یدالله جواد پور، عصر روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از یک واحد محصول گلخانه‌ای در ابرکوه به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تبعات خشکسالی و کم ‌آبی، تلاش سازمان برای تغییر الگوی کشت، ترویج گیاهان کم آبخواه با ارزش اقتصادی بالاست.
وی بابیان اینکه 11.2 هکتار زمین‌های کشاورزی به کشت گل‌های زینتی اختصاص دارد ، اظهار کرد: از ابتدای سال 1397تاکنون ، 16 میلیون و 500 هزار شاخه گل‌ زینتی در استان تولید شده است .
این مسئول ارشد باغبانی استان یزد تصریح کرد: با توجه به تنوع گل‌های زینی 90 درصد آن به بازار سایر استان‌ها عرضه ‌شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه 34 واحد گلخانه‌ای در حال تولید است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی استان است.
وی گل‌های تولیدی را رز، گلایول ، مریم ، ژربرا و لیسیانتوس ذکر کرد و یاد آور شد : بیشتر مراکز تولید گل و گیاه استان در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای قرار دارد و با توجه به کاهش بارندگی و کم‌آبی در 20 سال اخیر، توسعه سطح زیر کشت به‌کندی صورت می‌گیرد.
جواد پور با اشاره به مزیت‌های تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به‌صرفه جویی آب و استفاده مطلوب در مصرف این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا، می‌شود، اضافه کرد : در استان یزد پنج هزار و 200 گلخانه دار در بخش کشاورزی مجوز فعالیت دارند.
وی بیان کرد: این استان با وجود محدودیت‌ منابع آب‌های زیر زمینی و نیز کاهش بارندگی ، هم‌اکنون از لحاظ تولید محصول کشاورزی و دامی در جایگاه نهم کشور قرار دارد.
جواد پور بابیان اینکه رتبه تولید محصول کشاورزی و دامی یزد بالاتر از بسیاری استان‌های مستعد و برخوردار از منابع آب ‌و خاک است، بر ضرورت تعامل و همکاری مراکز تحقیقاتی و بخش اجرایی به‌ویژه در مباحث کشاورزی تأکید کرد.
این مسئول بابیان اهمیت موضوع آب مجازی در بخش کشاورزی نیز گفت: در بخش‌هایی همچون دام و طیور و گلخانه‌ها با چهار درصد آب مصرفی ، نزدیک به نیمی از تولید به دست می آید، ضرورت دارد پتانسیل استان به این سمت سوق داده شود.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود.
سالانه افزون بر یک‌میلیون و 620 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت 76 هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل 790 هزار تن محصول زراعی و باغی و 460 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزار تن محصول دامی است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.