محمدعلی طالبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبلا مباحثی درباره ممنوعیت صنایع پرآبخواه در استان مطرح شده بود ولی این موضوع با محدودیت هایی مواجه که عملا اجرا نشد.
وی افزود: با توجه به محدودیت موجود درباره آب و با توجه به درخواست های مختلف دستگاه هایی همچون آب منطقه ای، شورای تأمین استان این موضوع را در دستور قرار داد.
سرپرست استانداری یزد با بیان اینکه بر اساس این مصوبه، ایجاد صنایع پرآبخواه و توسعه آنها در استان ممنوع شد، ادامه داد: مقرر شد تا پایش و ارزیابی از واحدهای پرآبخواه با مصارف غیرمتعارف انجام شود و برنامه اصلاح مصرف و صرفه جویی در آنها مورد پیگیری قرار گیرد.
وی تأکید کرد: مجموع این تصمیمات به معنای توقف توسعه صنعت در استان یزد نیست و هدف شورای تأمین ، سوق دادن صنعت به سمت صنایع کم آبخواه، پاک و های‌تک با اشتغال بالا ست و از سوی دیگر به میزان صرفه جویی ها اجازه توسعه صنعت هم داده خواهد شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد درباره مصادیق صنایع پرآبخواه هم اظهار داشت : قرار شد، شرکت آب منطقه ای با همکاری سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان این موارد را مشخص و ابلاغ کنند ولی مطمئنا این محدودیت ها شامل صنایعی که قبلا مجوز گرفته اند نمی شود.
طالبی افزود: برای توسعه بخش صنعت امیدواریم میزان مصرف آب در این بخش حفظ شود و با صرفه جویی در آن و اجرای طرحهای مختلف ، زمینه تخصیص آب به صنایع جدید را فراهم کنیم ضمن آنکه علاقه مندان سرمایه گذاری در صنایع می توانند با خرید چاه ها و ظرفیت های دیگر در این بخش فعالیت کنند.
سرپرست استانداری یزد، شنبه شب در توئیتی خبر تصویب ممنوعیت توسعه صنایع آبخواه در جلسه روز شنبه شورای تأمین امنیت استان را اعلام کرده بود.
استان یزد با سه هزار و 300 واحد صنعتی و تولیدی دومین استان معدنی و چهارمین استان صنعتی کشور محسوب می شود.
قرار است در قالب طرح 100 درصد مدیریت مصرف آب استان یزد در طول پنج سال ، نیمی از آب مصرفی بخش کشاورزی، 30 درصد بخش صنعت و 20 درصد بخش شرب کاهش یابد.
طرح ممنوعیت ایجاد صنایع پرآبخواه و توسعه آن قبلا نیز در استان بوده ولی هیچگاه در شورای تأمین مطرح نشده بود تا از ضمانت اجرایی کامل برخوردار باشد.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی یزد کاسته می‌شود.
در سال‌های اخیر، به‌طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تامین شد که در مجموع حدود 57 میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
انتقال آب به یزد در سال 1368 در ابتدای شکل‌گیری دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصوب و بعدها در مسیر کاملاً قانونی انجام شد و هر نوع اخلال در آن، قانون‌ شکنی است.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.