش نقش اساسی و کلیدی در مسیر توسعه دارد و دانشگاه های تربیت معلم این مسیر را برای آموزش و پرورش فراهم می کند.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان یزد افزود: اگر ما معلم فرهیخته و دلسوز می خواهیم تنها راه اصلی آن از طریق دانشگاه فرهنگیان میسر است.
دهقان منشادی خاطر نشان کرد: در تاریخ 100 ساله تربیت معلم افرادی در این مجموعه تربیت شدند که جامعه را به سمت پیشرفت هدایت کردند و امروز از آثار خدمات آنها بهره مند هستیم
دانشگاه فرهنگیان از سال 1297 در کشور با عنوان دارالمعلمان فعال شد و در طول یک قرن تغییر نام داد، اما سیاست اصلی این دانشگاه که تربیت معلم است تغییر نکرده است.
در حال حاضر حدود 100 هزار دانشجو در 68 واحد دانشگاهی استان یزد تحصیل می‌کنند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.