به گزارش ایرنا ، بر اساس ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386، تصدی بیش از یک پست سازمانی برای تمام کارمندان دولت ممنوع است.
مطابق این ماده در موارد ضروری با تشخیص مقام مافوق مسئول تصدی موقت پست مدیریتی یا حساس به‌ صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر « چهار ماه » مجاز است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357،یزد 12 استاندار به خود دید، پس از آن محمود زمانی قمی در دولت دوازدهم به ‌عنوان سیزدهمین استاندار یزد منصوب شد.
وی به ‌علت تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ادارات و نهادهای دولتی آبان ماه از سمت خود کناره‌گیری کرد.
در این ارتباط وزارت کشور 26 آبان ماه 1397، محمدعلی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد را با حفظ سمت برای سرپرستی استانداری معرفی کرد.
سخنگوی وزارت کشور در این روز اسامی سرپرستان ١١ استانداری را که مدیریت ارشد آن‌ها مشمول قانون منع به‌ کارگیری بازنشستگان در نهادهای دولتی بودند، اعلام کرد.
به‌این‌ترتیب استانداری یزد در 35 روز گذشته با سرپرستی اداره می‌شود درحالی‌که از 11 استانی که برای آن‌ها سرپرست انتخاب شد، استاندار هفت استان انتخاب شد، تنها چهار استان ازجمله یزد همچنان با سرپرستی اداره می‌شود.
بااین‌وجود گفته می‌شود شاید فردا (یکشنبه) و یا چهارشنبه هفته جاری در جلسه هیات دولت استانداران این چهار استان ازجمله یزد معرفی شوند.
ولی هنوز موعد فرانرسید، باید منتظر یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌های دیگری بود تا شاید استاندار شهر جهانی یزد معرفی و از راه برسد.
هم‌اکنون فرمانداری یزد هم با سرپرستی مدیریت می‌شود، عباس حیدری مدیرکل سابق سیاسی و امنیتی استانداری یزد، از 16 مرداد 97 با حکم زمانی قمی استاندار وقت و با حفظ سمت ، سرپرست فرمانداری شد.
درواقع از زمان سرپرستی فرمانداری یزد تاکنون چهار ماه و پنج روز می‌گذرد و به عبارتی مهلت قانونی آن به اتمام رسید.
این داستان در دولت دهم نیز به‌نوعی تکرار شده بود به‌گونه‌ای که باگذشت سه ماه از انتصاب عزیز الله سیفی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد به‌عنوان فرماندار مرکز استان ، اداره میراث فرهنگی با حکم سرپرستی مدیر قبلی (سیفی فرماندار جدید) اداره شد.
اما در شهرداری یزد ، شنبه 19 آبان گذشته بعد از چند ماه بلاتکلیفی مدیریت شهرداری و برگزاری جلسه با گزینه‌های مختلف ، بالاخره مجتبی فرهمند با حضور 11 نفر از اعضای شورای شهر به‌عنوان شهردار انتخاب شد که تاکنون شهرداری به دلیل صادر نشدن حکم فرهمند، وی سرپرست شهرداری است.
وی به دلیل داشتن مسئولیت مدیریت پایگاه میراث فرهنگی و سپس معاونت شهرداری، یکی از اصلی‌ترین عوامل ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است و نقش بسیار مهمی در این زمینه بر عهده داشت.
هرچند برخی مدیران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگی در نهادهای دولتی در برخی دستگاه‌ها همچنان حضور دارند و برخی دستگاه‌ها که این مدیران نصفه‌نیمه رفته و با سرپرست اداره می‌شوند و مدیرکل ندارند بازهم امیدواریم مشکل انتخاب مدیران ارشد هرچه سریع‌تر حل و مشکل اساسی استان همچون کم‌آبی بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
از دستگاه‌های نظارتی هم انتظار می‌رود که بر این روند ( اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ادارات و نهادهای دولتی و دوره قانونی سرپرستی دستگاه‌ها ) نظارت جدی‌تری داشته باشند تا بیش از این ، چهره شهر یزد که در معرض مردم جهان قرار دارد، آسیب نبیند.
یادداشت از : محمود رضا رحمانی
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.