به گزارش ایرنا هادی مقیمی روز شنبه در جشنواره بازی‌های بومی و محلی بانوان آفتاب (2) افزود: تنوع آیین‌ها و آداب و سنن شهرها و روستاهای کشور، دلیلی روشن بر غنای فرهنگی جامعه ماست.
وی با بیان اینکه نوع پوشش، اسامی، بازی‌ها و... نشان از فرهنگ غنی ایرانی دارد، اضافه کرد: این سرزمین از دیرباز به‌عنوان گهواره تمدن شناخته می‌شود.
فرمانداراردکان با تأکید بر لزوم احیای آداب و سنن گذشتگان افزود: در دنیای امروز فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ ای به تهدیدی برای بازی‌های سنتی و تحرک انسان‌ها تبدیل شده‌اند و برگزاری بازی‌های بومی و محلی، هدف ماندگاری این سنت‌ها را دنبال می‌کند.
مقیمی با اشاره به قرابت فرهنگی و زبانی ایران و افغانستان، حضور تیم‌های افغانی در این بازی‌ها را نشانه هم‌زیستی فرهنگ‌ها در شهرستان عنوان و اظهار امیدواری کرد اردکان در احیای این بازی‌ها به الگویی برای استان و کشور تبدیل شود.
وی اظهار داشت: خانواده‌ ها رسالت اصلی را در تربیت نسل‌های بعدی بر عهده دارند و علاوه بر آشنا سازی کودکان و نوجوانان با پیشینه ایران و بازی‌های سنتی، باید درخصوص تغییراتی که به‌ صورت نامحسوس در سبک زندگی‌ها اتفاق افتاده هوشیار باشند.
این مسئول ادامه داد: کم‌ تحرکی و تغییر در سبک تغذیه از مهم‌ترین عوامل ابتلای جامعه به مشکلات جسمی و روحی است و بازی‌های فیزیکی به ‌ویژه بازی‌های محلی می‌ تواند علاوه بر احیای سنت‌ها، در تأمین سلامت مردم نقش ‌آفرین باشد.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.