سید مصطفی فاطمی روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در ابرکوه افزود: آب از این قنات تا چند ماه قبل جاری و قابل‌ استفاده بود، متأسفانه با مجوز آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی فوتی ( متروکه) اعلام ‌شد.
وی ادامه داد: بدون اطلاع این اداره کل مجوز حفر یک حلقه چاه به‌جای قنات یادشده صادرشده است .
وی بابیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی یزد برای حفظ و بقای قنات نبادان تلاش می‌کند ، اظهار داشت: این سازه تاریخی به شماره 32169 در فهرست آثار ملی کشور ثبت است.
فاطمی ادامه داد: قنات یادشده ازجمله معدود قنات تاریخی شهرستان ابرکوه است که همچنان زنده و پابرجاست.
فاطمی یادآور شد: این سازه آبی آبشخور اصلی سرو 4500 ساله ابرکوه است و در طول مسیر از بناهای ثبتی بسیاری از جمله آسیاب آبی، سرداب ، یخچال ، خانه‌ها و باغ‌های بسیاری عبور می‌کند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون موضوع دخل و تصرف در قنات نبادان از سوی واحد حقوقی این اداره کل در حال پیگیری است.
فاطمی افزود: ابرکوه ازجمله مناطق بسیار تاریخی ایران است و باید اولویت اصلی در زمینهٔ های مختلف شهرستان با نگاه به این آثار و سابقه تاریخی آن باشد و نباید صرفاً بادید تجددگرایی و ارزش مالی به آن نگاه کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به وجود جاذبه گردشگری قنات به‌ویژه قسمتی از آنکه به‌صورت تونل زیرزمینی است، یادآور شد: این بخش از قنات یادشده نزد گردشگران خارجی به شهر زیرزمینی معروف است.
وی بیان کرد: پنج اثر طبیعی و تاریخی یزد شامل فناوری ساخت بادگیر، نارین قلعه میبد و بافت پیرامون آن ، سرو 4500 ساله ابرکوه و درختان دیر زیست ، بافت تاریخی اردکان ، میبد به‌عنوان شهر زیلو و یزد به‌عنوان شهر نساجی سنتی و باغ صدری تفت به مجموعه باغ‌های ایرانی برای ثبت جهانی پیشنهادشده است.
200 سال قبل در ابرکوه 120 رشته قنات جاری بود که به دلیل
کاهش بارندگی ها ، خشکسالی و حفر چاه های عمیق هم اکنون در 11 رشته آب جاری است.

همچنین فرماندار ابرکوه با تأکید بر ثبت جهانی سرو این شهر چاپ تصاویری از آن را بر روی اسکناس یا لباس گروه‌های ورزشی مورد تأکید قرارداد.
محمدکاظمی نسب، بابیان اینکه سرو ابرکوه جاذبه‌ای منحصر به‌فرد است اضافه کرد: بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در سفر به این منطقه از این درخت و خانه آقازاده بازدید می‌کنند .
یکی از 128 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی ابرکوه که در فهرست میراث ملی ثبت است، سرو است که به دلیل قدمت و اهمیت این اثر ، ثبت جهانی آن ضروری به نظر می‌رسد.
این‌گونه گیاهی که یکی از قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان محسوب می‌شود با گذشت 45 قرن همچنان شاداب و سرسبز است و در عرصه بیابانی استان مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت‌زده کرده است.
سرو ابرکوه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی یزد و کشور به شمار می‌رود و به مناسبت‌های مختلف در طول سال ‌خصوصا در تعطیلات نوروزی و تابستان مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از آن دیدن می‌کنند.
یکی از دانشمندان روسیه عمر این درخت را چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است.
حمدالله مستوفی در کتاب نزهت‌القلوب که به سال740 هجری قمری تألیف کرد، درباره این درخت نوشت، در ابرکوه سروی است که شهرتی جهانی دارد، چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته، اکنون این از آن بلندتر و بزرگ‌تر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را « یافت» پسر نوح کاشت و این درخت از نوع سروهای مدیترانه‌ای است و ارتفاع آن 25 متر و دور تنه آن 11.5 متر است.
این درخت دیرزیست، 16تیرماه 1386 به شماره سه و به‌عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و همچنین به‌عنوان یک اثر طبیعی در سال 1382 در شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست به ثبت رسید.
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری بهمن‌ماه سال گذشته در سفر به ابرکوه ، در بازدید از سرو کهن این شهر با تبیین قابلیت‌های ثبت جهانی این جاذبه طبیعی ، به خبرنگار ایرنا گفت : برای ثبت جهانی آثار کشورها، سهمیه مشخص‌ است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو) آن را تعیین می‌کند، اما درعین‌حال برای ثبت جهانی این اثر طبیعی تلاش خواهد شد.
علی‌اصغر مونسان افزود: ثبت این درخت در فهرست آثار جهانی با توجه به قدمت آن علاوه بر مزایایی که برای کشور دارد، زمینه رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در ابرکوه را فراهم می‌کند.
همچنین معاون محیط طبیعی وقت اداره کل حفاظت محیط‌زیست یزد نیز سال 96 در این خصوص گفته بود: برای بهسازی و فضا سازی اطراف این درخت تاکنون افزون بر 6 میلیارد ریال از محل بودجه‌های دولتی هزینه شده است .
حسن اکبری افزود: سرو ابرکوه به‌عنوان یک اثر طبیعی، شهرت جهانی دارد و برای گردشگران خارجی و داخلی جالب‌توجه است.
وی بابیان اینکه این درخت به‌عنوان تنها اثر طبیعی استان در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت است، افزود: شرایط و مدارک کافی برای ثبت جهانی این اثر وجود دارد و موضوع در حال پیگیری است.
معاون وقت اداره کل حفاظت محیط‌زیست یزد یادآور شد: تاکنون 60 درخت دیر زیست طبیعی در استان شناسایی‌شد که معروف‌ترین آن‌ها که شهرت جهانی دارد، سرو 4500ساله ابرکوه است.
ابرکوه با توجه به‌قرار داشتن در مسیر طریق ارضا(ع)، جاده ابریشم و منزلگاه امام رضا (ع) یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور است.
این شهرستان 400 اثر تاریخی دارد که می‌توان از منزلگاه امام رضا(ع)، خانه‌های قدیمی، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع، خانه آقازاده ، کوه گنبد عالی و سرو آن به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه‌ها یادکرد.
این شهرستان در مجاورت استان‌های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرارگرفته است و همه‌ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) علاوه بر سه استان یادشده از بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از این شهر عبور می‌کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.