به گزارش روز شنبه روابط عمومی این شرکت ، محمد حسین باقری با بیان اینکه تا سال آینده نصب کنتور هوشمند در حوزه مرکزی یزد تمام می شود، همچنین 80 درصد چاههای کشاورزی نیر- دهشیر و 60 درصد چاههای کشاورزی دشت بهادران، ارنان و دهج مجهز به کنتور هوشمند حجمی شده است.
وی اظهار داشت: حفاظت و بهره برداری شهرستان های یزد، اشکذر، تفت و مهریز شامل6 دشت ممنوعه استان به ویژه دشت های ممنوعه بحرانی یزد - اردکان و بهادران برعهده این اداره است.
وی افزود: یکهزار و 890 چاه عمیق و نیمه عمیق ، یکهزار و 901 رشته قنات و 187 چشمه و به عبارتی بالغ بر 60 درصد از منابع آبی استان زیرمجموعه نظارت آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد است.
رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد با اعلام تشکیل اکیپ ویژه شناسایی چاههای غیر مجاز تصریح کرد: در 9 ماهه اول سال جاری، با تلاش مضاعف و شبانه روزی ماموران این اداره و همکاری قابل تقدیر مقامات قضایی و انتظامی، 194 حلقه چاه غیرمجاز جدید شناسایی شد که از این میزان تاکنون تعداد 45 مورد با حجم صرفه جویی 1.7 (یک و هفت دهم) میلیون متر مکعب، پر و مسلوب المنفعه شده است.
باقری اضافه کرد: از این تعداد، 101 حلقه با حجم صرفه جویی 4.9 میلیون مترمکعب مسدود و پلمپ شده و در همین راستا 42 مورد نیز ادوات حفاری و 2 مورد دستگاه حفاری غیرمجاز، توقیف و برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شده است.
این مسئول با اشاره به اولویت بندی صورت گرفته درخصوص صیانت از زون های آب شرب چرخاب و یزدگرد خاطر نشان کرد : از 194 مورد چاه شناسایی شده غیرمجاز، 93 مورد در واحدهای گلخانه ای و صنعتی بوده که متاسفانه بر روی زون های حساس آب شرب چرخاب و یزدگرد در حال حفر و بهره برداری غیرمجاز بوده اند.
باقری با اشاره به اجرای طرح خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی در 4 شهرستان حوزه عملکرد، گفت: این طرح در 2 مرحله و برای 521 حلقه چاه کشاورزی در حال انجام است که مرحله اول آن در شهرستان های اشکذر و یزد به اتمام رسید و در شهرستان های تفت و مهریز نیز در اوایل ماه دی پایان خواهد یافت .
وی در ادامه تجربه ایجاد تشکل آب بران بهادران به منظور افزایش اطلاع رسانی و فرهنگسازی برای کشاورزان را موفق دانست و یادآور شد : با همکاری این تشکل و اجرای موفق طرح خاموشی زمستانه توانستیم برای نخستین بار افت سطح آب دشت بهادران را از 67 سانتیمتر (متوسط 30 سال اخیر)به 39 سانتی متر در سال 1397 برسانیم.
رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه هراقدامی نیاز مند مشارکت عمومی و گسترده مردم و سایر ارگانهاست گفت: در سالجاری و با استخراج نتایج آب زیرزمینی مشخص شد که طرح خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی در بیشتر دشتهای حوزه مرکزی اثربخشی قابل قبولی داشته و باید تداوم یابد.
باقری با اشاره به اثربخشی قابل توجه اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سال جاری اظهار داشت: به جزء دشت یزد- اردکان که متاسفانه بدلیل فشار مضاعف تامین آب شرب به منابع آب زیرزمینی در سال جاری با افت بیشتر سطح آب زیرزمینی نسبت به سالهای قبل مواجه است در سایر دشتهای حوزه مرکزی ، تغییرات مثبت در افت سطح آب زیرزمینی داشته است.
وی کاهش افت سطح آب آبخوان طاقستان از 18 سانتیمتر به 8 سانتیمتر ، ارنان- دهج از 21 سانتیمتر به 18 سانتیمتر، دهشیر از 26 سانتیمتر به 16 سانتیمتر و نیر از 28 سانتیمتر به 8 سانتیمتر را از اثرات اجرای موثر طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در این حوزه معرفی کرد.
وی همچنین ، تقویت اکیپ گشت و بازرسی و نیروی انسانی متخصص، تکمیل نصب کنتور هوشمند برای تمام چاههای کشاورزی در حوزه عملکرد و اجرای طرح تحویل حجمی آب در دشت ها ی زیرپوشش، راه اندازی کامل میز خدمت و همچنین استفاده از روش های نوین در شناسایی چاههای غیرمجاز و تقویت سامانه های گزارش مردمی را از برنامه های آینده این اداره اعلام کرد.
بارندگی‌های پاییز امسال سه استان کم بارش شامل سیستان و بلوچستان ، یزد و خراسان جنوبی به ترتیب 4.9 ، 13.3 و 17.4 میلی‌متر بود که میزان بارش‌های هرکدام نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد، بیش از 6برابر و 29برابر رشد دارد.
میزان بارندگی‌های امسال یزد باوجود رشد بیش از 6 برابر نسبت به سال قبل نسبت به بلندمدت در این فصل که 22.8 میلی‌متر بود ، 41.8 میلی‌متر کاهش دارد.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.