به گزارش ایرنا، مبلمان شهری (سیما و منظر شهر) به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیا، دستگاه ها، نمادها ،خرده بناها ،فضاها و عناصری گفته می شود که چون در خیابان و در کل فضای باز شهر نصب شده اند و استفاده عمومی دارند به این اصطلاح معروف شده اند.
مبلمان شهری انواع مختلفی دارد که هر کدام از حیطه طراحی شهری در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آیینه ای از فرهنگ شهر است که مهمترین آنها می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، تابلوهای آگهی، نمادهای شهری و سنگ فرش پیاده روها ،تابلو مغازه ها و غیره اشاره کرد.
شرکت کنندگان در این میزگرد همگی با توجه به وجود مناطق ییلاقی، مهاجر پذیر بودن و همچنین ورود مسافران زیاد به خاطر موقعیت این شهر که در کنار جاده اصلی شمال به جنوب کشور در استان یزد قرار دارد، بر اهمیت پیگیری موضوع تاکید و همکاری تمام بخش ها را با محوریت شهرداری و شورای اسلامی شهر خواستار شدند.
آنها با اشاره به اینکه در سال های اخیر با همت شهرداری و شورای اسلامی کارهای زیربنایی خوبی در ساخت معابر و خیابان ها به خصوص میدان های مختلف در سطح شهر انجام شد، مهمترین نیاز در حال حاضر منطقه را، توجه به زیبایی ظاهری شهر و مبلمان شهری ذکر کردند.

**مبلمان شهر، هویت هر منطقه است
کارشناس امور عمرانی فرمانداری مهریز گفت: مبلمان هر شهر در اصل همان هویت، اصالت و نشان دهنده فرهنگ مردمان آن منطقه که موضوعی مهم است و باید برای انجام آن اقدام های مناسب انجام شود.
حامد شیشه بری افزود: برای انجام درست و مناسب مبلمان شهری و توجه به زیباسازی آن احتیاج به طرح، برنامه و همکاری و همیاری تمام دستگاه های مختلف و مردم دارد.
وی تصریح کرد: انجام فعالیت های بدون برنامه و جزیره ای عمل کردن توسط ادارات مختلف قطعا به نتیجه نمی رسد، بنابراین به خاطر اهمیت موضوع، همه مردم و مسئولان باید همکاری کنند.
این مسئول تصریح کرد: فعالیت هایی که در بخش مبلمان شهری انجام می شود نه تنها هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری بزرگ است چون فواید فرهنگی و اجتماعی برای همه به همراه دارد.
شیشه بری خاطر نشان کرد: برای موفقیت در کار باید برنامه های به صورت تیمی، با همکاری تمام دستگاه ها و نظارت عالی و عملی انجام شود که قطعا دولت از انجام برنامه ها حمایت می کند.

**رسیدگی به سیما و منظر شهر، اولویت شهرداری است
به گفته معاون شهرداری مهریز رسیدگی به سیما و منظر شهر با همکاری برخی از دستگاه ها و مردم و تشکل ها، رسیدگی به آن در قالب مبلمان شهری در دستور کار است.
عباسعلی زارع زاده افزود: تاکنون برای سنگ فرش و موزائیک فرش خیلی از پیاده روهای اصلی شهر با همکاری کسبه و پیگیری آنها فعالیت های خوبی در چند سال گذشته به خصوص از ابتدای سال 1397 تاکنون انجام شده است و همچنان ادامه دارد.
وی به نصب تابلو های جدید راهنمای مسیر برای مردم و مسافران، حصارکشی برخی از زمین های متروکه که کنار مسیر اصلی شهر قرار دارند، جمع آوری تابلوهای اضافی و نامناسب و همچنین نظارت بر نصب بنرهای تبلیغاتی در شهر اشاره کرد.
به گفته وی، لکه گیری آسفالت فرسوده معابر و خیابان ها، جمع آوری صنوف مزاحم شهری و انتقال آنها به مکان دیگر و همچنین رنگ آمیزی سنگ جدول ها بخشی انجام شده و تداوم دارد.
معاون شهرداری مهریز با بیان اینکه رسیدگی به سیما و منظر شهر جزو خواسته های مردم و مسئولان است، ابراز امیدواری کرد با همکاری و مشارکت بخش خصوصی این امر به صورت کامل محقق شود.

**زمین های متروکه کنار خیابان ها حصارکشی شود
عضو سابق شورای اسلامی شهر مهریز گفت: بهترین و آسان ترین راه ها برای رسیدن به مبلمان شهری این است که توسط شهرداری نسبت به حصارکشی زمین های بدون دیوار کنار خیابان های اصلی که جلوه زشتی داده اقدام کنند.
حجت الاسلام سیدحسین حسینی افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر باید به صاحبان این زمین ها بر اساس مقررات اخطار دهند که در مهلت مشخص نسبت به حصارکشی ملک خود اقدام کنند.
وی تصریح کرد: در صورتی که صاحب ملک اقدامی در راستای حصارکشی زمین خود انجام نداد، شهرداری برای رسیدن به زیبایی و سیمای مناسب شهر خود اقدام کند.
این عضو سابق شورای اسلامی شهر مهریز به ورودی شهر که در کنار جاده سنتو قرار دارد، اشاره کرد و گفت: همه روزه ده ها خودرو از برخی استان هار از این مسیر رفت و آمد می کنند که متاسفانه هیچ صورت خوشی ندارد.
حسینی پیشنهاد کرد که در طول مسیر نسبت به ایجاد فضاهای فرهنگی، تفریحی و پارک توسط شهرداری، با همکاری بخش خصوصی اقدام شود و همچنین نسبت به تامین روشنایی مناسب و ساماندهی اطراف آن اقدام به عمل آید.

**اصناف و کسبه برای اجرای مبلمان همکاری می کنند
رئیس اتاق اصناف مهریز هم می گوید: تمام کسبه و اصناف این شهر برای اجرای مبلمان شهری آماده هرگونه همکاری با شهرداری و شورای اسلامی شهر هستند.
محمدرضا زارع زاده با اشاره به اینکه وضعیت کنونی به هیچ وجه زیبنده مهریز نیست خاطر نشان کرد: اگر شهرداری و شورای اسلامی طرح را ارائه دهند کسبه برای اجرا مشکلی ندارند و همکاری می کنند.
وی تصریح کرد: رسیدگی به سیما و منظر شهر در قالب یک برنامه مدون و مشخص قطعا به نفع مردم و کسبه است و موجب زییایی شهر می شود و در جذب مشتریان بیشتر نقش موثری دارد.

**مبلمان شهری جزو اولویت شورای اسلامی است.
عضو شورای اسلامی شهر مهریز تصریح کرد: مهمترین اولویت این شورا در یک و نیم سال گذشته بر اساس درخواست مردم و مسئولان رسیدگی به سیما و منظر و زیباسازی شهر بوده است.
محمدرضا زارعیان افزود: در این خصوص جلسه های متعددی توسط شورا و با همکاری و حضور مسئولان شهر انجام شد که همگی آنها بر رسیدگی به موضوع تاکید داشته اند.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای تحقق آن نسبت به رنگ آمیزی دیوارهای سطح شهر و اجرای طرح های هنری و همچنین رنگ آمیزی سنگ جدول و کف خیابان ها و خط عابر پیاده با همکاری برخی ادارات کارهایی انجام شده است.
این مسئول گفت: جابه جایی تیرهای برق سطح معابر و خیابان ها و نصب تیرهای جدید از جمله برنامه های مهم پیش روست که تاکنون با اداره برق جلساتی برگزار و به زودی اجرا می شود.
زارعیان از دیگر برنامه های شورا را، حصارکشی زمین های اطراف خیابان های اصلی شهر ذکر کرد که از ابتدای سال 1397 تاکنون کارهای خوبی اتجام شد و همچنان ادامه دارد.

**مبلمان مناسب شهری موجب روحیه و شادابی شهروندان است
عضو کانون خبرنگاران مهریز گفت: مبلمان شهری اگر درست تعریف و اقدام شود به خاطر زیبایی هایی که به همراه دارد به مردم و مسافران شادی و نشاط به ارمغان می آورد.
زهرا جوانمردی افزود: در این شهر کارهای خوبی در بخش عمرانی در سال های گذشته انجام شد ولی به هیچ وجه به سیما و منظر شهر مهریز رسیدگی نشده است.
وی تصریح کرد: مطالبات مردم و نسل جوان از شهرداری و شورای اسلامی شهر این است که در عمل، رسیدگی به مبلمان شهر را در اولویت کار خود قرار دهند و از دیدگاه و ظرفیت افراد علاقه مند استفاده کنند.
از جمعیت 55 هزار نفری مهریز حدود 65 درصد در بافت قدیم و جدید شهر مهریز و در 30 محله و شهرک زندگی می کنند.
بنای مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند و به خاطر وجود حدود 600 اثر تاریخی و فرهنگی در سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.
ایرنا، تنها خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است که به‌عنوان ششمین خبرگزاری جهانی در 19 مرداد 1313 خورشیدی با عنوان « آژانس پارس» و باهدف تولید و بازتاب اخبار و رویدادهای مهم ایران، منطقه و جهان شکل گرفت.
این رسانه ملی در هشتم دی 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد و هم‌اکنون 84 سال از فعالیت آن می‌گذرد و قدیمی‌ترین خبرگزاری ایران است.
ایرنا دارای شبکه‌ای گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از کشور است به‌گونه‌ای که علاوه بر 54 دفتر در مراکز استان‌ها و شهرهای مهم، شبکه گسترده از خبرنگاران محلی در نقاط مختلف دارد.
ایرنا همچنین در حال حاضر با بهره‌گیری از 22 دفتر خارجی، تحولات و رویدادهای جهان را از نزدیک پوشش می‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ایران را علاوه بر فارسی به 8 زبان زنده و مهم دنیا در اختیار مخاطبان می‌گذارد.
ایرنا همچنین صاحب‌امتیازی روزنامه‌های ایران، ایران ورزشی، روزنامه عربی زبان الوفاق، انگلیسی‌زبان ایران دیلی و روزنامه ویژه نابینایان - «ایران سپید»- را در اختیار دارد و دانشکده خبر به‌عنوان یکی از مهمترین مراکز تربیت خبرنگاران و متصدیان حوزه اطلاع‌رسانی کشور نیز وابسته به آن است.
7536/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.